B
bink: När Ni lämnar bilen på service, när betalar Ni då? Jag betalar i alla fall när jag hämtar bilen, altså när bilen är klar. Att B2B har 30 dagar som praxis är för att de ska ha en chans att få in pengar innan tex material ska betalas.
6 svar · 1,2k läst
M
-MH-: Konsumtionsskulder säger du? Jag undar om kommunala avgifter hamnar i den fållan. Lyder knappast under konsumenträtt. Strunt samma, i detta fall är svaret klart. :-)
4 svar · 3,3k läst
nattugglan11
nattugglan11: ja, den sajten brukar jag också gå in på (http://allabolag.se/), där man man se omsättning, tillgångar o lite annat. t.ex : BOKSLUT & NYCKELTAL 2008-06 2007-06 2006-06 Antal anställda 5 5 4 Omsättning (TKR) 2 310 2 368 276 Res. e. finansnetto (TKR) -271 8 -35 Årets resultat (TKR) -271 8 -35 Summa tillgångar (TKR) 547 940 875 Vinstmarginal -10,43 % 2,11 % -12,32 % Kassalikviditet 22,18 %
2 svar · 802 läst
D
danielr112: man brukar alltid ha en friskrivningsklausul på dödsbol. detta för att de som säljer inte kan garantera nåt. Står det med i papprena måste du undersöka allt.
7 svar · 2,5k läst
M
maggiem: Var i liknande situation själv en gång. Som privatperson har du ganska start ställning: Entreåprenörer får inte bara sätta igång och göra extra jobb utan att tala om för dig vad det kommer att kosta. Det är oxå han som har bevisbörda att du fick info om kostnaden (alltså helst skriftlig, även om muntlig gäller oxå). Men du har ju fått jobber gjort, så om jag varit dig, skulle
12 svar · 6,1k läst
B
billy_baver: Du måste visa LM att fastighetsregleringen är "till båtnad" för alla berörda fastigheter, och att nyttan är både beständig och oberoende av de behov just DU råkar ha som just nu äger fastigheten. Talar vi om så lite mark skulle du iochförsig lätt kunna övertyga myndigheten om att den lämpar sig sämre som impediment för ett jordbruk än som snygg trädgård bland en klunga
3 svar · 2,7k läst
B
billy_baver: I likhet med andra som svarat ifrågasätter jag poängen med uppskov. Oftast är det lika bra att avskatta reavinsten och rätta sitt boende efter verkliga behov istället för att snegla på ett förvridet skattesystem. Men om du insisterar är det fullt möjligt. Om du har huld maka kan ni tillsammans utnyttja uppskovsreglerna maximalt exempelvis så här - 1. Makan förvärvar bostadsrätten
5 svar · 7,0k läst
snickarboden
snickarboden: Inte för att försvara nån men en möjlig förklaring kan vara att "rörläggaren" har anlitat ett företag med F-skattesedel som då står för rubbet rörande sociala avgifter etc. Fullt lagligt då och inget fel skattemässigt eller juridiskt alls men däremot så bör man kolla upp hur det företaget hanterar ansvarsförsäkring. Kan vara värt att kolla upp saker rörande detta förfarande
73 svar · 7,1k läst
D
Danne12345: Jag skriver i min egna tråd då jag inte visste riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik :) Tomten som vi snart ska betala fullt ut (har endast betalat en handpenning), hade sedan tidigare en äldre sommarstuga placerad mitt på. Stugan finns med på Lantmäteriets kartor. Nuvarande markägare flyttade sedan stugan och placerade den på annan plats. Kan detta ställa till det för mig när
19 svar · 8,4k läst
·
C
carlssoni: Fel som konstateras vid slutbesiktning skall normalt åtgärdas inom två månader från det entreprenören fått besiktningsutlåtandet (ABS 05 p.13). Om så inte sker kan beställaren låta åtgärda felet på entreprenörens bekostnad efter att lämpligen meddelat denne om detta. Kostnaden för åtgärdandet kan dras av när slutbetalningen sker. Specificerad fakturakopia motsvarande
1 svar · 4,6k läst
G
Getsome: Mycket läsvärda och genomtänkta svar. Vi hade tyvärr ingen bes man och därför känner jag oxå att det kan bli ett svårvunnet case efter era svar , jag hade hoppats på att kunna komma överens med säljaren om att dela kostnader halva vägen men detta verkar tyvärr vara helt döfött :( Det jag har fått reda på av säljaren i efterhand var att det låg papp under det gamla taket hon
23 svar · 4,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: Har säljaren lovat "bra" vatten så är detta inte uppfyllt om salthalten är 0.5 %. Det är inte drickbart. Sedan är frågan om man kan hålla honom till det muntliga löftet. Vatten är ju tyvärr ett problem här på Gotland, och även om ni får rätt så måste problemet lösas. Vi hämtar dricksvatten i dunkar och håller tummarna för att maskinerna inte skall rosta alltför snabbt. Ett
2 svar · 1,5k läst
M
Mäster: Jag tycker nog att de som är intresserade av att driva detta, nog kan få tänka sig att ta kostnaden själv, även om några då kan få åka med gratis, Du får ju vända på det, och sätta dig i sitsen där du blir tvingad att betala för något som inte intresserar dig, bara för att din granne vill det.. Det finns nog en del liknande ärenden som lett till mångårig osämja bland grannar,
7 svar · 1,2k läst
Swetrot
Swetrot: Kort sagt så har inte förra ägaren något ansvar. Taket är mer än 20 år gammalt, så man kan förvänta sig att det är dags för en del reparationer. Det syns rätt tydligt att taket är platt, hans försök att "fixa" det hela är också ganska tydligt om man tittar, eller hur? I det läget ser jag inte att det är ett dolt fel, byggnaden är alldeles för gammal för att omfattas av
1 svar · 1,1k läst
I
injonil: Såvida det inte saknas pengar helt och hållet så täcks säkerligen själva konkursboets kostnader eftersom dessa är tidiga i prioritetsordningen vilket sagts tidigare. Kostnad för magasinering är ett fullkomligt rimligt krav så jag tror inte alls att risken är särskilt stor att inte det skulle godtas.
60 svar · 11,0k läst
P
phaidon: Vi argumenterade vår sak för fler inom företaget och de köpte våra argument. Eller så kände de att vi annars skulle fortsätta argumentera med dem tolv månader till... Hur som helst, vår överlåtelse är godkänd nu. :D :D :D
5 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Du skriver att entrepenadfirman inte finns längre. I så fall finns det ingen att kräva längre. Intressant att personen bakom firman är villig att betala en del. Firman kanske inte är så nedlagd som han vill påstå. Om det inte var ett aktiebolag , utan en enskild firma så är han ansvarig personligen oavsett om han lagt ned firman eller ej. Men om vi antar att det stämmer att firman
9 svar · 4,5k läst
R
riek: Jag skulle önska att markarbeten begränsas till att padda bärlager men jag är part i målet. Finns det böcker om detta?
3 svar · 973 läst
B
Bambi: Hej! Gäller nybygge med Totalentreprenad. Vi har som ni kanske sett problem med ett inkommande vattenrör som kommer upp i en vägg/yttervägg i stället för innanför väggen i huset. Jag beslutade mig för att kolla hur rören var dragna och titta på de ritningar som vi fick först. På dem kommer rören från förrådet jämte huset och löper utmed ytterväggen runt hörnet på huset och
0 svar · 1,0k läst
F
fastigheten 1: om du hade flera entrprenörer kontakta den som hade det jobbet låt dom ta ställning till saken innan du gör något annat.
9 svar · 1,9k läst
F
fastigheten 1: hej på frågan om vem som kollar enskilda vatten och avlopp är miljö o hälsa i din komun .:( så vitt jag vet är fastighets ägaren som ska se till att avloppet fungerar. vad det gäller yt vatten eller grundvatten så har du ingen plikt att åt gärda det för grannarnas skull.:) där du eller dom tidigare ägarna till fastigheten har påverkat marken.:)
14 svar · 5,8k läst
F
ForestC: Vi lägger det till listan över saker att ta upp... Efter att ha pratat med de som gjort ritningarna så verkar det som om det kan gå att lösa om det kommer in en reklamation från hustillverkaren. Rensluckan hävdar man, från säljarens sida, inte behövs, medan man från ritningsmakarnas sida visst hävdar att den behövs. Känns skönt att den finns med på ritningarna iaf, eftersom det
2 svar · 1,5k läst
X
xjonas: Har generalentreprenad (dvs delad). Dock så är felet levererat av husfirman, dvs en konstruktionslösning som husfirman har levererat. Husfirman i sin tur har köpt lösningen av sin underleverantör. Byggaren har inte enligt min mening med felet att göra då han har satt ihop huset efter husfirmans instruktioner. Överlag så måste jag säga att det har varit snårigt med de fel som har
8 svar · 2,4k läst
bax
bax: Jo men journalister........varför har de skrivit JAKTmark?
20 svar · 2,4k läst
C
carlssoni: Ett kvitto kan naturligtvis inte lämnas förrän betalning skett men ett sådant dokument skulle kunna ha ungefär följande text: Beträffande slutreglering av ersättning för renoveringsarbeten på fastigheten X-torp X:X, Y-stad. (Finns skriftligt avtal så anges avtalsdatum) För det arbete som undertecknat företag utfört på rubricerade fastighet (ev. enligt rubricerade avtal) återstår
1 svar · 1,1k läst
Theoharis
Theoharis: Tack för svaren .... Fick även svar från banken att jag kunde skicka klagomål till deras huvudkontror (de gav mig adressinfo med). De har nu korrigerat så att vår ränta sänktes med de 1,75 som RB sänkte(från 4,87 till 3,12).... det jag fortfarande inte är nöjd med är att de höjde när RB sänkte 2*0,5 tidigare i höst. Iaf nu är vår ränta nere på 3,12 vilket är helt ok......Jag
3 svar · 1,1k läst
C
carlssoni: Även om "slutfakturering" skett men det av glömska återstår del av kontraktssumman eller tilläggsbeställning att fakturera kan entreprenören kräva betalning av konsument inom tre år från det arbetet avslutades. Det är endast i det fall det finns en uttrycklig, helst skriftlig, överenskommelse att slutbetalning skett och att samtliga ekonomiska mellanhavanden mellan parterna är
6 svar · 14,1k läst
C
carlssoni: Slutbesiktning är inte obligatorisk. Om besiktning skall ske eller ej beror på vad som avtalats och vad parterna kommer överens om. Har allmänna bestämmelser ABS 05 åberopats gäller följande enligt punkt 25 i dessa villkor: "Slutbesiktning skall göras efter det att entreprenaden har avslutats, om parterna inte kommer överens om annat." Grundregeln där är således att slutbesiktning
1 svar · 9,6k läst
swecul
swecul: ok, tänkte berätta hur det gått; har inte flyttat in ännu, skrev ett mail till snickaren där jag förklarade vad som var kvar att göra samt att vårt överenskomna datum för färdigställande passerat och att jag för varje ny påbörjad vecka efter detta datum kommer ta ut vitesbelopp enligt vårt avtal. 1 timma senare ringer telefonen och en upprörd snickare på andra sidan luren undrar
12 svar · 2,5k läst
F
Farzan: Nu är väl inte det här till någon hjälp för trådskaparen men jag skulle vilja hävda att om man ska köpa ett nybyggt, ej tidigare bebott hus av den som byggde det så bör man inte göra det genom ett köpeavtal (som för ett begagnat hus) utan genom ett entreprenadkontrakt. Att huset är färdigbyggt är inget hinder. Tvärtom är det vanligt, när byggföretag bygger ett antal villor
8 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.