Hej!
Har problem med att kommun där vi har landställe kräver att vi skall ta bort ett trädäck som vi har byggt och återställa marken annars blir det vite.
Måste inte kommun/Miljö- och byggförvalningen bifoga ett diarienr. på sådana brev?
Måste dom inte också redovisa en siffra för vitet?

Jo, jag tror att de skall diarieföra all in- och utgående skriftlig konversation. Men långt ifrån alla kommuner gör det.

De måste nog inte precisera vitet i första läget då vitet möjligtvis är flexibelt tills dess att man vet skadans omfång. Men det är en lekmannagissning från min sida.

De skall diarieföra, men jag tror inte att det behöver synas på brevet du får att det är diariefört.

Det låter som de har kommit med ett preliminärt krav och hoppas att du skall lyda utan att de behöver formellt fatta beslut om vite osv. Om vi antar att de har rätt i att kräva rivning så bör du nog riva snarast. När de fattar beslut om vite så händer 2 saker:

1. de kommer att kräva "böter" (kallas ngt. i stil med bygglovasvgift). Den kan ligga i klassen 10 - 30 000 för ett trädäck, den får du då betala även om du lyder och river däcket.

2. det beslutas om vite, vitet är då formluerat så att du får ex. 14 dagar (ev. mindre) på dig att riva, annars debiteras typ 10 000 per vecka som du inte river. Efter ett tag fattar de ett nytt beslut så höjs vitet till dubba eller 3 dubbla beloppet.

Vitet kan du undvika att betala genom att lyda och riva, men om du ex. bara får en vecka på dig att riva och vitesbeslutet kommer dagen innan du skall ut och resa så är det ju inte kul.

Du kan givetvis öveklaga (och hålla på ganska länge) men böterna åker du på under alla omständigheter (såvida du inte har rätt, att däcket inte behövde bygglov).

I vilka fall kräver ett trädäck bygglov?

Om det är högre än 50cm (exakta höjden verkar variera lite från kommun till kommun).

JimmieÅ skrev:
Hej!
Har problem med att kommun där vi har landställe kräver att vi skall ta bort ett trädäck som vi har byggt och återställa marken annars blir det vite.
Måste inte kommun/Miljö- och byggförvalningen bifoga ett diarienr. på sådana brev?
Måste dom inte också redovisa en siffra för vitet?
Om dom skulle ha gjort fel i diarieföringen så kan jag inte tänka mig att det påverkar beslutet för ditt vidkommande, men då kan du kanske ta upp ett separat klagomål för detta (som dom då kanske åtgärdar).

Vitesbeloppet behöver väl inte anges ?
Som jag fattar det så är detta en "snäll varning" - om den inte åtlyds kanske dom tar till bötesklausuler etc om du har gått emot bygglov/detaljplan...

Vad är det saken gäller egentligen - har du byggt ett för högt trädäck utan bygglov och fått ngn granne emot dig ?

/K

Tack för alla svar hittills.
Problemet ligger väl i strandskyddet som jag förstår.
Däcket är ca 30 cm högt.
Vi har hus ca 40m ifrån stranden och vi har lagt trädäcket ca 5m ifrån vattnet.

Är det bara 30cm högt så vete tusan om det inte är OK trots strandskydd. Kolla med en jurist!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.