H
hempularen: Tracker: När du ger en referens så här så är dte bra om du är lite mer specifik. Har du egen erfrenhet, är dte något du har hört vilken typ av mål handlade det om, etc?
6 svar · 1,6k läst
hopplöst
hopplöst: Hej. Det beror även till stora delar om du har betong golv eller träbjälklagskonstruktion i golvet. Brunnen skall ha brunsmachette om det är betong och klämring om det är träkonstruktion. Det är 1995 års branchregler med tillägget som gjordes 1999 vad det gäller brunnar. År 2005 kom en massa nya regler vad det gäller våtrum, så brunn som sattes dit år 2002 och var godkänd då,
15 svar · 3,7k läst
Z
zimba: Hej! Vi har också byggt ett Anebyhus och har problem med dem. Det är 4,5 månad sedan slutbesiktningen. De fick två månader på sig. Vi har mailat och mailat utan framgång. Nu vill vi att de häver spärrförbindelsen till banken och skickar oss kreditfaktura, men då skickar säljaren istället en ny faktura till oss på resterande belopp. Fast de inte har gjort ett skit sen
17 svar · 3,4k läst
H
hempularen: El får bara dras av en behörig elektriker eller av en person som är anställd i samma firma som den behörige elektrikern, den personen arbetar då under den behörige elektrikern. Det duger ex. inte med elmontörer som hyrs in från ett bemanningsföretag, då är de inte anställda i samma firma som den behörige. Du skriver att firman har en elektriker som inte är certifierad, då är han
6 svar · 1,4k läst
B
Bambi: Det var som tusan, de där dokumenten vet jag att jag aldrig kommer att få se röken av, så bara att försöka glömma. Men tycker det är skönt att det finns folk i byggbranschen med så imponerande kunskaper och gratulera dem som får har dig som BM eller KA, jag antar att du jobbar som antingen eller :). Jag börjar med att försöka få in korrekta provtryckningsdokument och säkert
10 svar · 11,3k läst
A
adde_camilla: Har ett problem liknande en annan tråd. Säljaren till vårat hus har i frågeformuläret svarat på frågan om han har eller har haft misstanke om fel eller brister i vatten-, el- eller avlopp med "Nej". Grannen hävdar att vattnet nästan alltid är grumligt och att säljaren ofta lånade vatten och tvättmaskin av grannen pga detta. Säljaren lät göra en slamsugning i sommras enl säljaren.
0 svar · 1,5k läst
K
Kurtivan: Stegar själva mätaren fram också eller fjärravläser man fel mätare?
12 svar · 3,1k läst
D
Dr.SiC: Håller med om att dränering inte är något självklart men för mig innebär det absolut nya dräneringsrör. Sen bör man väl byta fuktspärren (platon, tjära, asfalt, eller något annat) om man misstänker att den inte håller måttet.
17 svar · 3,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Precis, jag håller med dig fullt, jag tror inte heller att det är speciellt vanligt med sådana åtal, och då antagligen vid väldigt grov ovarsamhet. Men inte desto mindre så har fastighetsägaren ansvaret för elsystemet i fastigheten. Det är ungefär som en del andra saker, fastighetsägaren har ansvar för att ingen skadas av nedfallande snö eller istappar. Även om en klantig
30 svar · 4,2k läst
P
snigeltiger: Blev lurad av en mäklare i Sjöbo, han svarade sen inte pa mina mail (försökte i ca 6 manader, och hade inte lust att ringa da jag inte bor i sverige). Jag försökte med fastighetsmäklarnämnden, men de skickade mig vidare till Fastighetsbyrans egen kundombusman. Där fick jag hjälp, om än lite utdraget. Och fick även höra att den mäklarn jag hade blivit lurad av inte var den ärligaste
6 svar · 2,3k läst
M
Marypytting: Tack för alla svar! Företaget har bytt ut takpannorna. Det gick snabbt och de står för alla kostnader, skönt!
8 svar · 2,1k läst
JanneT5
JanneT5: Står tydligt i vårt köpekontrakt (paragraf 11) Har du kollad ditt egna? I vårt hus satt alla lampor kvar i taket som säljaren inte orkade skruva ner. Fick se det som en bonus att man hadde belysning när man bar in möblerna. Kompisen skrev ett datum då kvarglömda prylar ställdes ut ( i regnet) Lägenhet är svårt, där var mitt förråd fullt av skit efterssom min lägenhet stått tom
15 svar · 4,5k läst
D
Drogen: Tack för svaren. Har fått bekräftat även från andra håll att det är nio månader som gäller.
5 svar · 1,2k läst
Nusnäs
Nusnäs: Jag hade en liknande situation för flera år sedan när det skulle anläggas en ny väg förbi vår fastighet. Vi krävde då att huset skulle besiktas före och efter arbetet och att eventuella skador skulle ersättas av vägbyggaren (kommunen). Vi fick gehör för detta och även ersättning för ett fönster som skadades - så med det upplägget funkade det bra.
2 svar · 755 läst
A
antesvensson: Jaså. Då tackar jag för det. Det är inte så att huset ligger fel däremot har de glömt/missat två större funktioner. Nu har vi lite mer koll och bättre argumentation. Åter tack :-)
4 svar · 1,2k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag tror tyvärr det är bättre för kropp & knopp att slanta 15-20 tkr och glidgjuta kanalen så den blir tät än att börja dra det via advokater och stämning mm. Jag skulle gjort det om jag suttit i samma sits och hade råd med det. Har tidigare suttit med advokat(er) i dödsbo-uppdelning och pengarna försvinner läskigt fort även fast man knappt märker att det händer nånting. Och det
59 svar · 7,8k läst
Swetrot
Swetrot: Det är förvisso intressant om huruvida man kan återanvända saker man köpt via abonnemang, men det har helt klart lämnat juridikens domäner. Jag föreslår att ni diskuterar vidare under rubriken Teknik, det där dessutom finns viss chans att människor som pysslar med det här läser och svarar.
26 svar · 48,9k läst
·
H
hempularen: Reavinstskatten beskattas ungefär som för en villa. En liten "odditet" är att man till den beskattningsbara vinsten också skall lägga till nettot av föreningens förändring av skulder. Dvs om vi antar att du säljer med 0 i vinst, samma som du köpte för. Om då föreningen under tiden har lånat upp ex 100 000 (din andel) mer än när du köpte, då anses du ha gjort en vinst på 100
7 svar · 15,7k läst
M
maja317: Hur gick besiktningen? när min diskmaskin gick sönder så kontaktade jag BRF (riksbyggen) det som är viktigast att kolla är vad föreningens försäkring täcker och vilket försäkringsbolag du har och vad dom täcker. I vår föreningens förs.bolag, finns det klausul att det täcker det som inte min bost.rätts förs. täcker, med krav på att det ska vara fackmannamässigt utfört. Sen
21 svar · 4,7k läst
T
tuborg: Hej Behöver lite råd. Vi har beställt gammeldags fönster till vår tillbyggnad och fått dom levererade och då upptäcker vi fel på dom. (ganska stora fel) Felen är påtalade och personen som vi beställde av var här och tittade och höll med på några av dom påtalade felen. Nu har fönster leverantören varit här och ordnad några av felen vi upptäckte. Dock ej alla enligt listan som
0 svar · 2,5k läst
T
Tback: När det gäller villa så har väl köparen undersökningsplikt? Denna gäller även elinstallationen? Vi lät en firma besiktiga huset vi köpte eftersom vi inte har så bra koll på grejjer, i protokollet vi fick från dem står klart och tydligt att deras besiktining INTE omfattar elinstallationen och att vi MÅSTE undersöka den. Jag tolkar det som att i en villa kan inte en usel
12 svar · 27,5k läst
K
kalle26: Du menar att stående reglarna tagits bort i ett parti av väggen och sedan återskapats med spånskiva- och bara luft existerar bakom spånskivan. Jag säger som en annan av skribenterna. Ta reda på om väggen verkligen är bärande. Storyn låter som om det handlar om ett gammalt hus som flera gånger byggts om- troligen av ständigt nya ägare. Vem av de tidigare ägarna har gjort vad?
5 svar · 6,9k läst
D
Danne12345: [citat] Tack så mycket för er hjälp. Nu känns allt lite bättre :)
16 svar · 30,3k läst
Ada
Ada: Jag ska prata med kommunen om jag behöver bygglov. Fönsterna kanske inte blir exakt samma etc så får jag väl se vad de säger om KA.
7 svar · 1,4k läst
J
Jasmine: Tack än en gång för ditt råd hempularen,förstår att du vet en hel del.
21 svar · 13,3k läst
S
sccarber: Så jobbigt det blev... besiktningsmannen uppskattade kostnaden för åtgärdande till dryga 700 tkr, sen har vi ytterligare krav, så det handlar om en dryg miljon, så det är nog inget litet mål... min tanke var att firman troligen går i konken snart och jag då inte vill lägga massa extra pengar på advokater, utan hoppas på att deras ansvarsförsäkring skall täcka delar av det
7 svar · 3,5k läst
C
cem77: [citat] Det har du rätt i. :) Kollade inte beteckningen på den sökte bara på google efter 16 A trög :). Då kan det gå så.
21 svar · 2,8k läst
B
billy_baver: Men så är det: Lantmäterimyndigheten underrättar alltid panträttshavarna när en fastighet omfattas av nytt officialservitut. Så blir inte fallet när ägaren "på bordduken" undertecknar ett avtalsservitut.
7 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Och har du lite tur så accpeterar banken en uppvärdering bara på vad du berättar om renoveringen, så ni slipper göra en regelrätt värdering.
3 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.