7 190 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Inkasso på felaktig faktura
Sida 1 av 2
Har fått inkasso på en gammal faktura, ca 1år gammal. När den fakturan kom för ett år sen, ringde jag direkt och påpekade felaktigheter i den. Leverantören höll med, ursäktade sig med faktureringsbolag och lovade justera. Sen hördes inget förrän nu. Då kom ett inkassokrav till en person med felaktigt men liknande efternamn, underlaget var samma faktura som för ett år sen + ränta fram till dags dato.
Har kontaktat leverantören, och han ska titta på det - igen.
När det nu går till inkasso, på så här felaktiga grunder, hur gör jag? Vilka skyldigheter har jag att ringa/skriva efter fakturor? Vilken rätt har leverantören/inkassobolaget att kräva ränta för tiden som gått?
Jag är naturligtvis angelägen om att det ska bli rätt, leverantören ska ha betalt för sina grejer men.. det trillar in rätt mycket fakturor ändå här o var
Kjell G
Har kontaktat leverantören, och han ska titta på det - igen.
När det nu går till inkasso, på så här felaktiga grunder, hur gör jag? Vilka skyldigheter har jag att ringa/skriva efter fakturor? Vilken rätt har leverantören/inkassobolaget att kräva ränta för tiden som gått?
Jag är naturligtvis angelägen om att det ska bli rätt, leverantören ska ha betalt för sina grejer men.. det trillar in rätt mycket fakturor ändå här o var
Kjell G
Du ska absolut inte nöja dig med att leverantören "ska titta på det".
Om de inte gör något så rullar inkasso-processen vidare.
Du måste kontakta inkassobolaget och meddela att du bestrider fakturan.
Då har du bollat över ärendet till leverantören, och du kan be dem att skicka
en korrekt faktura direkt till dig.
/Hasse
Om de inte gör något så rullar inkasso-processen vidare.
Du måste kontakta inkassobolaget och meddela att du bestrider fakturan.
Då har du bollat över ärendet till leverantören, och du kan be dem att skicka
en korrekt faktura direkt till dig.
/Hasse
Kardinalfelet är att du bara ringde.
Om du dessutom hade bekräftat innehållet i telefonsamtalet med ett mail eller brev så hade du kunnat hänvisa tillbaka till detta.
Du måste bestrida fakturan skriftligen och meddela inkassobolaget att fordran är tvistig.
Om du dessutom hade bekräftat innehållet i telefonsamtalet med ett mail eller brev så hade du kunnat hänvisa tillbaka till detta.
Du måste bestrida fakturan skriftligen och meddela inkassobolaget att fordran är tvistig.
Hur ska man kunna bevisa att man skickat ett brev ett år senare? Det trista är att Kronofogden inte bryr sig om huruvida fakturan är riktig eller ej, de kommer att begära utmätning ed oavsett. Så man måste bestrida fakturan skriftligen till inkassoföretaget precis som du skriver, oavsett fakturans berättigande.volvo skrev:
Visst är det bästa och enklaste rådet att skicka ett brev med bestridande av fakturan till inkassoföretaget OCH leverantören. Men om du inte gör det, eller inte hinner göra det, så är det inte så att du per automatik får besök av kronofogden som nyggd skriver. Väljer leverantören att skicka sitt krav till kronofogden så kommer du att få ett brev från dem innehållande ett delgivningskvitto (som du bör skriva under o skicka tillbaka genast) samt möjlighet att inom 10 dagar komma in med ett par rader om att du bestrider kravet i sin helhet eller delar därav. kronofogden skickar då ditt svar till leverantören som sedan beslutar om han vill att det skall gå vidare till civilrättslig process vid tingsrätten.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
men som jag förstår originalinlägget så är det bara delar av fakturan som är omstridda?
Då tror jag (men kan ha fel) att du måste betala så mycket som du anser är oomtvistligt. Även om man kan tycka att firman skall kunna skicka en korrekt faktura.
Jag har själv tillämpat (när jag varit riktigt irriterad) att returnera en hel faktura på nära 450000, med motiveringen att deras faktureringsdatum var antidaterat (poststämpeln var 1 vecka nyare). Det skapade en sådan förrvirring hos leverantören att jag i slutändan i praktiken fick 90 dagar extra kredit.
Formellt hade jag troligen totalt fel.
Då tror jag (men kan ha fel) att du måste betala så mycket som du anser är oomtvistligt. Även om man kan tycka att firman skall kunna skicka en korrekt faktura.
Jag har själv tillämpat (när jag varit riktigt irriterad) att returnera en hel faktura på nära 450000, med motiveringen att deras faktureringsdatum var antidaterat (poststämpeln var 1 vecka nyare). Det skapade en sådan förrvirring hos leverantören att jag i slutändan i praktiken fick 90 dagar extra kredit.
Formellt hade jag troligen totalt fel.
jag drog ett snabbt exempel.Hemmakatten skrev:Visst är det bästa och enklaste rådet att skicka ett brev med bestridande av fakturan till inkassoföretaget OCH leverantören. Men om du inte gör det, eller inte hinner göra det, så är det inte så att du per automatik får besök av kronofogden som nyggd skriver. Väljer leverantören att skicka sitt krav till kronofogden så kommer du att få ett brev från dem innehållande ett delgivningskvitto (som du bör skriva under o skicka tillbaka genast) samt möjlighet att inom 10 dagar komma in med ett par rader om att du bestrider kravet i sin helhet eller delar därav. kronofogden skickar då ditt svar till leverantören som sedan beslutar om han vill att det skall gå vidare till civilrättslig process vid tingsrätten.
gången är så här.
1.inkassot skickar begäran om betalningsföreläggande till fogden om du inte bestrider eller betalar inom 10 dagar.
2.fogden sänder ut att du har 10 dagar att betala eller bestrida.
3.inom 10 dagar skall du ha bestridit det som är fel,fordringägaren får då 10 dagar på sig att bemöta erat brev.
4.har inte saken löst sig efter denna period,fordringsägaren kanske vägrar ta tillbaks eller rätta sitt krav.
då om du inte går med på betalning ändå,då går det till förhandling i tingsrätten.
där möter du då fordringsägaren alt/inkassot där sker då en förhandling med lagman samt 1-2 ur tings personalen.
då får du helt enkelt ställa dina synpunkter.
förlorar du där har du c,a 10 dagar till att betala skulden.
5,betalar du inte då,då kommer kron olle hem.
hoppas jag gav en snabb fråga i handläggning av ett betalnings föreläggande.
och du får ingen anmärkning på ett inkasso,bara från fogden om det går dit.
p,s ansökan om bf finns dock kvar oavsett utgång
ni kan läsa mer på www.kronofogden.se
Ett förtydligande:
Om man inte bestrider efter punkt 2 (till fogden i första hand, med kopior till fordringsägare och ev. inkasso), så kommer fogden hem eller gör utmätning på t ex lön redan som punkt 3.
Är fordran däremot tvistig (dvs Du har bestridit den) så är gången den beskrivna. Fogden får inte driva in tvistiga fordringar, och eftersom de inte har som uppgift att bedöma huruvida en fordran är riktig går det till Tingsrätten innan det fortsätter. Om inte fordringsägaren väljer att lägga ner det hela.
Därför är det så viktigt att bestrida när man tycker något är fel, och att också göra det skriftligt för att ha pappersbevis.
Om man inte bestrider efter punkt 2 (till fogden i första hand, med kopior till fordringsägare och ev. inkasso), så kommer fogden hem eller gör utmätning på t ex lön redan som punkt 3.
Är fordran däremot tvistig (dvs Du har bestridit den) så är gången den beskrivna. Fogden får inte driva in tvistiga fordringar, och eftersom de inte har som uppgift att bedöma huruvida en fordran är riktig går det till Tingsrätten innan det fortsätter. Om inte fordringsägaren väljer att lägga ner det hela.
Därför är det så viktigt att bestrida när man tycker något är fel, och att också göra det skriftligt för att ha pappersbevis.
Jo,jag har bestridit fakturan - per tfn till både leverantör och inkassoföretag, samt per brev till inkassot. Leverantören skulle kolla, men det sa han ju sist också. Inkassot skulle höra av sig i tisdags men har inget hört, de var mitt uppe i en flytt.
Det jag inte gjorde var att skicka som rek., kanske varit nödvändigt, eller vad tror ni?
Kjell G
Det jag inte gjorde var att skicka som rek., kanske varit nödvändigt, eller vad tror ni?
Kjell G
Jag hade nog skickat igen som rek med mottagningsbevis för att vara säker, alt. ringt till inkassofirman och kollat om de tagit emot det. Dessutom skickat en kopia till fordringsägaren.
Att han "skall kolla" men ändå har tagit det till inkasso säger i alla fall mig att han inte kollar ett dugg, och inte lägger någon större vikt vid Era muntliga samtal....
Att han "skall kolla" men ändå har tagit det till inkasso säger i alla fall mig att han inte kollar ett dugg, och inte lägger någon större vikt vid Era muntliga samtal....
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om inkassot håller på med en flytt så kan de lätt slarva bort vad som helst.
Det är ganska märkligt att de skyller på en flytt, en sådan verksamhet skall fungera ändå, se det som ett svepskäl. Skicka rekomenderat.
Det är ganska märkligt att de skyller på en flytt, en sådan verksamhet skall fungera ändå, se det som ett svepskäl. Skicka rekomenderat.
Fått svar på mina invändningar. Bestod av nytt krav med hänvisning till en kreditfaktura daterad 0807 (ett halvår efter första fakturan), vilket jag inte sett röken av. Ingen spec, bara noterat ett avdrag enligt kreditfaktura. Ingen förändring på räntekravet, och brevet avslutades med att man från faktureringsbolag/inkasso rekommenderat sin uppdragsgivare att dra det till domstol.
Den kredit de hänvisar till har inte kommit till mig, inga krav har heller dykt upp förrän inkassokrav ett år senare. Tänkte betala fakturan efter att jag fått den specade krediteringen (jag vet ju fortfarande inte om resten stämmer, många delar o arbete ingår) men avstå från räntan. Verkar det vettigt?
Tycker det är mycket märkligt att hänvisa till nåt som jag själv inte tagit del av. Kan de fabricera sånt i efterhand? Och varför inga påminnelser?
Kjell G
Den kredit de hänvisar till har inte kommit till mig, inga krav har heller dykt upp förrän inkassokrav ett år senare. Tänkte betala fakturan efter att jag fått den specade krediteringen (jag vet ju fortfarande inte om resten stämmer, många delar o arbete ingår) men avstå från räntan. Verkar det vettigt?
Tycker det är mycket märkligt att hänvisa till nåt som jag själv inte tagit del av. Kan de fabricera sånt i efterhand? Och varför inga påminnelser?
Kjell G
Jag tror du får lägga din logík på hyllan och bestdrida. Jag är i en tivst och tro mig, logiken måste vara på hyllan.
På ett metodiskt sätt bör du meddela att du inte fått diverse saker och efterfråga REK kvitto. Var smart. tänk rätt juridisk, inte logiskt....Var artig o trevlig med bestrid.
Men tillämpad logik blir man ju bara förbannad ...
På ett metodiskt sätt bör du meddela att du inte fått diverse saker och efterfråga REK kvitto. Var smart. tänk rätt juridisk, inte logiskt....Var artig o trevlig med bestrid.
Men tillämpad logik blir man ju bara förbannad ...