Jag skulle betala lite mindre än den uppskattade kostnaden. Detta för att fortfarande ha en hållhake på firman.

Säg att du betalar 50.000 för materialet. Firman har betalat 45.000. Ni bråkar men efter ett tag ger sig firman för ni har ju ändå betalat mer för materialet än vad firman har.

ilduca skrev:
Ja, materialkostnaden är löpande och arbetstimmar är max. Jag har begärt specifikation, men de vägrar, de säger att de inte har uppgifterna utan bara en massa kvitton som de inte tänker gå igenom. Jag kan väl då vägra betala materialdelen av fakturan pga. att specifikation saknas?
Som jag ser det har du rätt att både se specificerat arbetsschema och materialspec. Ni har avtalat om max 600 arbetstimmar, detta betyder ju inte att dom kan fakturera valfria timmar inom denna gräns...

Aldrig att jag skulle betala hela den summan.
Jag bestred en faktura som visserligen var specad men pålägget var över 100-200% på vissa artiklar jämfört mot marknadspris.
Har ni pratat om pålägg? 20% kan vara rimligt.

Vilken detaljeringsgrad har man rätt att kräva i en specificerad materialfaktura? Finns det en standard?

Artikel (Trallskruv rostfri 4,2x55 200/ask), antal, pris

Har man avtalat att man ska betala inköparens nettopris så bör även ev. rabatt stå med.

Det är vad jag skulle kräva av en specificerad faktura.

Tack, hantverkaren väljer att ge oss 20 Hornbach-kvitton där vi själva får kolla upp alla poster, annars skulle fakturan bli 5 sidor lång. Skulle ni acceptera dessa kvitton som specifikation?

Det är nog enklare för dig att kolla upp dem än att få honom att speca bättre.

Gå igenom kvittona för att se om alla saker har använt till din renovering. Många hantverkare brukar anse att de kan köpa en kniv och en tumstock på kundens räkning. Det är kanske ok men kolla så att alla stora poster är dina. Det ska ju i alla fall komma i närheten av 100 000.

ilduca skrev:
Tack, hantverkaren väljer att ge oss 20 Hornbach-kvitton där vi själva får kolla upp alla poster, annars skulle fakturan bli 5 sidor lång. Skulle ni acceptera dessa kvitton som specifikation?
Jag skulle gärna ta en 5 sidor lång faktura. Det är inte ditt problem att hantverkaren måste skaka fram kvitton för 100.000. Låt han svettas.

Om han väljer att ge er 20 kvitton så väljer han säkert ut de kvitton som han har minst "vinst" på.

Ta ett snack med hantverkaren och berätta att du betalar allt han kan ge dig relevanta kvitton på.

ilduca skrev:
Kan hatntverkaren garantera att det är samtliga inköp och också garantera att kvittona enbart gäller ert bygge så är det väl OK. Då kan ni ju verkligen se vad ni krävs på av hantverkaren, men finns det poster på kvittot som inte gäller ert bygge så är det väl hopplöst för er att gissa vilket material som verkligen köpts in till ert bygge och det kan knappast räknas som en specifierad faktura. I så fall borde ni kräva att hantverkaren markerar exakt vad som gäller ert bygge eller skriver en separat specifikation på allt material.

Uppriktigt förstår jag inte vad hantverkarens problem handlar om. Han har fakturerat er 100 000:- för materialet så han måste vid något tillfälle räknat ihop alla kostnader. Om det bara är summan av alla 20 kvitton och det är uppenbart att alla poster på kvittona gått till ert bygge så är väl allt grönt. I annat fall så begär underlaget för hantverkarens beräkning av materialkostnaden. Han lär väl knappast summerat alla poster i huvudet löpande under arbetets gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.