Vi ska göra en handikappanpassning på vårt hus och sökt bidrag från kommunen. Ett krav från kommunen var att det skulle bifogas minst tre offerter, vilket ju är rimligt.
Nu har vi valt en hantverkare och jag ska meddela de andra att det inte blir aktuellt med deras firma.
Den första firman jag meddelade reagerade mkt starkt och säger att han ska skicka en faktura på 16 timmar, som han lagt ned på offerten, den hamnar på runt 8.000 kronor?
När jag frågade om offerten berättade jag att jag skulle begära in flera offerter, han sa inget om att hans offert kostar pengar, vad gör man nu?
Nu ringde han igen och begärde att få tillbaka offerten så att inte jag inte skulle använda den, det får han ju gärna, men det känns olustigt.
Någon som vet hur jag ska gå vidare?
Majam

Om han inte sagt att offerten skulle kosta, tycker jag nog att du kan ifrågasätta lite,

Men å andra sidan tar det faktiskt en hel del tid att räkna på ett jobb, om man inte bara hugger till med något,

Men 8000 för 16 timmar var lite mycket, med tanke på att det enda som behövdes var papper å penna.

Sen vet jag inte hur omfattande arbete det är frågan om, men på 16 timmar hinner man räkna rätt mycket, säg 11 timmar förresten, antar att 5 timmar kan läggas till "studiebesök" och måtttagning

Jag skulle inte vilja betala 8000, men tycker inte heller om att sitta och räkna gratis,
Arbetstid vill man väl ha betalt för, annars kan man ju ligga i hammocken, om vädret tillåter ;)

Men som sagt, ingen upplyste dig om offertkostnad, då tycker jag nog att det är lite fult att komma med en räkning, som dessutom känns rätt hög..

Kommunens konsumentvägledning kanske kan råda, dom har du ju redan betalt på din skattsedel dessutom,, utnyttja den tjänsten..

Hantverkare som tar betalt för offerter är ett otyg, de har ju uppenbarligen inte förstått hur man som kund och leverantör ska använda offerten.
Om någon skulle vilja ha betalt av mig för att lämna offert så har de omedelbart blivit diskvalificerade och får inte göra något jobb åt mig.

Har man inte i förväg meddelat att man ska ta betalt för en tjänst kan man i efterskott inte fakturera. Det verkar vara mycket morrande men jag bedömmer inte att kattungen har några (legala) tänder som du behöver vara rädd för. Gör ingenting, skickar han ändå fakturan är det bara att bestrida den.

Lämna tillbaka offerten, så kan han ju inte gärna ta betalt. Inte annars heller för den delen.

MEN Å ANDRA SIDAN så har du satt tre firmor i arbete för att själv kunna inkassera ett bidrag från kommunen. Det är också ganska fräckt, om du inte informerade dem om detta förhållande först.

• Gilla
Noobe
  • Laddar…
Det är väl tveksamt om han kommer någonstans med dylika krav. En fråga är ju dock hur själva förfrågan gjordes? Var det muntligt? Vilket underlag fick firmorna? Hur val själva förfrågan formulerad? Där skulle det kunna råda lite tveksamheter.

Frågan är om det ens är lagligt att göra det om man inte upplyst om att man kommer att ta betalt? Att det sedan skall ta 16 timmar för en offert. Vad har han gjort? Räknat på exakt hur många spik och skruv som går åt, samt specificerat antal minuter per arbetsmoment för hela byggnationen?

Gissar att det kanske är de dåliga tiderna som börjar göra sig påmind och att han kanske uppfattat det som att det var mer eller mindre klart?

Men returnera du offerten och meddela att därmed är ella mellanhavanden avslutade. Envisas han så bestrid bara

Det är INTE lagligt (Konsumentköplagen) att i efterhand begära betalt för en offert därför att man inte får jobbet. Bestrid det hela och vill han ha sin offert tillbaka så skicka tillbaka den då.

Däremot är det helt OK om de upplyser dig om att det kommer att kosta si och så många kronor om de skall räkna, men då har du ju chansen att tacka nej.

Jag vet inte vilken omfattning det är på jobbet, men på 16 timmar hinner man räkna ett rätt så stort bostadsområde för nyuppförande om man vet vad man gör. Det känns som att han drar en vals bara.

mycke_nu skrev:
MEN Å ANDRA SIDAN så har du satt tre firmor i arbete för att själv kunna inkassera ett bidrag från kommunen. Det är också ganska fräckt, om du inte informerade dem om detta förhållande först.
Det är inte fräckt. En offert är en specificerad prisförfrågan så det måste leverantören kunna lämna, kostnadsdfritt. Om nu inte de har en prislista de kan hänvisa till förståss för då kan kunden själv räkna samman vad det kommer att kosta.

mycke_nu skrev:
Lämna tillbaka offerten, så kan han ju inte gärna ta betalt. Inte annars heller för den delen.

Redan när jag kontaktade utvalda firmor informerade jag om att jag skulle ta in flera offerter,
det är väl brukligt även om man inte har det som krav?
Offerterna varierade från 300.000 kr till 471.000 kr, fyra offerter från väl etablerade firmor.
Det är stora skillnader, iallafall för mig.
Tack för alla svar!

Robert_Maria skrev:
Det är inte fräckt. En offert är en specificerad prisförfrågan så det måste leverantören kunna lämna, kostnadsdfritt. Om nu inte de har en prislista de kan hänvisa till förståss för då kan kunden själv räkna samman vad det kommer att kosta.
Om det nu är så att TS i alla fall ämnade ta in flera offerter så har jag inga synpunkter på detta, men om det var pga kommunens krav anser jag att det är fel.

Det man måste förstå är att det kan ligga mycket arbete bakom en offert, kanske en hel dag eller mer, och att en näringsidkare kan bli frustrerad av oseriösa förfrågningar.

Jag har arbetat i helt andra branscher än bygg, men det man lär sig efter ett tag är sålla hårt bland kunderna. Man KAN inte lägga ner en hel dags arbete varje någon vill ha ett pris utan att vara seriöst intresserad av att köpa. Självklart får man finna sig i konkurrens, men har kunden inga pengar, ingen beslutsbefogenhet, inget omedelbart behov, eller ingen avsikt att köpa av någon annan anledning så blir det ingen offert.

Därimot självklart artigt bemötande och om möjligt ett cirkapris.

Det är väl ganska självklart att man inte kan debitera för offertarbete i efterhand. Det är ju normal marknadsföring. Alla företag får räkna med att göra "obetalt" arbete innan man övertygat en kund att anlita just den firman.

Samtidigt så skall man som seriös beställare inte sätta 10 firmor i arbete på att göra offerter.

En god regel för beställare är att i förväg meddela offertgivaren att man varken anser sig bunden att beställa eller betala offertkostnad. Om offertgivaren inte ställer upp på detta slipper man konflikt, och kan skiljas i sämja.

En lika god regel för offertgivaren är att i förväg meddela beställaren att offerten i sig medför så mycket jobb att man måste ta betalt, exempelvis för hembesök eller för ett antal arbetstimmar. Flertalet mindre beställare är ovana vid fakturerade "arkitekttävlingar" och dylikt.

För övrigt tycker jag det är en alldeles utmärkt vana att ta in minst tre offerter per entreprenad. Men av ren anständighet ska man också ha hyggligheten att meddela ALLA offertgivare sitt tack för hjälpen, även om jobbet gick till någon annan.

Det är väl det som är själva grejen med offerter - att man tar in flera stycken för att kunna jämföra priser. Varje säljare som lämnar en offert måste vara medveten om att det inte är 100% chans att han får jobbet, utan snarare 33 eller 25%.
Och det där med att kräva tillbaka offerten? Har han verkligen rätt till det? Inte för att jag har en aning om juridiken i detta, men nog är offerten köparens egendom när han väl har fått den?
Hur skulle tillbakalämnandet gå till i praktiken? Om du först tar en kopia på pappret och sedan skickar tillbaka originalet?

Detta måste väl ändå regleras i Konsument{köp|tjänst}lagen? Något om att man inte får ta betalt om man inte sagt till i förväg...

SKicka den fakturan till kommunen, dom har ju bara dig som mellanhand.

Prova se vad kommunen säger.

Hoppas du tar den firam som hade mitten priset, d.v.s inte väljer dom billigaste. (kvalite kostar)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.