Y
Kommunal vårdpersonal har haft en tendens att köra lite väl generöst på gräsmattorna så det ser inte alls roligt ut, är det möjligt att begära att de återställer detta, och hur ska man gå till väga då?

Har dokumenterat med fotografier, jag anar att jag måste inleda med att prata med dem för att förhindra en fortsatt skadegörelse men det ändrar ju inte de skador som finns i dagsläget.

Redigerat:
D
Synd att deras chef just skall bygga sig ett nytt hus och därför surfar ofta på Byggahus och ser just den här tråden och har bett sina medarbetare att parkera på en ny oförstörd bit av gräsmattan... :D

Börja med att ta en diskussion med dem om var de kör och parkerar. Så här års ser faktiskt inga gräsmattor särskilt roliga ut, så det kan vara idé att invänta en vår och se hur det ser ut då.

Enligt lagen har man som förare ett eget ansvar för hur man framför sitt fordon, och man har som hyresvärd ansvar för att det finns farbar väg och eventuellt parkeringsmöjligheter. Lite speciellt i ditt fall, men börja med att prata med dem med små vänliga bokstäver.

Många kommuners hemvård kännetecknas av stor personalomsättning och stordriftens alla nackdelar. Mellan raderna i trådstartarens brev anar jag att man redan försökt tala flera hemvårdare tillrätta. Problemet brukar vara att redan informerad personal nästa gång mycket väl kan vara ersatt av ny. Jag lider med er!

Vi i publiken på detta forum vet inte detaljerna i det aktuella fallet. Rent allmänt kan man säga att ansvaret för skador beror på omständigheterna. I första hand är det föraren personligen som ska köra och parkera så varsamt som nöden kräver.

Men förarens uppdrag (kanske en sjukresa med rullstolsbunden person) kan ibland kräva att man parkerar och kör på ställen där det normalt inte går. Isåfall står man inför intressantare följdfrågor. Kommunen har ansvar för bostadsanpassning. Därför BORDE det vara rimligt att vårddpersonal kan ta sig till och från vårdtagarens bostad problemfritt.

Det duger inte att vare sig vårdtagaren själv, hans anhöriga eller ens hemvårdarens chef står och kräver att exempelvis färdtjänsten "kör försiktigt på gräsmattan". I bostadsanpassning ingår givetvis att färdtjänsten KAN göra sitt jobb utan att sätta ett hjul på någon som helst gräsmatta.

Alltså: Kontakta den handläggare hos kommunen som ansvarar för bostadsanpassning!

billy_baver skrev:
Alltså: Kontakta den handläggare hos kommunen som ansvarar för bostadsanpassning!
Bra idé, men låt chefen för hemtjänsten sköta den kontakten. Ring upp sagda chef, kräv att skadorna repareras och föreslå samtidigt att han ser till att bostaden anpassas för att undvika nya krav.

Y
Då det är en gård så finns det enorma ytor att ställa sig på men istället ska de upp och slira på grässmattorna, de tar inte ut den äldre personen utan hon förbli inne 97% av gångerna.
Fast jag har inte pratat med dem om detta då jag haft mycket annat och i min första skrift så skrev jag själv att det antagligen bör vara första steg, dels för att förhindra fortsatt skadegörelse samt att de inte ska kunna hävda att min tystnad var tecken på godtagande.

Personalens arbete i sig rosar jag, hårt yrke och ovärderliga. Men deras chefers dåliga bemötande mot mig i andra ärenden får mig att inte vilja ta på mig allt jobb för återställa.
-Nu är jag mycket medveten om att det ser bedrövligt ut denna årstid och att man får avvakta ifall allt kanske lagar sig själv men har svårt att tro när det är såpass djupa spår...

Men det var bra, tänkte inte på att bostadsanpassning höll i sånna bitar också, har haft avsikt att kontakta dem om andra ärenden för denna pensioner såsom höga trösklar osv.

Hur funkar bostadsanpassning - då bostaden exempelvis inte har varken dusch eller badkar, knappt täta fönster, typ första modell av el-element som slukar el osv. Hur långt kan man be dem ta del i detta. För kommunen är de som övertalar denna sinnesförvirrade pensioner att avstå servicelägenhet - då kan de gott få standardhöja huset också. ;)

(Att jag frågar er först och dem sen är ju för att inte blåögt taemot "nä vi gör inget" medans de kanske bara chansar å säger så ifall jag tackar och går utan kosta dem något.)

Redigerat:
Det är just detta som är tanken med bostadsanpassning: Att en motiverad individ kan välja att bo kvar hemma där hon trivs, och att samhället på köpet kan spara dyrköpta platser på instiutionellt boende. Bostadsanpassningen är lagstiftad. Boverket är tillsynsmyndighet. Kommunen betalar, och handläggningen sköts i olika kommuner av olika kommunala myndigheter.

Anpassningen innebär inte alls någon generell rätt till allmän upprustning och uppsnyggning. Men höga trösklar och smala dörrar är klassiker. Om du bor på tredje våningen i ett hyreshus utan hiss har du i princip rätt till handikapphiss, ifall fastighetsägaren medger ingreppen. Åtgärderna syftar till att den boende själv ska klara matlagning, tvätt och personlig hygien. Men det kan också handla om att anpassa bostaden till den arbetsplats den faktiskt blir för vårdanställda, om och när vårdbehovet ökar.

Y
Jag vill bara avrunda med att även om jag lät girig på att missbruka systemet så har jag växt upp med personen mina första 10år i livet, det skulle bli ett så mycket bättre liv i en lägenhet med folk runt sig istället för ensamheten samtidigt respekterar jag om viljan finns att stanna. Men den bristande standarden, dusch/bad måste väl ändå tillhöra en självklarhet idag? Jag har inte råd att rusta, det finns inga inkomster för mig att täcka detta då den boende bara står för självkostnaderna såsom elen...

Den dagen det står tomt så är husets mest realistiska framtid att bli rivet...

Den biten om gräsmattan är ju däremot lite mer själviskt, fast om nån hade kört folkrace på era mattor så hade ni nog inte glatt tänkt vad kul det ska bli att laga det till sommaren. :)

Nåväl, tackar för inläggen och får ta och ringa runt lite och höra sen, man ska kanske inte rita fan på väggen - de kanske är väldigt hjälpsamma, vi får se. :)

Varför omgärdar du inte bara de känsliga bitarna med en enkel markering? ( Vita plaststolpar och tråd mellan dem )
Eller gör iordning en parkering.

Y
1. Som sagt, det finns större parkeringsytor där väldigt många bilar kan stå, men de extra 7metrarna drar de sig för oftast.
2. Jo stolpar kanske jag kunde sattupp, det är sant. Känns ju lite provocerande men smatidigt effektivt, får hoppas det inte blir hinder för bredlast transporterna bara..

Skadorna finns där, riktiga parkeringsytor finns på andra sidan grusvägen, jag kan säkerligen stoppa dem från fortsätta köra sönder, men de gamla skadorna kvarstår vilket ser riktigt ledsamt ut.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.