1 838 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Saknar ledningsrätt för vattenledning
Hej!
Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig få klarhet i en sakfråga. Vi har köpt en fastighet och det finns vissa servitut som att grannen får nyttja vägen på vår tomt. Men när vi sökt bygglov på tomten för en tillbyggnad så visar det sig att råvattenledningen går genom våran tomt. Det finns inget inskrivet hos inskrivningsmyndigheten och inte heller på lantmäteriet. Det är bygglov 15m om respektive sida om ledningen. Detta gör att min mark blir obrukbar, åtminstone kan jag inte utnyttja den som jag tänkt.
Vi anslöt oss till vattenledningen i samma veva eftersom vi behövde kommunalt vatten och anslutningsavgiften var 50 000 kr och allt arbete fick vi betala själva utöver det. Det som vi fick hjälp med var en arbetare som satte in en kopplingspunkt på ledningen. Jag försökte få anslutningsavgiften sänkt, grannarna som gjorde samma sak för 5-7 år sedan betalade 7 000 kr. Men enligt det kommunala aktiebolaget som förser stan med vatten och el hade avgiften höjts och någon kompensation fanns inte. De hävdar att ett avtal har skrivits med någon tidigare ägare men kan inte visa upp några papper på det. Ledningsrätt saknas som sagt och min tomt är stamfastighet så det är inte så att den har blivit uppdelad. Dock har grannarna ledningen som servitut i sina lagfarter.
Någon som är kunnig inom området, och som kan hjälpa mig på traven. Jag vet att jag givetvis får dras med ledningen men har jag inte rätt till någon komensation? de hävdar att den förra ägaren har informationsplikt men de visste inte om att det gick en råvattenledning genom tomten och det hade inte de fått reda på när de i sin tur köpte fastigheten.
tack på förhand
Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig få klarhet i en sakfråga. Vi har köpt en fastighet och det finns vissa servitut som att grannen får nyttja vägen på vår tomt. Men när vi sökt bygglov på tomten för en tillbyggnad så visar det sig att råvattenledningen går genom våran tomt. Det finns inget inskrivet hos inskrivningsmyndigheten och inte heller på lantmäteriet. Det är bygglov 15m om respektive sida om ledningen. Detta gör att min mark blir obrukbar, åtminstone kan jag inte utnyttja den som jag tänkt.
Vi anslöt oss till vattenledningen i samma veva eftersom vi behövde kommunalt vatten och anslutningsavgiften var 50 000 kr och allt arbete fick vi betala själva utöver det. Det som vi fick hjälp med var en arbetare som satte in en kopplingspunkt på ledningen. Jag försökte få anslutningsavgiften sänkt, grannarna som gjorde samma sak för 5-7 år sedan betalade 7 000 kr. Men enligt det kommunala aktiebolaget som förser stan med vatten och el hade avgiften höjts och någon kompensation fanns inte. De hävdar att ett avtal har skrivits med någon tidigare ägare men kan inte visa upp några papper på det. Ledningsrätt saknas som sagt och min tomt är stamfastighet så det är inte så att den har blivit uppdelad. Dock har grannarna ledningen som servitut i sina lagfarter.
Någon som är kunnig inom området, och som kan hjälpa mig på traven. Jag vet att jag givetvis får dras med ledningen men har jag inte rätt till någon komensation? de hävdar att den förra ägaren har informationsplikt men de visste inte om att det gick en råvattenledning genom tomten och det hade inte de fått reda på när de i sin tur köpte fastigheten.
tack på förhand
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag tror att ev. kompensation är något som kommunen arrangerat med den tidigare ägaren till tomten. Dvs. jag tvivlar på att du kan räkna med något från kommunen. Sedan är ju då frågan om detta är ett dolt fel, kanske. Förstår jag dig rätt att det är byggförbud på 15m på varje sida om ledningen? Det låter väldigt mycket.
Är området ritat som prickmark i detaljplenen?
Är området ritat som prickmark i detaljplenen?
Prickmark vet jag inget om, jag får kolla upp det. Men det stämmer att det är byggförbud 15m på varje sida om ledningen. Tycker att det är konstigt när det finns inskrivit som servitut hos grannarna men inte i mina papper. Och att det inte är sökt om ledningsrätt en gång i tiden kanske inte spelar någon roll? Någon som har erfarenheter hur jag ska gå vidare?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag föreslår att du tar kontakt med villaägarförbundet. Där får du gratis (begränsad) juridisk rådgivning. Kravet är att du skall vara medlem, men det kan du bli samtidigt som du ringer.
Det är möjligt att kommunen kan göras skyldiga att ersätta dig, efterssom de inte ordnat servitut tidigare.
Men skaffa dig kunskap om detaljplanen inan du ringer, fär om ledningen finns inritad där så tror jag inte att du komemr så långt.
Det är också tänkbart att det med juristhjälp kan gå att få spärrområdet minskat. För det låter som sagt väldigt mycket med 15m.
Det är möjligt att kommunen kan göras skyldiga att ersätta dig, efterssom de inte ordnat servitut tidigare.
Men skaffa dig kunskap om detaljplanen inan du ringer, fär om ledningen finns inritad där så tror jag inte att du komemr så långt.
Det är också tänkbart att det med juristhjälp kan gå att få spärrområdet minskat. För det låter som sagt väldigt mycket med 15m.
Klicka här för att svara
