Bygger hus på generalentreprenad med fast pris. Huset byggs i ett område med smala, kurviga och branta grusvägar. Byggmästaren är uppfödd i området och väl förtrogen med de lokala förutsättningarna. När det var dags för gjutning av plattan var vädrets makter som mest ogina och det snöade kraftigt. Väghållningen (plogning och sandning) har vägföreningen lagt ut på entreprenad till en av byggmästarens släktingar. Under gjutdagen plogade och sandades enligt vägföreningens avtal, men vid tre tillfällen kallade byggaren ut släktingen för extra sandning, dels beroende på att en betongbil körde fast och dels beroende på att byggubbarna inte kom hem på kvällen. Fakturan för den extra sandningen skall nu hanteras (7000 kr). Vägföreningen säger blankt nej. Vi är med tveksamhet villiga att ta på oss hälften, men vad gäller egentligen juridiskt?? Mycket tacksam för synpunkter.
 
Till att börja med låter 7000kr rätt så mycket för att ha sandat tre gånger. Inget kompispris precis om det inte är långa vägar vi pratar om, men har han hunnit köra tre extravändor utöver ordinarie underhåll på en och samma dag kan det väl inte vara så mycket.

Det här borde dock vara något som ingår i en generalentrepenad. Rimligen måste byggmästaren ta höjd för lite vädernycker om han erbjuder ett fast pris. Han är ju beroende av att material kommer dit hela tiden, och det kan bli en faslig massa extrasandning en sådan här vinter. Han är ansvarig för tidsplaneringen, han är ansvarig för materialanskaffningen, och måste då också rimligen vara ansvarig för att ha ringt ut en släkting att sanda.
 
7000:- betalade vi för tre fulla lass väggrus till våran lilla väg. 300 m. Tycker det låter fasligt dyrt. Givetvis kan man inte jämföra hur som helst, men i mina öron låter det mycket. Borde rimligtvis ingå i generalentrepenaden.
 
Entrepenören kan kanske hävda att det ingår i förutsättningarna att det sakll finnas en farbar väg till bygget. Dvs. att beställare eller vägföreningen är ansvarig för att vägen sandas i tillräcklig omfattning.
 
Lite surt - men dels så kan hempularen ha rätt.
Dels är 7000 pengar - men inte så mkt i sammanhanget - ni åker nog på större kostnader än så framöver är jag rädd - man brukar väl säga att man skall räkna med 10-20% fördyring på sin budget...

Vägföreningen kan jag förstå inte vill ta kostnaden iaf - det är nog du och din byggmästare som får snackas vid - men ofta kräver dom som sagt: Farbar väg...

/K
 
Ok tack för synpunkterna. Som kommentar till Klaskarlssons synpunkter om övrig fördyring på ett bygge är vi nu uppe i strax under 400000 i fördyring till följd av pålning mm. Grusfakturan är alltså i sammanhanget ingen stor sak men det är ändå intressant att få lite input. Vad gäller vilka förutsättningar byggaren kan kräva är självklart detta alltid en förhandlingsfråga, men om det inte fastställs som förutsättning i ingånget avtal och byggaren har lokalkännedom antar jag att hans förhandlingsutrymme är begränsat.
 
Såklart kan byggaren kräva farbar väg till sin arbetsplats som just är ert hus!
Tyvärr får ni nog stå för kostnaden, dock ska ni givetvis fråga om summan stämmer. Hur långa vägar är det det handlar om?

Man får ju som sagt rätt mkt grus för 7000kr inkl arbetstimmar. =)
/Thompa
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.