Har fått ränterabatten uppsagd på mitt rörliga lån.

Har full förståelse för att de vill styra om från rörlig ränta men irriterar mig på att de ger mig så kort tid att hitta en annan lösning. 9 arbetsdagar har jag på mig tills rabatten försvinner. Är det brukligt att säga upp med så kort varsel?

Rabatten hade förfallodag 1/9 för ett antal år sedan men har legat kvar/förlängts sedan dess. Hittar inget om uppsägningstid för rabatten i avtalet.

Någon som har erfarenheter av liknande? Hur skulle ni hantera det?

Är det inte så att rabatten ursprungligen gällde till 1/9 ett år. Sedan har man troligen förlängt den typ 1 år i taget. Det de inte vill göra nu ör att förlänga den igen. Dvs det är inte fråga om en uppsägning med uppsägningstid.

Vi blev av med våran ränterabatt en dag förra året.
Ringde till banken och frågade varför och fick till svar att deras rabatt gäller under ett år.
Hon erbjöd sig sedan att ge oss samma rabatt igen.

Så ring och prata snällt med banken så tror jag nog du får behålla den.

Vet med bestämdhet att de inte vill förlänga den då de vill styra över från rörlig ränta till 3-månaders eller längre.

Hempularen, jo det är nog så de kommer bemöta det när jag väl får tag i handläggaren (sjuk just nu). Det jag vänder mig emot är att de tidigare år har förlängt automatiskt vilket även var i linje med diskussionerna när vi tog lånet. Tycker därför att de borde kommunicera när de går ifrån vad de gjort tidigare men jag misstänker att du har rätt rent juridiskt.

Får väl se det som en läxa och ta en semesterdag eller två och kontakta andra banker. Givetvis ska jag även höra vad "min bank" kan erbjuda på längre räntor men tveksamt om jag vill göra affärer med en motpart som höjer priset med 45% med så kort varsel när det inte rättfärdigas av ökade inköpskostnader. Den här gången hade jag ju tur som var hemma och dessutom har möjlighet att ta lite tid från jobbet men så är det ju kanske inte nästa gång...

Ta kontakt med kontorschefen och förklara läget. Det finns ingen anledning att vänta på att den sjuka handläggaren kommer tillbaka.

Om du lägger upp det något i stil med att det skulle kännas bra att kunna gå vidare med nuvarande bank och inte behöva bränna tid på att jaga alternativ.

Iofs så kanske det är så att du då måste gä över till deras preferens med 3 månader bundet, men så länge du får den till ungefär samma pris så borde det väl vara OK?

Jag ser inget problem. Kontakta din bank och ändra lånet till 3-månaders. Sedan kan du i lugn och ro jämföra räntan hos olika banker. Du kan byta till en annan bank när du vill. Det blir ingen ränteskillnadsersättning på ett 3-månaders lån i dagens situation.

Att ta ut en semesterdag eller två för att kontakta andra banker låter helt tokigt.
Det blir dyrare än att ligga kvar i din gamla bank ytterligare 3 månader med 3-månaders bunden ränta.

/Hasse

Nu är det bytt!

Fick erbjudande från befintlig bank om en sänkning med 0,15 procentenheter jämfört med den rörliga om vi gick över till 3-månader.

Långsint som jag är så var jag inte nöjd med det utan kollade även hos en konkurrenter och fick ytterligare 0,18 procentenheter billigare. Känns lite vemodigt att lämna HB som jag har haft sedan jag kunde välja själv men de kunde/ville inte matcha villkoren och det är för stor skillnad för att jag ska bortse från den.

(Dessutom fick jag en semesterdag på altanen i solen :-) )

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.