Om marknadspriset är svårt att avgöra så vill man känna lite på marknaden innan man bestämmer sig till 100% vad priset man är nöjd med ska vara.
Mig veterligen finns det en ök. hos mäklarsamfundet att man säljer till utsatt pris, men finns det en lag som säger att man måste?
Dom flesta har väl iaf tidigare lagt sig lite under vad man vill ha. (ibland mkt)
Det blir som att avslöja sig direkt i anonnsen om köparen vet att det priset är man nöjd med. Knivigt, hur gör man?
PS. Jag vet att jag inte behöver sälja till ngn om jag inte vill.

För att göra det enkelt för sig, "Säljaren förbehåller sig fri prövningsrätt"

Men om du ska sälja via mäklare så får du ju kolla lite hur ert avtal ser ut, kör du på fastpris mot mäklaren är det ju grönt men om du ersätter mäklaren med provision av köpeskillingen så kan ju mäklaren ha synpunkter på att du bara "provsäljer" huset lite.

Det finns inga sådana lagar, men det är precis som Andhol säger kanske bäst att vara lite öppen med vad man gör till mäklaren. Ingen gillar att jobba gratis, och skall du verkligen känna på marknaden lär det behöva fotograferas, beskrivas, annonseras, visas och kanske säljarbesiktas. Har du dessutom 50st på en visning som åkt allt mellan 1 och 20 mil enkel resa så är det inte så kul för någon om allt bara är "på skoj".

Gixxer !000 skrev:
Mig veterligen finns det en ök. hos mäklarsamfundet att man säljer till utsatt pris...
Nja, det här var nytt för mig. Stämmer det verkligen? Däremot vet jag att mäklarsamfundet direkt avråder från att använda benämningen "Fast pris".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.