Är plattsättare och har med en kund haft mail och telefonkontakt för ett uppdrag, han har dels på mail och i telefon sagt att han vill anlita mitt företag för hans projekt. Dagen innan jag ska påbörja arbetet skickar han ett mail där han skriver att han har hittat ett annat företag som gör det för en lägre kostnad. Jag har skjutit upp andra jobb för att påbörja hans, och det är svår a tt hitta nåt annat på så kort varsel. Vad har man för rättigheter i ett sånt här läge ?

Har ni ett skriftligt avtal? Då är det det som gäller. I princip gäller även muntlig avtal, men bevisbördan är svår.

Eftersom du är näringsidkaren så åligger mer ansvar på dig att formulera dina mail så att ha n inser at tom man nu bekräftar startdatum o pris så är projektet igång. Äen e-post, rätt formulerat kan anses som avtal, de är juridiskt bindande!

Finns det kontrakt? Står det någon om avtalsbrott och vilka grunder som gäller?

Redigerat:
Situationen känns bekant. Har hänt mig också vid några tillfällen.
Tyvärr är det ju svårare att hävda var i en muntlig/e-post dialog som avtalet har ingåtts. Därför kör jag numera stenhårt med enkla, skriftliga avtal.

Avtal är ju faktiskt viktigt för båda parter. Jag har träffat på så många hantverkare som inte vill ha avtal. Jag har tolkat detta som att de inte vill stå till svars för något och anlitat någon annan. men som detta visar, ett avtal skall var sjusst o tydligt, inga oegentligheter. Då är det bra för alla prater. Hells skall allt regleras, vad händer vid hävning, när får man häva, viten? bestridande av arbete mm

Hej, jag skickade per mail en offert där datum för offerten stod, samt allt som ingår i totalsumman, arbete, material osv osv. Jag skrev också att verifiera gärna per mail om du godkänner avtalet , vilket han som sagt var gjorde. Frågan är om jag kan skicka en faktura till honom för utebliven lön-ersättning? Finns det några procentsatser , 5% eller liknande? Samtidigt borde det finnas en sida för oss hanrverkare där man kan lista oseriösa kunder. Goforit;har du förslag på sånt avtal?som jag kan kika på?

Att tycka avtalet ser ok ut är kanske inte att likställa vid att det har signerats. Har du en påskrift?

Står det i hans svarsmail på offerten att han vill beställa arbetet?

Det är ju konsumenttjänstlagen som kommer in här.

Jag använder det särskilda Hantverkarformulär 09, som är framtaget av Konsumentverket, Villaägarna och Sveriges Byggindustrier.

Det är också viktigt att skilja på offert och avtal, om du endast har skickat en offert till honom, så är det ju inget avtal (vilket namnet säger). Det sker ofta missuppfattningar angående detta och många tror att en offert är ett avtal. Kontrakt eller avtal skall skrivas och dessa kan utgå från eller hänvisa till en offert.

Som konsument uppfattas offert inte som avtal och att godkänna att avtalet är ok (för att senare signer) är inte heller att likaställas.

principiellt kan ja gju anse att ett avtal är okej och bra, men jag vill ändock inte signera det.....

hans svar var:jag vill anlita dig och ditt företag, vet någon om hur reglerna är runt muntligt avtal samt godkännande av offert?

petter65 skrev:
hans svar var:jag vill anlita dig och ditt företag,
Står det så i mailet, så anser jag ju att du har god grund för att uppfatta det som ett avtal.

Vad säger kunden, när du hävdar att han har beställt arbetet?

petter65 skrev:
hans svar var:jag vill anlita dig och ditt företag, vet någon om hur reglerna är runt muntligt avtal samt godkännande av offert?
Jag uppfattar inte detta som ett helt klar ok utan snarare en fråga om hur går vi vidare?

Att jag vill anlita kan man ju tom skriva innan man diskutera pris o sånt. Jag skuyulle inte dra det till itngrätten på detta skakig mail.

Är det daterat i text? För att det skall bli jurisikt hållbart så är det också viktigt att kunna se när o hur. dessutom bör det ha föregåtts av ett mail där du sktev att om du accpterar detta så är avtalet signerat. Vad skrev du innan?

Man kan ju dels se på detta på det viset att det var väldigt fult gjort av den här kunden att dra sig ur, när allt var bestämt, har han nån slags samvete så borde han få riktigt dåligt samvete av att göra så. Men det jag vill veta här är om jag har nån laglig rätt att kräva nån ersättning. Såg nåt program på tv där de hävdade att till och med muntligt avtal gäller.

goforit: han säger att han måste ta det andra företaget för det är billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.