hejsan!

Jag kanske resonerar märkligt, men jag bor granne med denna tomt och således är de grannar jag refererar till mina grannar redan idag. Jodå, jag har pratat med grannarna om detta, eller snarare fått kastat i ansiktet "du vet väl om att vi har servitut!". Anledningen att jag inte vill ifrågasätta/diskutera detta ytterligare med grannen är att jag är rädd för att han (ifall det är så att det visar sig att hans servitut är ogiltigt) kommer försöka förhindra köpet. Att jag förklarar att jag aldrig skulle hindra honom ta vatten skulle troligen inte han någon lugnande effekt eftersom detta är en äldre människa som rent generellt är rädd för att andra människor ska "ta det som är hans". Eftersom mannen dessutom är infödd i området så har han säkerligen stor kontaktyta och kan säkert orsaka mycket problem för mig. Någon mäklare finns inte alls inblandad utan denna affär görs upp mellan mig och representanter för dödsboet.

Därför planerar jag köpa tomten först och därefter syna alla ev. servitut. Inte för att förstöra eller förhindra någon att ta vatten utan enbart för att veta vilka krav som finns på mig.

Ja, det var en bra förklaring.

Vill av egen erfarenhet betona:

Lita aldrig på Lantmäteriets uppgifter om servitut! Framför allt om det gäller äldre servitut i glest bebyggda områden. Det tycks nämligen finnas massor med (äldre och nyare) servitut som Lantmäteriet har noll koll på.

Har själv varit inblandad i två "servitutstrassligheter" med "markägaren" de senaste tio åren. I båda fallen hade vi officialservitut, som härskande fastighet, dvs den starkaste juridiska formen av (evigt) servitut man kan få. Båda fanns tydligt inskrivna i Lantmäteriets egna upprättade handlingar

I båda fallen hävdade Lantmäteriet likväl till markägaren, att servituten inte existerade. Först när vi visade på Lantmäteriets handlingar (som vi fortfarande hade kvar, den ena från 1940-talet, det andra från 1960-talet) tvingades de backa och erkänna våra officialservituts existens.

Vårt förtroende för Lantmäteriverket har rasat rejält. Rätt svar från Lantmäteriverket borda vara, att några servitut inte finns registerade i våra kända databaser, men att giltiga officialservitut likväl kan existera..

Det borde Lantmäteriverketsa personal också veta.

Gissar att Lantmäteriet just nu har lite av en kvalitetssvacka i samband med att de har övertagit ansvaret från ett antal lokala inskrivningsmyndigheter. Säger inte att det är så men kan vara en orsak till brister just nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.