P pmd skrev:
De odömda som är olämpliga bör förstås sållas bort vid ansökan.

Nu handlar det om en person som är misstänkt (och åtalad såvitt jag har förstått) för flera brott. Då är det lämpligt att låta rättvisan ha sin gång.
Det är ju exakt det den har? Det är ju två olika processer som pågår parallellt, och jag har svårt att se varför det skulle vara så dåligt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Är man olämplig som polis om man är misstänkt för brott?
Blir den misstänkta kvinnan lämplig igen om hon frias i en domstol? Det är ju mer än vad de flesta som söker till polishögskolan kan komma med.

P pmd skrev:
Är man olämplig som polis om man är misstänkt för brott?
Blir den misstänkta kvinnan lämplig igen om hon frias i en domstol? Det är ju mer än vad de flesta som söker till polishögskolan kan komma med.
De flesta som blir uppsagda från sina jobb blir det utan att domstol varit inblandad. Vad vi vet är att hon körde av vägen med narkotika i både blodet och handväskan. Hon säger sig inte veta hur det gått till men är inte intresserad av att reda ut det. Vidare visar hårprov att hon vid upprepade tillfällen använt narkotika. Och så körde hon bil med indraget körkort. De som beslutat att säga upp henne kan ju mycket väl ha mer information än så och har dragit slutsatsen att hon inte längre är lämplig att jobba som polis.

Domstolen skall avgöra om det räcker som bevis för att döma henne för brott. För att avskeda någon är beviskraven väldigt mycket lägre.

• Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
De flesta som blir uppsagda från sina jobb blir det utan att domstol varit inblandad.
Fast om du själv senare skriver blev hon enligt vad jag läst avskedad och inte uppsagd.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast om du själv senare skriver blev hon enligt vad jag läst avskedad och inte uppsagd.
Ändrar det förhållandena på något sätt? Det krävs ingen domstol för att avskeda någon heller.

A Avemo skrev:
Ändrar det förhållandena på något sätt? Det krävs ingen domstol för att avskeda någon heller.
Det har jag ingen direkt åsikt om. Uppsägning och avsked är dock två ganska olika företeelser och jag tycker det är viktigt att man gör skillnad på dem.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
De flesta som blir uppsagda från sina jobb blir det utan att domstol varit inblandad.
Kollektivavtal brukar innehålla överenskommelser om uppsägningstid. Avsked, som inlägg #28 handlar om, är inte samma sak. Då har man ingen uppsägningstid. Arbetsgivare får normalt bara ta till avsked om anställningen har misskötts grovt, t.ex. att den anställde har begått brott.

Om Nyberg är medlem i en fackförening som har kollektivavtal med polismyndigheten vet jag dock inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är ju exakt det den har? Det är ju två olika processer som pågår parallellt, och jag har svårt att se varför det skulle vara så dåligt?
Den ena processen är en rättsprocess. Den andra är en process om ett avskedande. Den första gör att rättvisan har sin gång. Den andra har inget med rättsväsendet att göra, men kan, och bör, givetvis påverkas av hur det gick i rättvisans maskineri.

P pmd skrev:
Arbetsgivare får normalt bara ta till avsked om anställningen har misskötts grovt, t.ex. att den anställde har begått brott.
Jag tolkade dina inlägg som att du ansåg att det var fel att hon avskedades innan rättegången avslutats. Men du verkar ha koll på att det är två helt olika processer och att det därmed inte är otänkbart att arbetsgivaren har goda skäl för avsked utan att den anställde kan fällas för ett brott. Eller för den delen utan att den anställde ens är misstänkt för ett brott.

P
Det är nästan bara brottslig verksamhet som kan leda till avsked. Även illojal verksamhet, förstås, trots att den kanske inte är brottslig.
Har det framkommit något om anledningen till avskedandet?

P pmd skrev:
Det är nästan bara brottslig verksamhet som kan leda till avsked. Även illojal verksamhet, förstås, trots att den kanske inte är brottslig.
Har det framkommit något om anledningen till avskedandet?
Screenshot_2026-06-01-10-22-47-974_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.