Har din ctek hållt för dig i några år? ..både hölje o funktion?

• Ja helt felfri

44 Röster 89,8%
  • Lite skador men den laddar

4 Röster 8,2%
  • Laddar inte men höljet helt

1 Röster 2,0%
  • Laddar inte och höljet skadat

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    49
  • Omröstningen stängd .
Hade en V70 D5 -03 som förmånsbil i dryga 4 år, den satt batteriet baktill, är det samma i era V90CC ?

Den fick jag aldrig problem med batteriet på 19000mi, larmade aldrig för låg spänning.

Både V50 och V60 har ju batteriet fram, kanske det påverkar livslängden då det sommartid blir rätt varmt framtill.

Huvudbatteriet sitter bak och start/stopp fram där laddaren ansluts.

A AndersS skrev:
Huvudbatteriet sitter bak och start/stopp fram där laddaren ansluts.
Antar att det bidrar till bättre livslängd. Också läst på forum om detta. För mig sitter ju både start/stopp och huvudbatteriet fram.

Det som sliter på dieslarnas batterier är många korta körningar och användande av bränslevärmare.
V90 med flera av 2.0L diesel har dem även som tillskott under körning under vintern.

Purre
F fusion skrev:
Generellt tråkiga är att man inte kan mata en kylväska med CTEK, kanske finns nyare som kan. Jag har en gammal hederlig trafo laddare som ger 8A , funkar bra till kylväska
De större modellerna har supply-läge och kan då användas för det.
Men det är billigare att köpa en omvandlare hos biltema, jula, kjell eller någon annan butik.

A AndersS skrev:
Det som sliter på dieslarnas batterier är många korta körningar och användande av bränslevärmare.
V90 med flera av 2.0L diesel har dem även som tillskott under körning under vintern.
Ja, inga korta körningar här utan i regel minst 2,5 mil enkel resa följt av samma retur inom ett par timmar.

Som jag skrev så indikerar ju LED indikatorn alltid grönt när vi tar bilen till stan trots att vi kört värmaren via Volvo on Call och samtidigt haft CTek inkopplad. Men efter resan till stan visar den ofta rött, eller orange. Vet dock inte vad det motsvarar spänningsmässigt. Det står dock att röd färg innebär urladdat batteri när man googlar om det . Bilen larmar dock inte om låg spänningsnivå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.