P
ppalm: Kan det stå vatten rutn brunnen så syns ju det om det lutar mot brunnen även om det inte regnar och då kunde du du se det.
4 svar · 2,3k läst
Liverpool73
Liverpool73: Jag har flyttat tråden till el...
0 svar · 1,0k läst
F
frohike: Problemet Adresserades, inte genom en fysisk fix på själva låset utan genom ett borrskydd som extra tillbehör. Det som detta igentligen ledde till va att SFF och SBSC gjorde om sina testmetoder och certifieringsmetoder såatt alla nya lås efter den punkten är tvingade att ha borrskydd på något sett, Fas 309evo som kom kort efter har borrskyddsplåten som standard. Sen att man inte la
7 svar · 7,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Nej. Det står att ni i första hand ska få ersättning för alternativt boende. Om det, av vilken anledning det nu kan vara, inte går, då är det det andra stycket som gäller. Du får inte välja själv.
1 svar · 1,0k läst
Liverpool73
Liverpool73: Varför har han inte åtgärdat felen? Har du varit aktiv i frågan? Iofs...varför måste man vara aktiv egentligen. Varför skall man behöva vara påstridig hela tiden för att saker och ting skall åtgärdas... Det verkar som ärligheten är lika med 0 i denna branch, tyvärr får jag den uppfattningen efter mina problem samt alla andras. Dock kanske vi är dåliga att skriva när något är
4 svar · 1,2k läst
GoForIt
GoForIt: Baserar sig avtalet på ett RO-formulär, så brukar det ju normalt finnas en punkt om just tilläggsarbeten, i stil med denna: Tilläggsarbete och pristillägg Om det, när arbetet utförs, framkommer behov av arbete, som på grund av sambandet med det beställda arbetet lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete) skall entreprenören underrätta beställaren och begära hans
27 svar · 3,3k läst
H
hempularen: Jag reagerar på att du "blev tvungen att välja" en annan besiktningsman. Besiktningsmannen utses av dig och ingen annan. Det finns en procedur för att begära överbesiktning, men det måste ske inom ganska kort tid efter besiktningen.
3 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Det går ju inte att måla om med rätt färg utan att slipa bort all den gamla färgen: att få bort den gamla färgen går troligen inte utan att få fula slipspår i panelen (stockpanel). Så det bästa vore egentligen att riva ner alltihop igen och göra om hela fasaden nästa sommar. Det är dock troligen inget realistiskt alternativ om jag inte själv vill betala (då pratar vi troligen om
4 svar · 2,7k läst
S
stenskogen: Nej det står inget om att någon speciell måste montera skorstenen. Vad gäller förankringen så står det i princip bara att den ska monteras. Allt är gjort enligt anvisning och skorstenen är godkänd av sotaren. Jag reagerade över att det gick att spänna förankringen i botten men den sluter ordentligt tätt runt röret så jag släppte det. Har byggt ett lösvirkeshus så har haft en
2 svar · 1,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Om du ska få några vettiga svar så får du förklara vad som hände. Gjorde hantverkaren något som du inte hade bett honom om att göra? Gjorde han saker som du bad honom om men utan att tala om vad det skulle kosta? Kom ni överens om en viss åtgärd till en viss kostnad, men att det sedan blev dyrare? Kan det ha blivt missförstånd så att han trodde att han fick klartecken från dig att
8 svar · 1,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det lät som om priset inte var helt orikligt för mig heller tyvärr. Om jag skall spekulare lite så kanske det ser ut såhär (detta borde du dock kunna få specat - iaf tot arbetstid + material) [mh=mantimmar]: - bilning av bottenplatta, "tog inte mer än några timmar": säg 2man 2 h = 4mh ? - byte av golvbrunn - 1x4h =4mh (om det inte var bilning osv) (röris ?)? - ilappning vägg med
5 svar · 6,2k läst
snickarboden
snickarboden: Varför byttes inte alla rör när man ändå hade en grävare där? Och hur gamla rör talar vi om? /Kent
4 svar · 5,0k läst
M
maggan9: Vi har Gar-bo och betalade besiktningen, inte ingick det någon besiktning i den försäkringen. Du kanske skulle ha skrivit att om man har Gar-bo vill de ha en besiktningsman som de godkänt för att försäkringen skulle gälla.
3 svar · 1,0k läst
volvo
volvo: [citat] Eftersom det, när det gäller våtrumsintyg, är försäkringsbilagen som ställer krav vär man får en fuktskada så kan det vara vist att vända sig till sitt försäkringsbolag för att höra om de anser att du har erhållit tillräckligt bra dokumentation så at din försäkring kommer att gälla vid en ev. framtida vattenskada.
6 svar · 1,6k läst
F
frohike: Inom HSB där jag själv är mycket aktiv i föreningsarbetet så gäller följande regler. Så länge du inte ger dig på bärande väggar, vatten och värme. Eller rättare sakt det som ligger på föreningen gällande underhållsansvar så är det fritt att göra vad du vill utan att vi i styrelsen har något att säga om det. Dvs riva väggar, bygga om kök, WC. bygga nya väggar. Byta
7 svar · 3,3k läst
M
imported_Byggaren: Har aldrig byggt ett hus utan att ha grunden tillfylld före stomresningen. Det är bara att skaffa sig själv besvär eftersom all skit från stomresning och taktäckning annars hamnar i grunden och sen får plockas upp därifrån. Jag förstår därför inte riktigt problemet? Av vilken anledning vill ni vänta med att göra tillfyllnaden? Har ni inte lagt dränering osv. eller isolerat och
14 svar · 2,7k läst
B
b_hasse: Snällt men dumt av säljarna att ge er tillträde innan tillträdesdagen. Det ska man inte göra. Visste mäklaren om det? Jag håller med övriga, fullfölj köpet! Det är det minst dåliga alternativet. Ni kan förmodligen backa ur affären, men ni har ingen aning om vad det kommer att kosta. Det blir troligen väldigt dyrt. /Hasse
5 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Själva försäkringsärendet (antar att ett F-bolag är inblandat) för vattenskadan ger inte utrymme för stilleståndsersättnig, framförallt inte för sveda och värk. Jag tror att man kan få ersättning för dokumenterade ökade kostnader om man inte kan bo i bostaden, (men jag har för mig att det skall vara större fel på bostaden än ett icke fungerande badrum, typ nedbrunnet hus). Om
1 svar · 1,1k läst
volvo
volvo: Jodå, det går att bygga höga hus i trä idag. Viktigt är att man brandprojekterar och dimensionerar rätt. Annars är det inga större problem.
5 svar · 1,3k läst
Swetrot
Swetrot: Nu tycker jag att vi för länge sedan passerat gränsen för vad som är juridik och övergått till spridda skurar av etik och moral. Eftersom trådskaparen fått tillräckligt med råd om vad som skall göras stänger jag nu tråden. //Moderatorn
24 svar · 10,1k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: ..... eller skaffa dig en billig luftavfuktare, som du kan flytta mellan rummen där det behövs.
16 svar · 2,2k läst
N
Nilfyr: Svårt och tråkigt. Grannsämja är mycket värt! Det jag tycker är viktigt är att dokumenterar allt "fel" de gör. Video, bilder egen dagbok etc. Utifall du skulle vilja göra process av det, genom polis eller domstol/advokat är denna dokumentation ett krav. I jordabalken(miljöbalken?) finns också bestämmelser om hur man ska sköta sin mark/tomt. Långskott iofs. Vad jag också tycker du
7 svar · 1,8k läst
G
goerana: Hej Ursäkta men tråden är från 20040930, och tivi kursade då. //Goerana [citat]
15 svar · 5,0k läst
M
-MH-: [citat] Kände du till det när du köpte huset? Borde du ha känt till det? Sa mäklaren något om något avtal, skrifltigt eller muntligt? Är avtalet mellan fastigheterna eller mellan förre ägaren och dina grannar? [citat] Det tror jag inte skall behövas. Själv har jag ett avtal med grannen om att hon skall förse mig med *kommunalt* vatten. Tydligen villkor för hennes bygge. Men det är
4 svar · 5,9k läst
H
hempularen: Det är tyvärr ganska vanligt merd långbänk om det är något som dels är dyrt att fixa, dels kanske är svårt att lösa. Men en framkomlig väg för dig kanske är att du själv tar kontakt med en lämplig firma för åtgärdsförslag. Mycket beror ju på om styrelsens sena hantering beror på snålhet eller hög arbetsbelastning. Om du erbjuder dig att ordna det hela praktiskt (dvs boka
3 svar · 1,6k läst
D
dare: Det var ett misstag, de hade helt enkelt glömt att lägga in det hela i kalkylen. Jag känner mig nöjd och hoppas slutberäkningen blir tillräckligt bra för att täcka de faktiska kostnaderna. /David
7 svar · 2,2k läst
volvo
volvo: Det krävs lov av polisen för att få blockera en gata. Kontrollera att de har ett sådant "belamringslov av gatumark" och vad det isåfall sår för villkor i detta. Om de saknar ett sådant eller bryter mot villkoren så kan du gå på dem att rätta till felaktigheterna.
2 svar · 1,2k läst
volvo
volvo: [citat] Ibland kan dock detta krav bli ett slags moment 22. Det är ett myndighetskrav att ha en fungerande ventilation. Enda platsen för denna är i samband med en vägg som måste flyttas. Entreprenören får inte låta bli att dra ventilationen och de får inte flytta väggen.........då hamnar man i ett låst läge. I den ideala av världar så skulle alla hus vara 100% rätt ritade,
19 svar · 2,5k läst
T
toysoldier: En kuvert kommer lätt bort hos Posten, händer varje dag. Det är avsändaren som ansvarar för att du erhåller en faktura. Ett tips kan vara att skita i att betala innan påminnelsen kommer, och detta kommer nog ta mer än 30 dagar....
17 svar · 3,2k läst
chrille112
chrille112: Okej. Får tacka för svaren!
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.