D
Har fått ett par åror. Finns inget hål i årorna för montering av Årtull. Är det brukligt att åran bara ligger i årtullen?

Det känns som det kommer bli lite sladdrigt och skulle man släppa en åra när man är ute så glider den väl av årtullen och hamnar i vattnet.

• Två träåror utan hål för årtullar ligger på en pallkrage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, sådana åror finns. Det finns båtar med integrerade klykor i relingen.

D
Jag är även på jakt efter årtullar. Båten saknar årtullar.

• Grön båt utan årtullar med synliga fästen vid strandkanten.
    Skapa konto
Microkatten
Det är nog olika, men det är vanligt med årklykor där åran sitter löst. Själv har jag växt upp med lösa åror. Om man inte vill att åran automatiskt skall glida i sjön om man släpper åran kan man sätta en krage runt åran.

D
Ah men sweet! Då kanske det blir premiärtur med ”räkan” idag.

Jag har lagt några kronor till och fått en fast årklyka där åran kläms fast.

Mycket lättare att ro och säkrare för barn.

/ATW

• Gilla
Gretzky99 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också rekommendera någon lösning där åran sitter fast i klykan. Skönt att bara kunna släppa åran vid behov eller nödfall, och inte oroa sig för att den glider ut.
Två olika typer av årlklykor för båtar, en enkel och en ledd i aluminium.
Skapa konto

• Gilla
Joacimz
  • Laddar…
D
Jag misstänker också att det just i mitt fall (ska ut med små barn) är säkrast att bara kunna släppa åran. Visserligen kommer båten oftast framföras med motor och årorna kommer bara finnas med som backup om/när motorn lägger av.

D Derbyboy skrev:
Har fått ett par åror. Finns inget hål i årorna för montering av Årtull. Är det brukligt att åran bara ligger i årtullen?

Det känns som det kommer bli lite sladdrigt och skulle man släppa en åra när man är ute så glider den väl av årtullen och hamnar i vattnet.
De finns ett fäste som sätter runt åren inga ingrepp med en tapp för att sätta i hålet för årtullen Mycket bra för då slipper du belastning på åren Ofta går åra av vid årtullen oå grund av utmattning av trä.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.