11 282 läst ·
308 svar
11k läst
308 svar
Det ständiga ämnet Systembolaget
Intressant sammanställning av statistik som vederlägger de vanligaste myterna, minskade skador och ökat utbud.
Det finns ingen empiri för att ökad tillgänglighet i Sverige ökat dödligheten.
Det finns i 10 europeiska länder butiker med större ölsortiment än en stor Stockholmsbolagsbutik.
Det finns i 5 europeiska huvudstäder butiker med större utbud av rödvin än Systembolagsbutiker.
/Höghus
https://timbro.se/allmant/farval-till-systembolaget/
Det finns i 10 europeiska länder butiker med större ölsortiment än en stor Stockholmsbolagsbutik.
Det finns i 5 europeiska huvudstäder butiker med större utbud av rödvin än Systembolagsbutiker.
/Höghus
https://timbro.se/allmant/farval-till-systembolaget/
Redigerat:
Det känns inte som att det är någon mening. Vi verkar ha för olika syn på det.G gaidin skrev:
Men jag kan ju försöka förklara min syn en gång till. Både alkohol och tobak är reglerade. En reglering i lag efter ålder är ganska vanligt. Det finns för många andra saker också. Tex bilkörning. Och för saker som är beroendeframkallande och hälsopåverkande ska den typen av åldersreglering finnas. Ett barn som är 6 år kan inte bedöma konsekvenserna av att konsumera tobak eller alkohol. Visst kan inte alla som är 18 eller 20 det heller men någonstans måste man ha en gräns och den är i princip gällande allt kring 18-års ålder.
Att reglera vart och när man får köpa något som är legalt är dock ingen naturlig lagreglering för en demokrati.
I så fall vore en betydligt naturligare reglering för en demokratiskt stat att förbjuda alkohol helt om man anser att det är ett så stort problem. Precis som andra typer av droger är helt förbjudna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Ska jag tolka dig som att Systembolaget har ett större utbud av rödvin än det finns att tillgå i tusentals städer i Europa?Höghus skrev:
Intressant sammanställning av statistik som vederlägger de vanligaste myterna, minskade skador och ökat utbud.
/Höghus
[länk]
Att Systembolaget i ett litet land som Sverige (befolkningens storlek jämfört med andra länder i Europa) erbjuder ett ölsortiment i Stockholm som är större än i en majoritet av Europas länder (det finns fler än 20 länder i Europa)?
Propagerar du för att behålla systemet eller för motsatsen?
Jag köper den mesta alkoholen utomlands, så jag bryr mig inte nämnvärt.BirgitS skrev:
Ska jag tolka dig som att Systembolaget har ett större utbud av rödvin än det finns att tillgå i tusentals städer i Europa?
Att Systembolaget i ett litet land som Sverige (befolkningens storlek jämfört med andra länder i Europa) erbjuder ett ölsortiment i Stockholm som är större än i en majoritet av Europas länder (det finns fler än 20 länder i Europa)?
Propagerar du för att behålla systemet eller för motsatsen?
Du får tolka mitt inlägg hur du vill.
/Höghus
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Det är ju inte sant.useless skrev:
Spanien har ung 30% högre dödlighet och Portugal 70-80% högre dödlighet i alkoholrelaterade orsaker.
Det är endast 3 länder som har lägre dödlighet i alkoholrelaterade orsaker, än Sverige i Europa (EU).
https://knowledge4policy.ec.europa....eaths-attributable-alcohol-consumption-men_en
Klicka här för att svara