Företaget levererar hus med entreprenad.
De sammarbetar med generalentreprenörer som de ordnar fram till byggherren.
Företaget hade en kontrakterad byggledare med samordningsansvar av bygget, de tog fram en generalentreprenör som jag skrev kontrakt med senare.
Säljaren i samarbete med byggledaren gav mig en kalkyl över hur mycket allt skulle kosta och så även markarbetet.

Mitt markarbete blev mycket dyrare än vad de utfästa priset var, nästan 100% mer. Denna ökning blev känd först efter att halva markarbetet/schaktningen var gjord. Då konstaterades av grävmaskinisten att markhöjden var tvungen att höjas med en meter. Jag gjorde en reklamation på detta. Företaget gick tillslut med på en kreditering på ca 60% av höjningen. Jag har väntat förgäves på denna kreditering och har till slut fått ett svar på vart mina pengar "tagit vägen". Först när jag frågade så fick jag till svar att det hade jag inte med att göra, men efter mycket mailande och telefonsamtal fick jag en beskrivning.
Säljaren påstår att han egentligen skulle ha lagt på en faktura på 100 000 på generalentreprenadens fakturor som jag inte skulle ha en aning om och sedan fakturera den samma. På så vis skulle han plocka ut en provision på 100 000 från mig utan min vetskap. Nu påstår han att han har avstått detta och menar på att de 100 000 på så vis är krediterat mig. Denna historia har han knåpat ihop efter att det nya markpriset blev känt och innan sista kalkylen gjordes. Värt att notera är att jag inte godkänt någon entreprenad i detta skede och först efter att markarbetet nästan är färdigt skriver jag på kontraktet. På kalkylen står det att denna summa är avdragen men den totala summan som jag betalat generalentreprenören är dock densamma. Generalentreprenören har ingen aning om detta.

Den som är tillräckligt smart veta att detta är en abrovink för att komma undan. Jag vet att denna summa inte fanns med i bilden på tidigare kalkyler, det har jag bevis på.
Vare sig argumentet är sant eller falskt och i ärlighetens namn...
Hur lagligt är det att lägga till luftfakturor på detta sätt?

mvh /Mathias

Redigerat:
Skulle gärna vilja veta vilket företag som håller på så??!!

Kan varken vara moraliskt eller affärsmässigt korrekt!

Känns inte seriöst på nåt sätt. Häng ut han så fort som möjligt så vi andra slipper samma skit. Försök ta kontakt med husföretagets VD och förklara situationen.
Som vanligt kan du ju avsluta med att du vet en snubbe som heter Sverker, och han är inte särskilt snäll...

Det där låter fullständigt oseriöst. Ett grundtips är att kommunicera skriftligen så att du har så mycket som möjligt svart på vitt.

Det är bara det att även VD´n står bakom detta också.
De hänvisar till det jag beskrivit och vägrar ersätta mig med den lovade krediteringen.

Jag har kommunicerat skriftligt med VD´n sedan i november förra året men de svara aldrig på några mail. Han vill inte lyssna och han vill inte förstå.
Det säljaren påstår har han själv skrivit i ett mail till mig.

Liverpool73 skrev:
Jag har kommunicerat skriftligt med VD´n sedan i november förra året men de svara aldrig på några mail. Han vill inte lyssna och han vill inte förstå.
Det säljaren påstår har han själv skrivit i ett mail till mig.
Jag skulle per e-post eller telefon ta kontakt med denna bluff VD/Firma och kräva att få en kopia på det avsända mailet. Samt skriva att ett arbete får faktiskt enligt lagen bara avvika, 15% tror jag frå nen "uppskattad" kostnad. SÅ om du ha uppskattningen på papper, vilket ja ghoppas så är du rätts safe.

Jäkla bluf fo båg, men de tär ju med största sannorlikhet pga att konjunkturen börja kännas för dem?

Det finns ju två vägar att gå vidare om man inte är nöjd som konsument - Legal eller Media.

Ligger detta inom ARN:s område (jag är lite osäker) kunde detta vara det legala spåret?

Meddelar du VD ambitionen att gå ut i media och firman har lite känsla för badwill och varumärkesvård kanske de tar sitt förnuft till fånga?

Liverpool73 skrev:
Säljaren påstår att han egentligen skulle ha lagt på en faktura på 100 000 på generalentreprenadens fakturor som jag inte skulle ha en aning om och sedan fakturera den samma. På så vis skulle han plocka ut en provision på 100 000 från mig utan min vetskap. Nu påstår han att han har avstått detta och menar på att de 100 000 på så vis är krediterat mig. [/B]

mvh /Mathias
Sa han verkligen så?

Det är ju exakt samma sak som att säga. "Vi saltar normalt fakturorna på 100.000 men i ditt fall har vi inte gjort det, så vi kvittar det mot det som du inte var nöjd med...."

Eh?

Det är helt rätt, precis så menar de på att de gjort!

Det lustiga i hela historien kan vara att de säkert skulle gjort precis som de säger - saltat fakturan lite grann med nåt "extra".

Nu gör de inte det och tänkte att det var en fair deal... kruxet är bara att ni sitter de i skiten om man uttrycker sig och måste nog kreditera ytterligare.
Svårt att nu se dem hitta på kostnader motsvarande krediteringen när de uttryckt sig så klumpigt ...

Jag är inte förvånad att dom brukar göra så, jag är förvånad att han SÄGER som han gör.

Ut med företagsnamn, detta verkar vara väldigt illa.

De bryter mot de flesta regler och begår både bokförings- och skattebrott. Får du inte se generalentreprenadens fakturor har du ju ingen aning om det är 100 tkr eller 200 tkr de lägger på och jag förstår inte varför säljaren ska lägga på något på en generalentreprenad.

De kan lika gärna ha hittat på detta att de skulle ha lagt på men nu bara säger att de inte har lagt på det. På så sätt blir det ett nollsummespel för dem och du luras att du fått ett prisavdrag du egentligen inte fått.

Redigerat:
Det du beskriver är ju ett rätt grovt ekonomiskt brott, det är då mycket konstigt att VD säger det till dig. Han måste ju vara helt blåst.

Lekkamraten skrev:
Ut med företagsnamn, detta verkar vara väldigt illa.

De bryter mot de flesta regler och begår både bokförings- och skattebrott. Får du inte se generalentreprenadens fakturor har du ju ingen aning om det är 100 tkr eller 200 tkr de lägger på och jag förstår inte varför säljaren ska lägga på något på en generalentreprenad.

De kan lika gärna ha hittat på detta att de skulle ha lagt på men nu bara säger att de inte har lagt på det. På så sätt blir det ett nollsummespel för dem och du luras att du fått ett prisavdrag du egentligen inte fått.
Precis!!!
Säljaren har försökt övertala generentreprenören att han skall säga samma sak till mig men entreprenören håller sig till verkligheten och visar moral och ringde även upp mig direkt efter detta övertalningssamtal.

Jag har verkligen försökt allt vad jag kan för att VD´n skall förstå vad säljaren har sysslat med men inte den minsta antydan till förståelse eller insikt...
Jag försökte få ett möte med VD´n redan i maj för att få chansen att förklara hur läget såg ut men inte den minsta respons.
Han har istället hållt säljaren bakom ryggen och avstått från att lägga sig i "våra affärer". Det är en sak som får stå mellan dig och säljaren fick jag som svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.