4 914 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Husföretag lägger på blufffakturor på entreprenaden...
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Visst är det väldigt underligt!?TrollMann skrev:
Jag tror att det inte finns någon annan utväg för VD´n än att hålla med säljaren i detta fall. Annars hade de erkännt att de ljugit för mig och vilselett mig i nästan ett års tid. Undrar vilket som är mest olagligt?
Om det nu rent hypotetiskt var på detta viset. Varför inte fortsatt med bluffakturan i entreprenaden så att säljaren fick sina pengar den vägen och sedan krediterat mig pengarna den lagliga vägen med kvitto och dyl. Då hade det inte uppstått någon tvist och jag hade varit helt ovetande om deras bluff, men eftersom hela denna historia är av allt att döma konstruerad i efterhand så kan de inte göra på detta sätt för då förlorar de sina pengarna på riktigt.
Redigerat:
VD är ytterst ansvarig för företagets verksamhet. Han kan inte gömma sig bakom säljaren. Har det skett en oegentlighet av säljaren som VD fått kännedom om men underlåter att reglera tar VD smällen. VD har enligt aktiebolagslagen ett långtgående ansvar för bolagets verksamhet.
Låt mig se om jag fattat det hela rätt.
Trådskaparen fick en kalkyl som inte höll. Blev sedan lovad en kreditering på 60% av det belopp som överskred kalkylen.
Denna kreditering uteblev, och säljaren och övriga representanter slingrar sig iväg genom att berätta någon slags kombination av sagor och interna företagshemligheter i en soppa som är svår att skilja på.
Rätt?
I sådana fall tror jag inte att det är varken bokföringsbrott eller skattebrott. Jag tycker vi kan vara lite försiktiga med att anklaga människor för brott. Sådant sköter vårt rättsväsende om.
Däremot är det ett oskick, och brott mot det avtal ni uppenbarligen har, såväl det skriftliga som den muntliga överenskommelsen.
Jag tycker därför att trådskaparen skall bli medlem i villaägarnas riksförbund, man kan bli det per telefon i samma veva som man rådfrågar deras jurister. Beroende på vad de tycker kan det vara läge att kontakta en jurist som hjälper dig att framställa ett formellt krav mot företaget.
Handlar det om mycket pengar så kan det också vara värt att kika lite må möjligheterna att vinna en eventuell rättstvist tillsammans med en jurist. Troligen har du någon form av rättsskydd i din hem försäkring. Kolla med försäkringsbolaget om den täcker en sådan här tvist. I sådana fall slipper du betala en del av advokatkostnaderna.
Trådskaparen fick en kalkyl som inte höll. Blev sedan lovad en kreditering på 60% av det belopp som överskred kalkylen.
Denna kreditering uteblev, och säljaren och övriga representanter slingrar sig iväg genom att berätta någon slags kombination av sagor och interna företagshemligheter i en soppa som är svår att skilja på.
Rätt?
I sådana fall tror jag inte att det är varken bokföringsbrott eller skattebrott. Jag tycker vi kan vara lite försiktiga med att anklaga människor för brott. Sådant sköter vårt rättsväsende om.
Däremot är det ett oskick, och brott mot det avtal ni uppenbarligen har, såväl det skriftliga som den muntliga överenskommelsen.
Jag tycker därför att trådskaparen skall bli medlem i villaägarnas riksförbund, man kan bli det per telefon i samma veva som man rådfrågar deras jurister. Beroende på vad de tycker kan det vara läge att kontakta en jurist som hjälper dig att framställa ett formellt krav mot företaget.
Handlar det om mycket pengar så kan det också vara värt att kika lite må möjligheterna att vinna en eventuell rättstvist tillsammans med en jurist. Troligen har du någon form av rättsskydd i din hem försäkring. Kolla med försäkringsbolaget om den täcker en sådan här tvist. I sådana fall slipper du betala en del av advokatkostnaderna.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Det är rätt uppfattat.Swetrot skrev:Låt mig se om jag fattat det hela rätt.
Rätt?
Jag är redan inne på min 3:e jurist.
Den första blev långtidssjukskriven, jag fick en ersättare i Stockholm när jag själv bor i Göteborg så det blev ingen bra kombination så jag bytte igen till en jurist här i stan.
Vi har haft ett förlikningsmöte med säljaren och VD´n för att försöka komma till ett snabbt avslut men utan resultat.
VD´n har efter detta försökt fiskat mig på småsummor "godwill" som han kallar det, men ärligt talat, varför skulle jag nappa på det?
Jag har sett över min villaförsäkring och den täcker upp en hel del...
Redigerat:
Deras "fiskande" kan ju tolkas som att de känner att de inte har på fötterna i en eventuell rättslig prövning.
Jag förstår om du under pågående tvist inte vill hänga ut någon, och det är inte alltid man efter en förlikning får hänga ut dem enligt villkoren där, men berätta gärna hur det går i alla fall.
Jag måste säga att det är ett märklig beteende att hålla på och försöka undanflykta sig så väldigt som de gör.
Jag förstår om du under pågående tvist inte vill hänga ut någon, och det är inte alltid man efter en förlikning får hänga ut dem enligt villkoren där, men berätta gärna hur det går i alla fall.
Jag måste säga att det är ett märklig beteende att hålla på och försöka undanflykta sig så väldigt som de gör.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Om inte annat så är det ett stort bedrägeri - oärlighet, bluff, lurendrejeri, luftaffär, förvillelse...säga vad man vill.Swetrot skrev:Låt mig se om jag fattat det hela rätt.
Rätt?
.
Jag hoppas innerligt att ingen annan råkar ut för samma skojare.
Redigerat:
Klicka här för att svara