Vi ska köpa en tomt utav vår granne och undrar lite över köpeavtal osv. Tomten är avstyckad och klar, det enda som saknas är ett servitut från en annan granne att använda deras väg, men det ska inte vara något problem. Vad jag då undrar är om man behöver använda en mäklare eller advokat för att skriva kontrakt, köpebrev osv. eller kan man göra detta på egen hand. Tilläggas skall att vi litar helt och fullt på säljaren.

Är det någon som kan råda oss, vi har aldrig gjort det här förut?

famros skrev:
Vi ska köpa en tomt utav vår granne och undrar lite över köpeavtal osv. Tomten är avstyckad och klar, det enda som saknas är ett servitut från en annan granne att använda deras väg, men det ska inte vara något problem. Vad jag då undrar är om man behöver använda en mäklare eller advokat för att skriva kontrakt, köpebrev osv. eller kan man göra detta på egen hand. Tilläggas skall att vi litar helt och fullt på säljaren.

Är det någon som kan råda oss, vi har aldrig gjort det här förut?
Det är inga problem att fixa det själv.
Det som måste till är ett köpebrev/köpekontrakt som sedan används för att få lagfarten.
http://www.boekonomi.se/kopebrev.htm

Det finns färdiga paket för köpebrevet hos närmaste bokhandel.

Kolla också upp om det finns pantbrev och liknande, och att den som utger sig föratt äga tomten verkligen gör det (detta kan du göra hos lantmäteriet)

Jag köpte min tomt för sommarstugan på blocket utan ngn jurist eller så inblandad :)

/K

Jag utgår från att du verkligen vet vad du talar om när du säger att allt som behövs är en utfartsväg. Isåfall hoppas jag också att grannen med vägmarken är vidtalad och redo att frivilligt acceptera ett servitut. När så är fallet bör ni kontakta dels en kompetent mäklare (som kan upprätta korrekt kontrakt) och dels lantmäterimyndigheten (som ni uppdrar att ordna servitutsförrättning).

Köpet bör kopplas till villkoret att lantmäterimyndigheten (på köparens bekostnad) kan åstadkomma ett officialservitut för infartsväg. Om vägfrågan inte kan lösas ska ert avtal vara så formulerat att köpet inte fullbordas, och handpenning återbetalas (helt eller delvis enligt er egen överenskommelse).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.