Intressant sammanställning av statistik som vederlägger de vanligaste myterna, minskade skador och ökat utbud.
Det finns ingen empiri för att ökad tillgänglighet i Sverige ökat dödligheten.
Det finns i 10 europeiska länder butiker med större ölsortiment än en stor Stockholmsbolagsbutik.
Det finns i 5 europeiska huvudstäder butiker med större utbud av rödvin än Systembolagsbutiker.

/Höghus

https://timbro.se/allmant/farval-till-systembolaget/

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Är inte både tobak och alkohol reglerat i lag?
På olika sätt, ja men båda är reglerade.

Vad gör den ena kommunistisk men inte den andre?
Det känns inte som att det är någon mening. Vi verkar ha för olika syn på det.

Men jag kan ju försöka förklara min syn en gång till. Både alkohol och tobak är reglerade. En reglering i lag efter ålder är ganska vanligt. Det finns för många andra saker också. Tex bilkörning. Och för saker som är beroendeframkallande och hälsopåverkande ska den typen av åldersreglering finnas. Ett barn som är 6 år kan inte bedöma konsekvenserna av att konsumera tobak eller alkohol. Visst kan inte alla som är 18 eller 20 det heller men någonstans måste man ha en gräns och den är i princip gällande allt kring 18-års ålder.
Att reglera vart och när man får köpa något som är legalt är dock ingen naturlig lagreglering för en demokrati.
I så fall vore en betydligt naturligare reglering för en demokratiskt stat att förbjuda alkohol helt om man anser att det är ett så stort problem. Precis som andra typer av droger är helt förbjudna.

D DanielSt81 skrev:
I så fall vore en betydligt naturligare reglering för en demokratiskt stat att förbjuda alkohol helt om man anser att det är ett så stort problem.
Du tycker det. De flesta regimer tycker inte som dig. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Du tycker det. De flesta regimer tycker inte som dig. 😉
Då har du nog tyvärr fel. I nästan inget europeiskt land styr staten över vart och när man får köpa alkohol.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
I nästan inget europeiskt land styr staten över vart och när man får köpa alkohol.
Läs vad jag skriver. För övrigt finns inte de flesta regimer i Europa. 😉

BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Intressant sammanställning av statistik som vederlägger de vanligaste myterna, minskade skador och ökat utbud.
Det finns ingen empiri för att ökad tillgänglighet i Sverige ökat dödligheten.
Det finns i 10 europeiska länder butiker med större ölsortiment än en stor Stockholmsbolagsbutik.
Det finns i 5 europeiska huvudstäder butiker med större utbud av rödvin än Systembolagsbutiker.

/Höghus

[länk]
Ska jag tolka dig som att Systembolaget har ett större utbud av rödvin än det finns att tillgå i tusentals städer i Europa?
Att Systembolaget i ett litet land som Sverige (befolkningens storlek jämfört med andra länder i Europa) erbjuder ett ölsortiment i Stockholm som är större än i en majoritet av Europas länder (det finns fler än 20 länder i Europa)?

Propagerar du för att behålla systemet eller för motsatsen?

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska jag tolka dig som att Systembolaget har ett större utbud av rödvin än det finns att tillgå i tusentals städer i Europa?
Att Systembolaget i ett litet land som Sverige (befolkningens storlek jämfört med andra länder i Europa) erbjuder ett ölsortiment i Stockholm som är större än i en majoritet av Europas länder (det finns fler än 20 länder i Europa)?

Propagerar du för att behålla systemet eller för motsatsen?
Jag köper den mesta alkoholen utomlands, så jag bryr mig inte nämnvärt.
Du får tolka mitt inlägg hur du vill.

/Höghus

BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Jag köper den mesta alkoholen utomlands, så jag bryr mig inte nämnvärt.
Du får tolka mitt inlägg hur du vill.

/Höghus
Nu skrev du ju att informationen skulle vederlägga myten om att Systembolaget har lett till ökat utbud, men det stämde ju inte.

useless useless skrev:
Konstigt nog ligger t ex Spanien och Portugal i botten när de gäller dödsfall orsakade av alkohol trots att de ligger i toppskiktet i när det gäller konsumtion.

Det är väl snarare så att Sveriges modell med dålig tillgänglighet främjar det skadliga Svenska fylledrickandet?
Det är ju inte sant.
Spanien har ung 30% högre dödlighet och Portugal 70-80% högre dödlighet i alkoholrelaterade orsaker.

Det är endast 3 länder som har lägre dödlighet i alkoholrelaterade orsaker, än Sverige i Europa (EU).

https://knowledge4policy.ec.europa....eaths-attributable-alcohol-consumption-men_en

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.