I prospekt till lägenhet stod det att källarförråd på 6-7 kvm hör till lägenheten. När vi sedan skulle få nycklarna för tillträde visar det sig att något källarförråd ej fanns i fastigheten. Förmodligen kan vi inte göra något åt det eller?

Redigerat:
Jag antar att vi pratar bostadsrätt, och att det inte finns något annat förråd på t.ex. vinden som hör till lägenheten istället? Eller möjligen i källaren några portar bort?

Om man verkligen uppgivit att det hör till en källarförråd som är så pass stort, och det inte finns något, så kan det finnas anledning att bråka om det. Om det är värt att gå till rätten med det är jag inte säker på, risken är att de juridiska kostnaderna drar iväg alldeles hiskeligt.

Jag tycker att du först skall säkerställa att det verkligen inte finns något förråd, och därefter gå på mäklaren och säljaren rätt så hårt. Jag tycker det är helt rimligt med ett antal tusenlappar i kompensation.

Sedan är det som vanligt så att det åligger köpare att kontrollera allting, men det är få lägenhetsvisningar som brukar sluta med ett lämmeltåg ned i källaren för att beskåda ett förråd.

Tackar för svaret.
Jo det är bostadsrätt. Och det är ju inte det enda mäklaren missat men det är en annan historia som jag redan reglerat.
Men det här med förrådet så står det ju utryckligen källarförråd. Jag är ju sugen på att stöka runt lite. Det är ju inte varje dag man får tjaffsa med en mäklare:-)

zankan skrev:
Men det här med förrådet så står det ju utryckligen källarförråd
Menar du att det finns ett förråd, men det ligger inte just i källaren? :confused:

Förråden är en del av bostadsrätten och bostadsrätten som sådan, dvs inkl förråd, är odelbar.

Kontakta föreningen och fråga vilket förråd som hör till din bostadsrätt. Ofta slarvas dessa uppgifter bort av bostadsrättshavarna, förråd byts med varandra, lånas och lånas ut, som att det vore något annat än själva bostadsrätten, vilket det alltså inte är. Hittar de inget förråd som stämmer överens med de uppgifter du fått skulle jag också bråka.

Märkligt att folk inte undersöker mer innan de skriver på, jag skulle definitivt vilja titta på förråd innan jag skriver på, för det kan skilja både i storlek, inbrottsskydd och därmed förvarningsmöjligheter, tillgänglighet osv. Sen att man inte visar förråden på allmän visning är en helt annan sak.

Det är ett växande problem faktiskt att man som köpare av bostadsrätter inte riktigt har koll på vad man igentligen har köpt.
Det är något som snabbt visar sig när det blir problem av något slag och man vill att föreningen skall stå för det. Vanligt är också att man likställer hyresrättens Hyra med bostadsrättens Avgift och anser att eftersom man betalar "Hyra" så har man även rätt att få saker fixat. Detta är dock inte unikt för en yngre skara av köpare utan hela registret köpare.
I våran förening ingår vindsförråd alt källarförråd. Vi tillåter inga byten, uthyrningar mm. Utan vi tillhandahåller ett fåtal extraförråd istället. Något som förvånar mig också är att många anser att p-plats är något som är en rättighet. Det är något som i vårt fall är kö till.

Det skall faktiskt bli väldigt intressant att se föröver åren när den nya Bostadsrättslagen tages upp mer i olika föreningars stadgar. Den nya lagen förespråkar ett större underhållsansvar än den gamla lagen.

Det är inte så att förråd alltid ingår per automatik. För att få besked om förråd ingår i själva bostadsrätten får man konsultera det ursprungliga upplåtelseavtalet alternativt föreningens motsvarande handlingar.

Här verkar det snarast vara säljaren (och mäklaren) som inte riktigt haft koll på vad han sålt. Källarförråd ingår givetvis inte alls per automatik. MEN ett sådant skulle ha ingått enligt säljarens (mäklarens) information!

Om överlåtelsen hade gällt fast egendom hade köparen haft en omfattande undersökningsplikt. Han skulle vid en "tillräckligt" omfattande undersökning självklart ha insett att inget förråd i praktiken hör till bostadsrätten. MEN nu utgör bostadsrätter inte fast egendom utan lös egendom. Detta ökar zankans rättsliga chanser radikalt!

Om föreningen är associerad till HSB eller någon annan riksorganisation ingår juridisk rådgivning som medlemsförmån. Många mäklare är anslutna som franchisetagare till rikskedjor. Dessa har egna jurister, med vilka man också kan pejla läget innan man konsulterar en egen advokat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.