Hej.

Valet i höst har ju redan gjort att man börjar politiskt uttrycka utökad försäljning av alkohol, öppettider och ökad service.

Folk verkar ha diverse problem med sin anskaffning av alkohol. Man köar dag innan midsommar, jul mm. Man inser på lördagen att det är lördag och vissa vill ha öppet på söndagen.

Är det bara jag som tycker tvärtom att det är mycket bra service och tillgänglighet, att det räcker sedan länge?

Nu råkar dryck vara ett stort intresse och vi beställer uteslutande till ombud. Vid nysläpp och allmänt samlande och normal konsumtion. Bara lasta i kundvagnen ut till bilen. Ingen kö.

Beställer snart lite sällskaps-öl till midsommar man inte vill lagra allt för länge och jag är ute i sista stund enligt egen mening. Den ska vara klar långt innan.
Idag blev det även leverans av 7st nya Gin och några viner.

Var är behovet av dessa helgöppet för alkohol?

Är det så illa att gemene man inte kan ha det hemma?

Vi ser inget konstigt i att ha välfyllt på allt, det är hundratals flaskor med viner av alla slag, whisky, gin, rom, vodka. Iallafall några olika cognac, calvados mm men samlar inget där. Det som återkommande blandas drinkar på är det inte ovanligt med minst 2st reserv.

Det som köps nu är ju sällan för konsumtion de närmaste månaderna.
Har aldrig stått i situationen att spontant behöva till bolaget.

Är ni så extrema att ni måste ha just ett specifikt vin på lördagen så en vanlig hemmaskåp med 10 vita, 10 röda, några mousserande, rose mm av helt okej buteljer inte räcker till eller vad är grejen med att behöva köpa till och mitt i helgen?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Arg
Rümpmas och 30 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hej.

Valet i höst har ju redan gjort att man börjar politiskt uttrycka utökad försäljning av alkohol, öppettider och ökad service.

Folk verkar ha diverse problem med sin anskaffning av alkohol. Man köar dag innan midsommar, jul mm. Man inser på lördagen att det är lördag och vissa vill ha öppet på söndagen.

Är det bara jag som tycker tvärtom att det är mycket bra service och tillgänglighet, att det räcker sedan länge?

Nu råkar dryck vara ett stort intresse och vi beställer uteslutande till ombud. Vid nysläpp och allmänt samlande och normal konsumtion. Bara lasta i kundvagnen ut till bilen. Ingen kö.

Beställer snart lite sällskaps-öl till midsommar man inte vill lagra allt för länge och jag är ute i sista stund enligt egen mening. Den ska vara klar långt innan.
Idag blev det även leverans av 7st nya Gin och några viner.

Är det så illa att gemene man inte kan ha det hemma?

Vi ser inget konstigt i att ha välfyllt på allt, det är hundratals flaskor med viner av alla slag, whisky, gin, rom, vodka. Iallafall några olika cognac, calvados mm men samlar inget där. Det som återkommande blandas drinkar på är det inte ovanligt med minst 2st reserv.

Det som köps nu är ju sällan för konsumtion de närmaste månaderna.
Har aldrig stått i situationen att spontant behöva till bolaget.

Är ni så extrema att ni måste ha just ett specifikt vin på lördagen så en vanlig hemmaskåp med 10 vita, 10 röda, några mousserande, rose mm av helt okej buteljer inte räcker till eller vad är grejen med att behöva köpa till och mitt i helgen?
Som en lite mer sällandrickande person så kan jag säga att jag inte förvarar annat än väldigt tåliga sorter hemma. Boende i by med barn med aktiviter, intresse och jobb som kräver pigg skalle så blir det väldigt sällan drickande.

De fåtal gånger det behövs inköp om året brukar vi dock klara av att köpa någon dag i förväg. Men visst, skulle det bli en plötsligt inplanerad bubbel-eftermiddag med jordgubbar en varm sommar-söndag så hade det ju varit fint att kunna stoppa förbi bolaget. Men risken för det är minimal för mig och OM den hade varit större så hade jag, som du, haft lager hemma :-)

Dock vet jag ju at lager hemma, vare sig det är kexchoklad eller öl, driver ju upp förbrukningen rejält så jag tror nog egentligen att väldigt frikostiga öppettider och humana priser på bolaget hade kunnat sänka drickandet, åtminstone där man är 10-20 minuter ifrån ett bolag. Då behöver man inte ha lager själv utan kan handla på sig när det behövs.

• Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
Häromdagen vid halv åtta kom jag på att jag ville ha något gott till maten. Som tur var hade systemet öppet till 8. Kvart i var jag där utan att behöva köa, så maten hann aldrig kallna.

• Gilla
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ska frihet verkligen behöva motiveras på detta sätt?
Det finns ett egenvärde i att skala bort onödiga inskränkningar. Det handlar inte om behov.

• Gilla
och en till och 16 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Räcker och räcker. Handlar man mest/enbart på helgerna är Systembolaget öppet under fem timmar medan exempelvis Biltema är öppet under 18 timmar. Det måste rent objektivt ses som en relativt sett extremt begränsad service och tillgänglighet.

• Gilla
cbrolin och 15 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Räcker och räcker. Handlar man mest/enbart på helgerna är Systembolaget öppet under fem timmar medan exempelvis Biltema är öppet under 18 timmar. Det måste rent objektivt ses som en relativt sett extremt begränsad service och tillgänglighet.
Biltema är ju samhällsservice på riktigt. Du kan inte jämföra dom med det smalt nischade systembolaget.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
YuGi och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är kanske dax att lätta på regelverket så Biltemas kunder kan få köpa sig en 3 liters BIB när de vill på sitt eget varuhus utan att behöva anlita en statlig butik/ mellanhand?

• Gilla
john68 och 4 till
  • Laddar…
Men för att återknyta till ämnet så är det extremt sällsynt att jag skulle behöva handla från systemet när det är stängt eller att det är några långa köer när man väl är där.
Det kanske beror på att man växte upp på den tiden det var kvälls- och helgstängt och man lärde sig att följa det tredje budet den hårda vägen:
"Tänk på vilodagen så att du helgarderar den."

• Haha
  • Gilla
cbrolin och 11 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det finns ett egenvärde i att skala bort onödiga inskränkningar. Det handlar inte om behov.
Frihet? Tar du inte i lite nu?
Menar du att alkoholmonopolet håller dig kedjad och fången?
Har du samma känsla av fångenskap när du passerar en hastighetsbegränsning? Eller att staten begränsat tillgången till heroin och valium? Åldersgräns på alkohol och tobak, nej låt alla bestämma själva!

När vi ändå ska befria oss från samhällets bojor kan vi börja med att avskaffa äganderätten, det finns ju ett egenvärde i att avskaffa onödiga inskränkningar, störst går först, så har evolutionen sett ut, varför förändra det nu?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Bästerortarn och 17 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Häromdagen vid halv åtta kom jag på att jag ville ha något gott till maten. Som tur var hade systemet öppet till 8. Kvart i var jag där utan att behöva köa, så maten hann aldrig kallna.
Hoppas du passade på att köpa två och lagt undan en till kommande stunder 😉

S Staffan-N skrev:
På systembolaget.se är det möjligt att handla 24/7 och nästan uteslutande allt har mycket bra hållbarhet.

Inte att jämföra med mjölk och räkor. Det på bolaget kan du lugn handla hem veckor innan.

• Gilla
  • Haha
Saaallss och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Menar du att alkoholmonopolet håller dig kedjad och fången?
Nej, men som jag skrev begränsar nuvarande system den tillgängliga tiden för inköp, för den som handlar på helger, till under 28 procent mot jämförbara leverantörer.

• Gilla
bjonndrogg och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förutom att biltema har vinstsyfte på ett helt annat sätt och konkurrens som gör att de måste ha den servicen.

Skulle systembolaget bedriva samma verksamhet med prispress och konkurrens bland stora kedjor som säljer samma saker vore det annat.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Skulle systembolaget bedriva samma verksamhet med prispress och konkurrens bland stora kedjor som säljer samma saker vore det annat.
Jag trodde tråden handlade om Systembolagets service duger, inte om hur de kan komma undan med sina brister.

• Gilla
  • Haha
Erik_91 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde tråden handlade om Systembolagets service duger, inte om hur de kan komma undan med sina brister.
Systembolaget har förutom alla butiker nästan 500 ombud att välja på som man kan hämta på. Ombuden har inte sällan generösa öppettider alla dagar i veckan.

Beställer du får man kassar eller kartonger utan kostnad.

Det är en riktig bra service redan som det är.

Biltema har 64 butiker i jämförelse.

Beställer jag nu klockan 23 tisdag så kan frugan hämta det på vägen hem kl 14 på torsdag.

• Gilla
  • Haha
Saaallss och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.