Vi har precis köpt hus utan mäklare själva och är absolut inga experter, men vi började med att beställa uppgifter från Lantmäteriet, och jag vet inte om det är därifrån du fått uppgifterna också? På din beskrivning låter det som om att det inte finns bygglov alls för byggnaderna, eller? Det är väl i så fall det första problemet och innan du fått det klart skulle inte jag gå vidare. Kolla upp med kommunen vilka bygglov som finns, och hör också med lantmäteriet vad taxeringen innebär.
I de flesta köpekontrakt brukar det finnas en garanti från säljare att alla bygglov finns, men det är alltid bättre att ha koll på läget i förväg i stället för att försöka lösa sånt i efterhand. Se till att du vet vad du köper i första hand!