En byggfirma har renoverat i vårt hus. Jag har fått en faktura med två poster. 100000 kr material och 125000 kr arbetstimmar. Jag vill begära en utförligare specificerad faktura på materialkostnaden. Är det någon som vet om jag har rätt till det och om jag kan vägra betala tills materialet är specificerat? Gäller nedanstående paragraf även för specifikation av materialet? Byggfirman menar att det räcker att de specificerat två poster: arbetstimmar och material.

Konsumenttjänslagen 40 §
Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Jag skulle aldrig accepterat en klumpsumma vare sig för timmar eller arbete!!! Vi renoverade köket förra hösten, och tack var specificerad faktura upptäckte vi både timmar som var påförda felaktigt, men framförallt en massa material. Vet inte vad du har för juridisk rätt, men vad säger ditt avtal med firman? Vårt sa att fakturan skulle specas med detaljer om både nedlagd tid och använt mtrl.

Men om det är fastpris så tror jag det räcker med den nivå som du har fått.

Det är inte fastpris på materialet. Avtalet är max 600 arbetstimmar plus hantverkarnas utlägg för material. Problemet är att materialet anges som en klumpsumma på exakt 100000 kr på fakturan, Jag vill ha en specifikation på materialet och undrar om jag har rätt att kräva det när hantverkarna vägrar.

Om du har ett avtal som avser ett fast pris så har du inte rätt att se en specifikation.

Har ni avtalat om att det kommer MAX kosta si och så eller fakturan är löpande, så kan du kräva att få se en specifikation + deras fakturor för material som de köpt in.

//Anders

Ja, materialkostnaden är löpande och arbetstimmar är max. Jag har begärt specifikation, men de vägrar, de säger att de inte har uppgifterna utan bara en massa kvitton som de inte tänker gå igenom. Jag kan väl då vägra betala materialdelen av fakturan pga. att specifikation saknas?

Du har väll en föräkring tecknad på villan? Jag skulle kolla med försäkringsbolaget om inte dom har någon jurist som du kan få prata med.
Annars tycker jag att du skall vända dig till din konsumentvägledare i din komun.

Det är klart att du måste kunna ifrågasätta vad det är dom har fakturerat! Kan inte tänka mig något annat.

Naturligtvis så har du rätt att kräva en specifierad faktura på materialet. Om de säger att de bara har en massa kvitton som de inte tänker gå igenom så kan man ju undra hur summan 100 000:- kommit till ;)

Om jag förstått det rätt så har du avtalat om löpande med ett maxtak på arbetet så där borde du ha samma rätt att kräva en specifikation. Annars så faller ju hela idén med hela upplägget och hantverkaren kan fakturera max utan att behöva redovisa någon spec. på antalet arbetade timmar.

Jag håller med tidigare råd som du fått så se till att få hjälp av exempelvis konsumentrådgivaren eller någon jurist hur du formellt ska bestrida fakturan och kräva en specifikation på ett korrekt sätt och också reda ut om du ska betala en viss summa eller om du kan hålla inne hela beloppet tills du fått en acceptabel specifikation på fakturan.

Om jag inte mins helt fel behöver du inte betala ett endaste öre om du bestrider fakturan. Glöm inte att göra detta skriftligt! Skicka gärna även ett mail med samma information.

Om dom skickar dig vidare till inkasso, var inte orolig inget händer sålänge du bestrider fakturan. Om dom fortsätter att krångla säg att ni möts i tingsrätten ;) Det brukar få fart på maskineriet.

Se till att kräva den där specen.

Men frågan är vad du ska göra med den i efterhand. Om något ser konstigt ut och ditt kök redan är klart vad har man för möjlighter att göra något åt det?

Jo, några "kunniga" har varit förbi och värderat materialkostnaden till ca. hälften. Därför vill jag kolla en spec. Dessutom fick vi ett exempelkvitto från hantverkaren som pinsamt nog för hantverkaren innehåll köp av asfalt som vi knappast använder inomhus...

Asfalt... Haha, hantverkare försöker alltid fiffla ;)

ilduca skrev:
Dessutom fick vi ett exempelkvitto från hantverkaren som pinsamt nog för hantverkaren innehåll köp av asfalt som vi knappast använder inomhus...
lmao

Fröberg skrev:
Om jag inte mins helt fel behöver du inte betala ett endaste öre om du bestrider fakturan. Glöm inte att göra detta skriftligt! Skicka gärna även ett mail med samma information.

Om dom skickar dig vidare till inkasso, var inte orolig inget händer sålänge du bestrider fakturan. Om dom fortsätter att krångla säg att ni möts i tingsrätten ;) Det brukar få fart på maskineriet.
Om det är någon del av fakturan som inte är föremål för tvist måste du betala den i vanlig ordning. Exempel: du köper en tvättmaskin och en torktumlare för 5000 kr/styck. Tvättmaskinen är som den ska men torktumlaren visar sig vara begagnad, så den vill du inte ha. När fakturan kommer får du alltså betala 5000, men bestrider de resterande 5000.

I detta fallet blir det lite knepigt, för som jag förstått är det inte något fel på vare sig arbete eller material, utan problemet är att du inte kan kontrollera om det är ett rimligt pris.
Men eftersom du nu har nån slags värdering på hälften av priset så kan ju en idé vara att betala 50% av fakturan och bestrida resten tills du fått en godtagbar spec.

Eftersom du har en värdering av materialet som uppgår till halva det debiterade beloppet så kan ju en idé vara att betala den summan tillsammans med den debiterade kostnaden för arbetet.
Resterande belopp för material bestrides tills du fått en specifikation som du kan godkänna.

Så skulle jag göra.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.