Om ni vill ta den den informella småskaliga vägen så ger ni helt enkelt människan en parkeringsplats och tar betalt för den.
Jag bodde för länge sen hos en kommunal hyresvärd som helt enkelt hade regeln att hade man bil så var man tvungen att ha en P-plats och betala för den. (Jag blev sur för att jag var tvungen att betala för P-platsen för en kort period innan jag hade fått den, men det är en annan fråga och det löste sig.)
Jag bodde för länge sen hos en kommunal hyresvärd som helt enkelt hade regeln att hade man bil så var man tvungen att ha en P-plats och betala för den. (Jag blev sur för att jag var tvungen att betala för P-platsen för en kort period innan jag hade fått den, men det är en annan fråga och det löste sig.)
Det hade ju varit en superenkel och smidig lösning, frågan är om man har rätt att göra så mot en enstaka medlem eller om man måste ändra i stadgarna eller dylikt och sedan föra över det på samtliga medlemmar.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det kan knappast genomföras vare sig mot en enstaka medlem elelr mot hela kolektivet.
Det är en sak om man srtrikt kopplar en p-plats till varje lgh. och tar betalt för det. Men du kan aldrig införa en regel i stil med att medlem som samtidigt är registrerad ägare till en bil MÅSTE hyra parkering.
Om man för in i reglerna/stadgarna att gästplatserna inte får nyttjas av medlemmarnas bilar så är det ett brott mot föreningens regler att göra det. Grova eller upprepade brott mot föreninges regler kan vara skäl för förverkande av bostadsrätten. Jag tvivlar dock på att ett "brott" av den här karaktären duger om man vill förverka bostadsrätten, det är för bagatellartat. Däremot så kanske ett välunderbyggt hot om det kan få medlemmen att rätta sig.
När jag var ordförande hade vi ett liknande fall, en tjej hade sin kille på besök de flesta nätter, han parkerade alltid sin bil direkt utanför hennes port på en gångväg. Efter ett tag hotade vi henne formellt med att vi skulle begära förverkande av bostadsrätten om det fortsatte. Hon protesterade, det var ju inte hon som parkerade där, jag konstaterade att hon ansvarar för sina gäster som för sig själv. Och parkeringen upphörde.
Det fallet var lite grövre efterssom det överhuvudtaget inte var en parkering, bilen hade dessutom vid minst ett tillfälle stått ivägen för en ambulansutryckning som försenades. Vi hade även en brand i fastigheten, men just den kvällen var bilen inte där.
Finessen med ett sådant hot är att medlemmen vågar inte förutsätta att det är en bluff, för OM det faktiskt går igenom att bostadsrätten förverkas så är det försent att rätta sig, beslutet backas inte.
Det är en sak om man srtrikt kopplar en p-plats till varje lgh. och tar betalt för det. Men du kan aldrig införa en regel i stil med att medlem som samtidigt är registrerad ägare till en bil MÅSTE hyra parkering.
Om man för in i reglerna/stadgarna att gästplatserna inte får nyttjas av medlemmarnas bilar så är det ett brott mot föreningens regler att göra det. Grova eller upprepade brott mot föreninges regler kan vara skäl för förverkande av bostadsrätten. Jag tvivlar dock på att ett "brott" av den här karaktären duger om man vill förverka bostadsrätten, det är för bagatellartat. Däremot så kanske ett välunderbyggt hot om det kan få medlemmen att rätta sig.
När jag var ordförande hade vi ett liknande fall, en tjej hade sin kille på besök de flesta nätter, han parkerade alltid sin bil direkt utanför hennes port på en gångväg. Efter ett tag hotade vi henne formellt med att vi skulle begära förverkande av bostadsrätten om det fortsatte. Hon protesterade, det var ju inte hon som parkerade där, jag konstaterade att hon ansvarar för sina gäster som för sig själv. Och parkeringen upphörde.
Det fallet var lite grövre efterssom det överhuvudtaget inte var en parkering, bilen hade dessutom vid minst ett tillfälle stått ivägen för en ambulansutryckning som försenades. Vi hade även en brand i fastigheten, men just den kvällen var bilen inte där.
Finessen med ett sådant hot är att medlemmen vågar inte förutsätta att det är en bluff, för OM det faktiskt går igenom att bostadsrätten förverkas så är det försent att rätta sig, beslutet backas inte.
Som svar på den delen för hur det fungerar på andra ställenQuiksilver skrev:
För vår del så kostar inte det bolag vi använder (controlla) föreningen något, utan de nöjer sig med böterna. Vi får delar dock på parkeringavgifterna.
"Parkeringsbolaget som ni har anlitat, vet du om dom tar betalt per månad eller nöjer dom sig med att få pengarna från boten?"
Vi betalar ingenting till dem vad jag vet, de tar dock hela bötesbeloppet. De har även satt upp en skylt med telefonnummer med mera.
Vi betalar ingenting till dem vad jag vet, de tar dock hela bötesbeloppet. De har även satt upp en skylt med telefonnummer med mera.
Tack så mycket för svaren, jag är övertygad om att vi kommer komma till rätta med problemen med hjälp av dessa tips! =)
Klicka här för att svara
