167 läst ·
7 svar
167 läst
7 svar
Utbyteshuvud till Braun 5-series rakapparat
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag insåg att utbyteshuvud till min Braun-maskin kostade mer än hälften av vad rakapparaten kostade. Har testat billiga kompatibla rakhuvuden som rakar precis lika bra men däremot gått sönder efter ett par månader.
Är det någon som har tips något kompatibelt rakhuvud till vettigt pris som håller bra?
Är det någon som har tips något kompatibelt rakhuvud till vettigt pris som håller bra?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Mjo, har redan testat deras för 45 kr. Jag rakar mig ett par-tre gånger i veckan och det höll i drygt en månad. Exakt samma sak med det jag köpte från Amazon som var dyrare (120 kr) men till synes exakt samma produkt.M Manhunter skrev:
Man fattar ju att original är av bättre kvalitet och är villig att betala mer för det men ett original 53B huvud kostar ca. 500 kr. Hade utan att gnälla betalat ungefär hälften men en femhunka är ett jävla rån.
Tänkte att det kanske fanns något mellanting.
Hur länge håller orginalhuvudet?
Jag har en serie 9, men huvudet kostar lika mycket.
Rekommenderat utbytesintervall 18 månader, men eftersom jag rakar mig långt ifrån dagligen så är jag snart inne på tredje året.. Och den flashiga rakhuvuds-indikatiorn har väl 30% kvar.
Är det värt jobbet att hitta något som kostar 250kr mindre? 14 kr i månaden? (om du nu byter va 18e månad)
Rekommenderat utbytesintervall 18 månader, men eftersom jag rakar mig långt ifrån dagligen så är jag snart inne på tredje året.. Och den flashiga rakhuvuds-indikatiorn har väl 30% kvar.
Är det värt jobbet att hitta något som kostar 250kr mindre? 14 kr i månaden? (om du nu byter va 18e månad)
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Det är samma rekommenderade intervall på 5-serien men jag tycker inte riktigt att den höll så länge.O [old rusty] skrev:Hur länge håller orginalhuvudet?
Men visst, nu när du bryter ner det sådär så ..... Ja, jag är en snål gammal surgubbe 😠 men det är något sjukt när rakapparaten går att köpa för 800 och utbyteshuvudet kostar 500 kr.
Du skulle gjort som jag. Betalat en arm och ett ben för maskinen. Jag kommer pantsätta barnen hellre än att sätta temu-huvuden på.B Bästerortarn skrev:
Men lite mer allvarligt. Att kolla upp vad slitdelar kostar när man köper något är en bra idé..
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Faktum är att dom kompatibla huvudena rakar precis lika bra, har lika bra passform etc. Det "enda" problemet var ju hållbarheten. Det är liksom därför jag tycker att det borde finnas något mellanting av bättre kvalitet.O [old rusty] skrev:
Jaja, gnid in det bara 😢 Men visst, du har en poäng 😆O [old rusty] skrev:
Tror inte marknaden finns.B Bästerortarn skrev:
Antingen letar man kina-skräp för 44 kronor som ser likadant ut men är gjort av barnarbetare och kartong, eller så köper man tysktillverkat (vet inte om just huvudena är tyska, men maskinen är väl det iaf).
Marknaden för mittemellan-snåla som vill ge 300kr för något från rumänien dränks av första kategorin, går inte konkurera med temu.
Se det som en strategisk investering att behålla lite tillverkning kvar i Europa.
Klicka här för att svara