D09
Blev idag tillfrågad av en kollega ang vara med i ett system som inte går att förlora på... ;)

Förvånad att det fortfarande förekommer pyramidspel.

Jag lyssnar inte ens längre utan avbryter och tackar nej.

Har ni råkat ut för liknande nyligen?

T ex en bekant ringer och säger att hen har världens affärside, men kan inte ta det på telefon ;) utan vill träffas på ett cafe.

Kan tillägga att jag var en del i sådant system ( natures own ) när jag gick i skolan.. Men blev lite klokare och la ner det. Insåg vilka som tjänade pengarna och vilka grisiga beteenden som förekom internt i leden/trädet

Trodde såna amerikanska påhitt försvunnit.
 
M
Jag var också med i natures own en kort sväng. Gick snabbt ur när jag insåg det samma som du. Har inte hört något härikring det senaste, men mina amerikanska vänner pratade om olika nutida "muli-level-marketing"-vägar för att snabbt bli rik. Men de är inte rika, så....
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta en oinvig men vad är "natures own"?

Okej...Google gav tillräckligt... ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
MaxPax skrev:
Jag var också med i natures own en kort sväng. Gick snabbt ur när jag insåg det samma som du. Har inte hört något härikring det senaste, men mina amerikanska vänner pratade om olika nutida "muli-level-marketing"-vägar för att snabbt bli rik. Men de är inte rika, så....
Undrar om det någonsin blev någon som blev rik.

Dom pengar som flödade var ju främst biljettpengar till möten, seminarier och böcker... Kvitton? Njaaaa.
 
D09
Sen fanns det ett system som jag iofs inte ville vara med på men det blev poppis i hemtrakterna.

Man köpte falska aktier, som levde en egen marknad med splittar etc

Blev pannkaka där också. ;)
 
D09
Enk Projektet skrev:
Ursäkta en oinvig men vad är "natures own"?

Okej...Google gav tillräckligt... ;)
Natures own är företaget som tillhandahåller produkterna, som sedan säljs via mlm. ( multi level marketing )

Grejen gick ut på att få folk att köpa och värva säljare..

Med pyramidorganisation, dvs bonus på försäljningen gick uppåt i pyramiden.

Det som det gick ut på var att värva en säljare som köper startpaketet.. Ca 3-4000kr , Sen ska den värva 2-4 osv osv
 
A fool and his money are soon parted.....:rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
P
En jag kände hoppade på ett par såna där, men det handlade mest om kedjebrev med pengar inblandade. Hans strategi var att betala det man nu skulle betala "uppåt" och till den som värvade honom och sen slet han hårt för att värva andra så att han fick tillbaka sina satsade pengar och då var han nöjd eftersom han inte förlorat några pengar (men han jobbade ju gratis).

Det dök dock aldrig upp några miljoner till honom eller dem han värvade.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
En kompis farsa höll på med sånt där för många år sedan, han var som besatt, dom åkte på rena väckelsemöten osv, han var helt övertygad om att han skulle bli miljonär. Den gubben är lite egen och troligen lättpåverkad.
Då var det herba-life det gällde.

En kompis kontaktade mig och berättade att han hade ett affärsförslag som var klockrent sa han. När han dök upp så insåg jag snart nog vad det var och tackade nej, detta är nog ca 12 år sen.

Guldgruvan i denna verksamhet är endast i toppen av pyramiden, alla andra är endast konsumenter som jobbar hårt för att sälja in den förste gubbens produkter.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Pyramidspel är bra för den lilla gruppering som startar dem men ingen annan. Ska man hålla på med sådant är det nog bäst att själv starta ett företag, göra en rejäl drive och försöka sälja på en bunt personer med dåligt omdöme idén till en början och sedan erkänna för sig själv att man är en parasit så att man kan leva med sig själv.

Jag skulle överhuvudtaget inte ha lust att försöka sälja på vänner, bekanta och kollegor en massa grejor. Det är att utnyttja relationen på ett dåligt sätt.
 
  • Gilla
MagnusSt och 2 till
  • Laddar…
Jag blev erbjuden sånt där liknande skit för något halvårsedan, amerikans blåbärsjuice, vilket jäkla hittepå.

Jag jobbar redan med ett jobb som gör att jag från och till måste dra till med smålögner för att hålla kunder nöjda och det räcker gått och väl för att hålla samvetet rullande, lite affärsresor i asien har väl spätt ut samvetet en aningen med...
Men börja lura nära och kära på pengar, det är några kliv längre fram.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Stefan N skrev:
A fool and his money are soon parted.....:rolleyes:
"I would pay anyone a lot of money to explain that to me."
- Homer Simpson
 
  • Gilla
georgk
  • Laddar…
D09
Troberg skrev:
"I would pay anyone a lot of money to explain that to me."
- Homer Simpson
Homer har sagt många kloka saker ;)

" Det krävs 2 för att ljuga, 1 som ljuger och 1 som lyssnar "
 
D09
Kom på ett gammalt MLM bolag

Parfymer som skulle säljas etc Oriflame något hette Bolaget ( farsan testa på )
Vi hade parfymer hemma i alla dess sorter för flera år he he

Kommer även ihåg dom interna erbjudanden man kunde få.

I nätverket kring Natures own så erbjöds det mobilabonemang hos tele2 för 18öre minuten dygnet runt..

Detta var runt 1997 - 98 någon gång och det fanns inte på kartan att man kunde ringa så billigt ha ha

Tydligen så var det en ansvarig på tele2 som fick lämna sitt jobb efter detta.

Hade det abonnemanget i många år innan jag råkade bli förbannad på tele2 och bad dom brinna i xxxxxx

Ingen vinst om man slår ut det mot alla kostnader som MLM medför... Resor, event, produkter etc

När man tänker tillbaka så är det beklagande att så många människor som ville något mer fastade för just denna typ av lurendrejeri ( inkl mig själv )
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Finns ju massor med sådant fortfarande, men OriFlame och Tupperware räknas ju till de mer seriösa, där har de inte hur mycket nivåer som helst. De som är riktiga pyramidspel är ju de där varan är en bisak och där väckelsemötena och värvandet av fler säljare är huvudsaken.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.