Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja det kan ju stärka din ställning. Har du bekräftat kundens accept och kunden inte gjort invändningar mot detta tyder det, liksom kundens påstådda avbeställning, på att ett avtal kommit till stånd. Det finns ju även något som heter konkludent handlande dvs att man genom att inte agera kan vidta en rättslig handling. Kunden har inte besvarat din bekräftelse med att han inte ansåg att ni hade ett avtal eller att han gjort en beställning av ett jobb. Denna passivitet kan ju ligga honom i fatet vid en rättslig prövning.petter65 skrev:
Man får dock inte dra slutsatsen att man kan bekräfta åt höger och vänster och får man inte ett nej till svar så har man ett avtal. Negativ avtalsbindning är inte tillåten. Dvs säger du inte nej så betyder det ja. I detta fall så tyder dock sammanhanget på att så inte är fallet.
Det blir tillslut ändå en fråga om värdering av era utsagor och av det du redovisat kan man v ana att du har fog för din åsikt att ett avtal har kommit till stånd.
Eftersom avtalet, om vi nu förutsätter att ett avtal verkligen slutits, inte innehöll något om avbeställning är utgångspunkten att avtalet skall hållas "pacta sunt servanda".
Mitt råd till dig är dock att ta en första kontakt med en jurist för att få en korrekt bedömning. Det är möjligt att du har rätten på din sida men att det blir svårt/dyrt/tar lång tid att driva en process eller komma till en förlikning som kanske är det vanligaste utfallet.
I vilket fall så bör du dra lärdom av detta och se till att du har bra rutiner för hur du bekräftar/begär bekräftelse på uppdrag. Ett bra tips är väl ochså att faktiskt ta kontakt med en jurist och se över utformningen av dina offerter/avtal och möjligheten att använda någon form av standardavtal för din bransch.
Ett annat råd för att undvika missförstånd är ju också att ha som rutin att bekräfta/avtala när arbetet skall påbörjas och om det ligger en bit fram i tiden påminna kunden i olika steg beroende på vilka avbokningsregler du valt att ha.
Att vara tydlig med att det kan kosta att avboka skrämmer bara bort de kunder som kanske inte riktigt tagit avtalet på allvar. Och sådana kunder vill du ju i alla fall undvika.
Jag skrev ju tidigare att jag är utbildad jurist men att jag inte längre är praktiserande. Jag jobbar med affärsutveckling, bla för små företag och entreprenörer, och mina råd ska nog helst ses som affärsutvecklingsråd snarare än juridiska råd. Juridiken får praktiserande jurister ta hand om. Gränsen är dock hårfin i många fall så det är svårt att inte tangera juridik.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det kan jag inte uttala mig om men en gissnng: JA.petter65 skrev:
Du kan alltid kontakta en jurist för en kort rådgivning. Det brukar inte vara dyrt och ibland gratis. Då får du en god bild av ditt rättsläge och en grov bedömning av vad det kan kosta.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men det bästa vore väl ändå att ta kontakt med kunden och gör klart att han har ingått ett bindande avtal. När kunden väl inser att han troligen har bindande avtal med 2 firmor så kanske han går med på att ersätta dig med ett för dig acceptabelt belopp.
Rent juridiskt så är det möjligt att du i princip kan få hela beloppet, men troligen till en ganska hög juristkostnad. Kan du få ut en faktisk kostnad utan strul så är det troligen det mest praktiska.
Rent juridiskt så är det möjligt att du i princip kan få hela beloppet, men troligen till en ganska hög juristkostnad. Kan du få ut en faktisk kostnad utan strul så är det troligen det mest praktiska.
thomas59;tack för dessa råd;"Ett annat råd för att undvika missförstånd är ju också att ha som rutin att bekräfta/avtala när arbetet skall påbörjas och om det ligger en bit fram i tiden påminna kunden i olika steg beroende på vilka avbokningsregler du valt att ha.
Att vara tydlig med att det kan kosta att avboka skrämmer bara bort de kunder som kanske inte riktigt tagit avtalet på allvar. Och sådana kunder vill du ju i alla fall undvika."
jag tror det får bli så att jag låter detta bero, och ser till att i framtiden teckna ett skriftligt avtal där det framgår att kunden blir ersättningsskyldig om han avbokar beställningen x dagar innan planerad start.
Att vara tydlig med att det kan kosta att avboka skrämmer bara bort de kunder som kanske inte riktigt tagit avtalet på allvar. Och sådana kunder vill du ju i alla fall undvika."
jag tror det får bli så att jag låter detta bero, och ser till att i framtiden teckna ett skriftligt avtal där det framgår att kunden blir ersättningsskyldig om han avbokar beställningen x dagar innan planerad start.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Instämmer, att ta kontakt med kunden är alltid att rekommendera som första steg. Många likande situationer/tvister uppkommer i grunden snarare genom bristande kommunikation än bristande avtal.hempularen skrev:Men det bästa vore väl ändå att ta kontakt med kunden och gör klart att han har ingått ett bindande avtal. När kunden väl inser att han troligen har bindande avtal med 2 firmor så kanske han går med på att ersätta dig med ett för dig acceptabelt belopp.
Om du inte haft några faktiska kostnader pga avtalsbrottet utan mest förlorat ett kommande jobb kanske du ska ta det som en läropeng och gå vidare. Har du haft faktiska, verifierbara, kostnader (och då pratar vi inte om utebliven ersättning för arbetstid) bör du kanske testa att specificera dessa och skicka en faktura. Meddela gärna kunden i förväg att du avser att göra detta och varför?
Jo du har rätt. Men det är väl tanken ned ett öppet forum, att man kan få in alla råd. eller är detta forum enbart öppet för Advokater, kanske inte ens jurister är kvalificerade? Det framgår tydligt i instruktioner kring formumet att man (självfallet?) bör kontakta en advokat för korrekta råd.Thomas59 skrev:
Jag anser mig välutbildad, har en doktorsexamen och har drivit fall i tingsrätten. Däremot vet jag att inte ens advokate VET hur saker förhåller sig. Så alla svar i detta formum skulle då bli: ingen vet, du får testa det tingsrätten!
hårddraget!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja jo jag skriver ju också att även andra än jurister kan ha väl så bra koll på rättsläget, kanske av egen erfarenhet. Så fortsätt givetvis att dela med er av era erfarenheter.Åsa76 skrev:Jo du har rätt. Men det är väl tanken ned ett öppet forum, att man kan få in alla råd. eller är detta forum enbart öppet för Advokater, kanske inte ens jurister är kvalificerade? Det framgår tydligt i instruktioner kring formumet att man (självfallet?) bör kontakta en advokat för korrekta råd.
Jag anser mig välutbildad, har en doktorsexamen och har drivit fall i tingsrätten. Däremot vet jag att inte ens advokate VET hur saker förhåller sig. Så alla svar i detta formum skulle då bli: ingen vet, du får testa det tingsrätten!
hårddraget!
Vad jag menar, men kanske inte lyckades uttrycka helt klart, är att ju mindre insatt man är i juridiken ju tvärsäkrare har men en tendens att uttala sig och det kan ju in sin tur innebära att läsaren överskattar tyngden i inlägget. Jag tvivlar på att särskilt många läst forumreglerna så det är ju bra att det påminns om att det bästa är att prata med en jurist/advokat.
Minns då jag själv läste juridik. Efter JÖKEN (Juridisk översiktkurs som man i alla fall på den tiden läste i början av utbildningen) kände man sig beredd att ge tvärsäkra svar på de flesta juridiska områden. Ju längre man sedan läste ju mer insåg man hur komplex juridiken var och hur svårt det var att ge tvärsäkra råd. Prata med en advokat bara så får ni se hur flummigt det kan bli. Helgardering är ofta huvudstrategin från advokatens sida.
Trots osäkerheten finns det dock ett antal rättsprinciper som som är hyfsat oomkullrunkeliga och där kan man kanske kosta på sig att vara tvärsäker. Att man har rätten (lagen) på sin sida innebär dock inte med automatik att man vinner ett mål, jmf en bra hand i poker.
Jag kan ju jämföra med en situation jag ofta möter i mitt jobb. En småföretagare (händer även i större företag!) behöver ett avtal. Hur går man tillväga, jo man kopierar ett avtal som man hittat (från i bästa fall samma eller liknande bransch), gör lite egna strykning/ändringar/tillägg och sen kör man med det avtalet. Varför, jo andra gör så och man vet inte hur illa det kan bli.
Nu vet jag inte riktigt varför jag skriver detta då jag egentligen tycker det är ganska intressant och kul att ta del av allas juridiska spörsmål, råd och erfarenheter även om det inte alltid är lika kul för den som tvistar. Måste nog försöka sluta med denna typ av glädjedödande inlägg
Ja, troligen och inte på något sätt i relation till ett normalt jobb med ex. ett badrum.petter65 skrev:
Tyvärr är ju det här lite av vardagen idag, och det är ju inte roligare i de situationer när jobbet är klart men kunden inte betalar. Som det känns så kommer dessa problem och kraven på en väldig massa finstilta villkor kommer att öka påtagligt nu när fakturamodellen för ROT-avdraget införs vid halvårsskiftet.
Klicka här för att svara