Hej!
Bor i en förening med en ordförande som gärna vill ha allt man gör i lägenheten dokumenterat. Har förståelse för detta när det gäller badrum, tätskikt och annan ändring av VA samt ventilation.
Men el? Jag tycker inte att ordföranden har att göra med om vi installerat extra eluttag eller bytt kontakter? Vi har gjort de mesta eljobben med hjälp av elektriker, men en del har vi dragit själva och sedan fått "välsignat" av elektriker.

Vi har inga särskilda stadgar annat är de vanliga lagkraven och frågan är väl om elen omfattas av väsentlig förändring? Jag kan inte tänka mig att föreningen har dokumentation om allt detta av för alla lägenheter...

Tacksam för svar och gärna hänvisning till ev lagrum eller annat bra!

Nja, har föreningen en grundnivå och du väljer att utrusta vidare så är det tämligen fritt. Du har dock underhållsansvar för de delar du sätter in som avviker från grundnivån.
Det är dock vanligt att man in mindre föreningar väljer en mer strikt linje. i vår som kan ses som stor, har vi valt att låta sånna saker ligga på medlemmen. Vi har nyligen gjort en total el-"renovering" i förenignen har då låtit ta bort felaktiga installationer, men låtit riktigt gjorda vara. Vi har ingen möjlighet att administerar 500 medlemars önskemål om ändringar. Håller själv på med en större renovering med nya väggutag och dosor i lite väggar, som självkart har inneburit att jag har fått spåra i betong mm. Inget jag har bett om tillåtelse och inget hag har behövt be om tillåtelse om.

Läs gärna igenom Bostadsrättslagen samt Föreningslagen så ser du att den är tämligen fri.

Jag tycker föreningens lägstakrav skall vara samma som elsäkerhetsverkets krav, dvs att alla elinstallationer skall vara utförda på godkänt sätt av behörig elektriker.
BRF-innehavaren skall kunna uppvisa intyg och provningsprotokoll från behörig elerktiker samt relationsritning över elinstallationen i lägenheten.

O
Håller med föregående talare!
El är någonting som en behörig elektriker utför. Så att du förstår deras krav på badrum, men inte när det gäller el? det är lite lustigt... Kopplar du fel i badrummet får du en översvämning, kopplar du fel i elens värld kan det börja brinna....
När det gäller el står det som sagt var i lagen att det måste utfärdas av behörig elektriker så det kan dom kräva av dig.

Tack för synpunkter.

Jag frågade dock inte vad som borde vara vettigt att kräva in från föreningen, utan vad som de kan kräva?

Vi har använt behöriga elektriker för installationsarbetena (dock har vi förberett arbetena för elektrikern, exempelvis spårat i betong, gjort hål för spottar och dyl och kan alltså inte säga att allt arbete är utfört av elektriker), men huset är gammalt och det finns inga relationshandlingar att utgå ifrån, så man måste isåfall göra allt från början och dessutom gå tillbaka till elektrikern för att att få intyg etc. Inte heller finns det beskrivet från föreningen att det är så man skall göra. Vad gäller förändringar i våtrum och kök finns tydligt beskrivet vad som ska lämnas in. Vi kan lämna lista på exakt vad som är utfört och namn på den behöriga elektrikern, bör väl räcka? Dessutom finns bilddokumentation vid behov.

Vi har en ordförande som vill ha in allt avseende allt (hon har inte krävt färgkoder än men det är nästan på den nivån) och jag tycker inte det är rimligt att kräva det, men däremot tycker jag att man bör kunna dokumentera vad och när saker är utförda samt av vem, exempelvis vid försäljning till näste ägare.

Vore kul att höra vad exempelvis HSB har för krav på dylika arbeten?

Hej en förening kan kräva det mesta.
Men för att de ska kunna göra det krävs det att det står i föreningens regler.
Annars gäller vanlig svensk standard gällade el,våtrum etc.
När det kommer till el som du skrev att ni hade spårat och borrat för spottar så är helt ok att göra själv.
/Johan

Redigerat:
Du svarar lite på frågan själv, Det som inte står i stadgarna eller i lagen har föreningen otroligt svårt att kräva. Eftersom lagrum saknas.

Att hon vill ha in ALLT säger ju ingenting.

-Börja med att be ordföranden speca exakt vilka dokument som krävs. Är svaret fortfarande ALLT så lämnar ni över all dokumentation. Om ni låter göra jobbet utan dokumentation finns ju inget att lämna över. Kanske en kopia på gruppförteckningen.

-Om nu styrelsen klämmer fram en spec på vad dom vill ha in. Be att få alla historiska sådana dokument på just er lägenhet, så att ni kan dubbelkolla så alla tidigare förändringar finns med. Finns inte den har ni ju väldigt svårt att avgöra vad som är förändringar.

-Skulle dom dokumenten (mot förmodan) dyka upp så är ju nästa steg att fråga vilken paragraf i stadgarna som gäller.

Förr eller senare kommer ordföranden få svårt att svara utan att upprepa sig.
Naturligtvis gäller skriftlig ordväxling. Skulle svaren från styrelsen dröja kan man alltid ringa och påskynda. Med argumentet att man vill få saken ur världen snart. Men utan tydliga stadgar att luta sig mot, lägg ingen tid på att ta fram dokument.

Mikael_L
volvo skrev:
Jag tycker föreningens lägstakrav skall vara samma som elsäkerhetsverkets krav, dvs att alla elinstallationer skall vara utförda på godkänt sätt av behörig elektriker.
BRF-innehavaren skall kunna uppvisa intyg och provningsprotokoll från behörig elerktiker samt relationsritning över elinstallationen i lägenheten.
Ja det där var ju högre krav än elsäkerhetsverkets.
Och lycka till att få en elektriker att utfärda en massa papper efter att han dragit ett extra uttag i lägenheten. :)

Hade en liknande fråga för ett par månader sedan.

Tillstånd krävs enligt lagen endast vid väsentlig förändring.

Bostadsrättslagen är tvingande, stadgar och ordningsregler kan inte vara hårdare än lagen. Därefter utgår jag från Justitiedepartementets faktablad vid ändringen av BRL från 2003, se nedan.

I bostadsrättslagen finns bestämmelser om hur bostadsrättshavaren får använda lägenheten. Bestämmelsen om vilka förändringar i bostadsrättshavarens lägenhet som kräver styrelsens tillstånd förtydligas.

Styrelsens tillstånd krävs för följande åtgärder.
1.Ingrepp i en bärande konstruktion, tex. en bärande vägg. Detta gäller även om man har fått bygglov för åtgärden.
2.Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten. Med detta avses bl.a. installation eller förflyttning av våtutrymme, toalett eller kök. Ändringar av elledningar omfattas dock inte av någon generell tillståndsplikt.
3.Annan väsentlig förändring av lägenheten. Exempel på sådana åtgärder är förändringar som innebär att en lägenhets karaktärsdrag inte beaktas eller att dess kulturhistoriska värde inte tas till vara. Även ändringar av elledningar kan kräva tillstånd enligt denna punkt om det är fråga om sådana ledningar som föreningen ansvarar för (dvs. sådana ledningar som föreningen har försett lägenheten med och som tjänar fler än en lägenhet). Däremot krävs normalt inte tillstånd för åtgärder som innebär förflyttning av väggar som saknar bärande egenskaper och som tillhör lägenheten. I regel fordras inte hellertillstånd för tex. ommålning, tapetsering eller ny golvbeläggning.

För den goda grannsämjans skull kan det vara bra att ta saker i vänlig anda och inte kasta paragrafer på styrelsen. Ordföranden är ingen diktator utan bara en av styrelsemedlemmarna vilka valts av medlemmarna. Vem som helst kan bli ordförande, har varit det själv.

PS: BRL 7 kap 7 §
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).

Stort tack för ditt svar Lars_M, precis detta behövde jag. Jag vill mest veta vilken rätt ordföranden har, för att ta med mig i en ev diskussion, snarare än att kasta paragrafter hit och dit. Tänker börja med en enkel lista på vad som är utfört och namn på elektriker och firma, och så får det vara bra så tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.