Juridik
TorOdd: Tack för svaren! Så bra att få lite ord på "magkänslan". Vi har läst igenom avtalet flera gånger och hittat en del konstigheter också så detta avtal skriver vi i vart fall inte på. Vi får nog backa bakåt lite och ta nya tag....
billy_baver: Dum och dum. Du har ingen orsak att överhuvudtaget resonera om gamla bygglov. Din utgångspunkt är - som sagt - "pågående markanvänding", och att du har en byggnad som du vill uppdatera, bygga ut, eller kanske till och med ersätta. Det är inte du som ska bevisa att huset är mer än tio år. Det är bygglovsmyndigheten som ska bevisa motsatsen. Om man nu (mot för modan) har lust med det.
hempularen: Nej, om ni kommer överens om en ersättning så gör du vad du vill med den (och felen). Det är ett sätt för företaget att köpa sig fri från sina skyldigheter. Om det handlar om bagateller så är det troligen bättre att ta ersättningen och slippa tjata mer på byggfirman. Är det saker som måste åtgärdas och av proffs, så bör du åtminstonde ha offerter som underlag för hur stor
bengan6: Nej, släng inte in handduken än. Gör som Swetrot säger. Det kan inte kosta många kronor. Om det är så att det är bakfall på dräneringen, borde det ju vara ett dolt fel som ligger utanför undersökningsplikten. En besiktningsman hade ju inte upptäckt det heller.
hempularen: Jag tror att man har full frihet att göra det som en ren försäljning eller som en bodelning. Dvs i försäljningsfallet så bodelar man ut en halva till vardera, sedna säljer man ena halvan til lden som skall ha kvar huset. men troligen är det mer fördelaktigt med att bodela till sig ena halvan, dels faller ingen reavinst skatt ut direkt, dels slippen man lagfartskostnader (nästan helt).
volvo: [citat] Om felaktigheten med betongplattan innebär en försämrad hållfasthet så gör KA rätt i att notera detta eftersom det finns myndighetskrav avseende hållfasthet och utförande. Om det däremot handlar om kosmetiska fel, som att den lutar eller är ojämn så är inte detta skäl att underkänna utförandet.
volvo: Bevisbördan hamnar på dig att visa att det beror på fel, fusk eller okunskap hos entreprenören som har orsakat skadan och att skadan är av icke ringa betydelse. Kontakta en besiktningsman och gör en utredning.
volvo: Det gäller att bostadsrättsförsäkringen anlitar en besiktningsman och kallar entreprenören till en 2-års besiktning eftersom det är föreningen som är byggherre. Viktigt är dock att det inte gått två år sedan godkänd slutbesiktning. Vad som skall åtgärdas i just din lägenhet framgår då av besiktningsprotokollet. Stöt på styrelsen omedelbart så att de får gjort en
Smelly: Hej! Jag undrar vad man gör när snickaren man har anlitat är borta. Jag har letat länge efter en snickare som kan göra ett skitjobb, byta syll och golvbjälkar. Det har inte varit lätt men tillslut hittade jag en firma som hävdar att man gjort det många gånger förut och som kan komma och sätta igång snart. Förra veckan kom de och lämnade lite virke och sågade bort några av
Heyking: Jag vill också tillägga lite kuriosa till historien. Vi hade ner alla element i fastigheten 14st för att blästra och måla, när han satte tillbaka dessa och vred på vattnet så var det kopplings läckage på 13 av dem. Fortfarande så är det 1 element som inte är tätt plus att vi tappar tryck i systemet hela tiden så vi får ingen värme till tredje våning. Vi har påpekat dessa
Lekkamraten: [citat] Ja man ska vara beredd på att det blir maximal fakturering, det är ju ett avtal med möjlighet att maximal kontraktssumma utfaller man ingått. Prismodellerna skiljer sig åt på så sätt att riskerna och möjligheterna fördelar sig olika. Vid fast pris så bär entreprenören alla risker/möjligheter för att byggmaterial, bensinpriser m.m. förändras i pris, att hans antal
billy_baver: Om servitutet inte uttryckligen förbjuder det kan kollektivet härskande fastigheter tillsammans låta asfaltera vägen. Men bara om ni är eniga. Börja därför med att göra en lista med ALLA fastigheter som har servitutslagd rätt att använda området som infart. Upprätta sedan ett avtal hur ni ska fördela asfaltskostnad och framtida underhåll. Om ALLA på listan undertecknar avtalet är
Bambi: Vad ska man begära eller hur är ett sånt krav lämpligast formulerat till husleverantören, eller hur ska husleverantören skriva så jag har kvar mitt tvårsskydd? Bara så man vet vad man ska säga när man ringer dem och att papperet man får håller juridisk ifall fel skulle hittas.
J290: Tack för alla bra svar, det är inte lätt att veta hur man ska göra i sådana här ärenden då vi inte gärna vill försämra grannrelationerna. Vi har haft ett vägmöte där grannen sade att han var villig att stå för en stor del av kostnaden, och tyckte att vi borde göra likadant. Markägaren (han äger både marken där vägen går nu, där den är tänkt att gå senare och huset som
-MH-: Om det är samma regler i Finland som i Sverige, så hjälper inte det er att få tillbaka marken.
daniel_168: Hittade följande text på konsumentverkets hemsida: Tycker du att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela hantverkaren när du har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader räknas det alltid som "rimligt". Däremot kan du inte reklamera fel som du upptäcker senare än tre år efter det att uppdraget
raveper: Sånt är livet.. En del bor granne med tågrälsen men märker inte ens att tågen åker förbi. Man vänjer sig rätt snabbt med små brister..
A-Man_08: När du bestrider fakturan och skickar bestridan per post så skall du skicka ett rekommenderat brev, det kostar dig ca 140 kr men du kommer kunna spåra brevet. och kan bevisa att det är skickat. Betala inte en krona, för du kommer aldrig få igen pengarna om du betalt för mycket.
Swetrot: Eftersom ledningsägaren är skyldig att återställa marken efter eventuella reparationer så är det förhållandevis små ersättningar vi pratar om. Färre än tio tusenlappar i engångersättning, Vill man spetsa erbjudandet lite kanske man kan bjuda på hela eller delar av eventuell fast årsavgift (men inte förbrukningen),
LAINE: Kontraktet du har är allt för suddigt. Finns nog inget att hämta hem på det. Rent generellt så kan hyresgäster avstä från inre underhåll och få lägre hyra idag, dock enbart ytskikt.
ParkaKungen: [citat] Problemet är att du kommer med påståenden att en granne MÅSTE acceptera att du ränner på hans tomt för att du skall kunna sköta din häck. Fortfarande intresserad av vad ni har för häck som inte växer nämnvärt på tre år. En sådan skulle jag också vilja ha.
Trilla: Jag har två lägenheter på min övervåning. Besittningsträtten är inget att oroa sej för. Det är inte alla banker som låter dej räkna med hyresinkomster i boende kalkylen. Varför det är så kan man fråga sej då denna inkomst åtminstone hos oss där folk skriker efter små lägenter är mycket säkrare än alla andra inkomster man kan ha. Vi trivs otroligt bra med att vara
anden213: Kan nu meddela resultatet av min tvist som jag inledde tråden med! Efter att ha överklagat det första totala avslaget på mina ersättningsanspråk med i mitt tycke goda argument har jag faktiskt fått rätt i sak :D mot bolaget som genomförde besiktningen. Däremot får jag inte ut beloppet jag begärde utan de erbjuder ca 30%. De 30% täcker kostnaden för att gjuta golvet - men inte att
Thomas59: [citat] Hmmm, det var ju en ny vinkling på problemet men visst borde man kunna göra det, dvs en form av köpoption som om den inte utnyttjas kostar 30 000 kr. Det har dock ingen rättsverkan på ägarförhållandena och kan inte anses bindande på något sätt varken för köpare eller säljare vad gäller äganderätten till fastigheten. Vill X utnyttja optionen att köpa fastigheten kan han
hempularen: Har besämt för mig att BKR har en norm, lätt att kolla på www.bkr.se.
Helen mT&S: Ok, jag får hoppas att jag bara behöver betala grävningen på min egen tomt.
Stol: I dag kl. 17.25 kom dilen! Genom ombuden som har förhandlat. Vi avstår utan spec 125 tkr på köpeslillingen! Alla skrivningar lämnas åt sidan och vi börjar ingen tvist i domstol. Det måste kännsa som att föda barn! Helt OK för våran del. Livet går nu vidare och köpeavtal kan skrivas som det är tänkt. Ett litet retro är: Var på vägen vissnade motparten? - För stora kostnader? -
hempularen: Spontant låter det lite mycket med 30 kubik "bara" pga. felaktig dränering. Men det första ni måste göra är att ta reda på den faktiska orsaken till problemen. Det är upp till dig som köpare att bevisa att det finns ett dolt fel. Dvs. om det verkar troligt att det är fel på dräneringen så får ni gräva upp den åtminstonde delvis och påvisa att den ligger fel, eller vad det nu kan
Fummel: Det finns alltid en förrättningsakt till varje fastighetsbildningsåtgärd. Där finns mer detaljerade kartor, och avstånd angivna. Sen finns det naturligtvis olika varianter på dessa med, och beroende på om det är en "stadstomt" eller ett "skogsskifte", eller om det är nyligen eller länge sedan... etc. kan gränser och markeringar vara mer eller mindre svårtolkade. Kan man inte heller
Tovan: En revisor har tystnadsplikt. I vissa fall typ domstolsutfrågningar kan den hävas.