Hej!
Jag och min hustru köpte ett nytt hus som annonserades ut på www.hemnet.se för snart två år sedan. Det var alltså ett helt nytt hus som såldes via mäklare av den lilla byggfirman som byggt det (arkitektritat hus byggt i lösvirke). Det var "bara" grundmålat, hade ingen gräsmatta, ingen tv-antenn postlåda husnummer på fasaden, etc. Dvs ingen hade bott i det utan det såldes av firman som byggt det.

Kan vi begära en 2-årsbesiktning i detta fallet? Vi har alltså inte beställt huset utan köpt det mer eller mindre nyckelfärdigt (vi lät dom installera en dörr till, en handduksvärmare, dra lite nätverkskablar, installera några fler el-uttag, etc.).

I det stora är det ett kopiöst nogrannt/välbyggt hus men det finns i alla fall två "mindre" saker som dykt upp på dessa två år...
Cheers!
/Rikard
 
Det är bara byggherren som kan begära tvåårsbesiktning.
Du har köpte ett befintligt hus och därför omfattas inte du av garantierna.

Är det en seriös firma som byggt huset så kan du nog få dem att gå med på att åtgärda felen ändå.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.