1 821 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Måste Energideklaration göras även vid arv/övertagande?
Att man måste göra en Energideklaration vid föräljning har jag uppfattat, men är detta ett måste nu när jag har ärvt och bara tar över, ses detta som en helt vanlig försäljning så jag får lägga pengar på denna process för att jag säljer fastigheterna till mig själv?
Ska alla byggnader beräknas eller bara bostadshusen? Tänker på magasin, ladugård och allt som nu står upp på marken... (anar en mindre rolig kostnad för beräkna allt detta)
Ska alla byggnader beräknas eller bara bostadshusen? Tänker på magasin, ladugård och allt som nu står upp på marken... (anar en mindre rolig kostnad för beräkna allt detta)
Hej!
Började med att flytta detta till juridik, då det känns som det hör hemma där.
Boverket skriver så här på sin hemsida:
"Spara energideklarationen. Om du säljer ditt hus efter 1 januari 2009 och inte kan visa upp en energideklaration har köparen rätt att utföra en sådan på din (säljarens) bekostnad. Energideklarationen är giltig i tio år."
Det verkar vara den sanktionen som finns. Jag tolkar den som att så länge du inte som "köpare" kräver något så behöver den ej göras. Och skall den göras berör den inte byggnader som inte är klassade som bostadshus.
Började med att flytta detta till juridik, då det känns som det hör hemma där.
Boverket skriver så här på sin hemsida:
"Spara energideklarationen. Om du säljer ditt hus efter 1 januari 2009 och inte kan visa upp en energideklaration har köparen rätt att utföra en sådan på din (säljarens) bekostnad. Energideklarationen är giltig i tio år."
Det verkar vara den sanktionen som finns. Jag tolkar den som att så länge du inte som "köpare" kräver något så behöver den ej göras. Och skall den göras berör den inte byggnader som inte är klassade som bostadshus.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Klicka här för att svara