3 063 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Lösa ut sig vid dödsfall, vad gäller.
Vad gäller vid följande problematik.
Man + hustru har varit gifta i c:a 20 år och får 2 barn, mannen dör och c:a 1 år efter dödsfallet finner änkan en ny man som hon då bor ihop med som sambo. Dom köper tillsammans en seniorlägenhet och delar lika på insatsen och dom bor där i 10 år. Sen avlider kvinnan och hennes 2 barn ska då ärva, dom får veta att deras moder betalat 50% av insatsen på seniorlägenheten som var 600.000 =300.000:-, denna lägenhet som köptes för 600.000 är idag värd c:a 1.700.000:-.
Nu uppstår frågan, hur ska efterlevande sambon lösa ut sig för att bo kvar i lägenheten ?
Ska värdet vara på inköpsumman a 300.000+beräknad inflation på summan, låt säga kanske 380-400.000:-.
Eller ska det baseras på marknadsvärde där man då delar 1,7mkr med 2 = 850.000:-.
Alltså: Ska mannen lösa ut sig a 300.000 + inflationsränta eller 850.000 i dagens marknadsvärde.
Vad säger experterna här ?
Man + hustru har varit gifta i c:a 20 år och får 2 barn, mannen dör och c:a 1 år efter dödsfallet finner änkan en ny man som hon då bor ihop med som sambo. Dom köper tillsammans en seniorlägenhet och delar lika på insatsen och dom bor där i 10 år. Sen avlider kvinnan och hennes 2 barn ska då ärva, dom får veta att deras moder betalat 50% av insatsen på seniorlägenheten som var 600.000 =300.000:-, denna lägenhet som köptes för 600.000 är idag värd c:a 1.700.000:-.
Nu uppstår frågan, hur ska efterlevande sambon lösa ut sig för att bo kvar i lägenheten ?
Ska värdet vara på inköpsumman a 300.000+beräknad inflation på summan, låt säga kanske 380-400.000:-.
Eller ska det baseras på marknadsvärde där man då delar 1,7mkr med 2 = 850.000:-.
Alltså: Ska mannen lösa ut sig a 300.000 + inflationsränta eller 850.000 i dagens marknadsvärde.
Vad säger experterna här ?
Äger den avlidna en halv lägenhet så är det en halv lägenhet till nu gällande marknadsvärde som ingår i dödsboet. Vad sedan den är värd är väl var diskussionen bör handla om. Det avgår alltid en del kostnader för att sälja en lägenhet i den prisklassen, och det finns en betydande reavinstskatt att ta hänsyn till.
Som en parentes vill jag understryka att det finns anledning för alla som går in i ett förhållande att titta över saker som testamente och konsekvenser av vad som kan hända.
Som en parentes vill jag understryka att det finns anledning för alla som går in i ett förhållande att titta över saker som testamente och konsekvenser av vad som kan hända.
Har ett liknande dilemma...
Löste det enkelt..
Jag avskrev mig från ALL eventuell ersättning/arv så länge båda är i livet....
Vad den andra parten gör i livet är dennes ensak, inte min rätt att kräva ersättning av någon som bildat familj med "min" familj.. Tycker att hela systemet luktar skit... Ursäkta mitt ordval....
Måste tillägga att jag respekterar mina föräldrars val i livet.... Varför skulle jag ifrågasätta deras val av livspartner,samt att det finns även syskon/halvsyskon/inga syskon,syskon..med i bilden också...
Bråket om pengarna tycker jag personligen att "ungdjävlarna"(inkluderar mig) får sköta när båda parter är borta..
Är det rätt att jag och min syster får pengar när våran mor går bort, vi har en bror till med annan fader,som blir utan arv helt då hans far inte har råd att bo kvar...Vad i helv...Hur kan någon med IQ över 70 kommit på dessa regler...
Råd till alla levande partner konstellationer.....
SENIOR låna hela fastigheten, sätt sprätt på pengarna, lev livet som sig bör utan att ägna "ärvarna" någon tanke...
Det är ändock NI som lagt grunden för dessa pengar....
Kanske låter elakt av mig. Älskar mina barn och hjälper dem med både det ena och det andra vid behov..
Men vad jag gör med mina pengar/fastighet det måste vara min och min partners ensak...
Ändra reglerna tack.. Arvingarna ska ha problemen inte den levande andra hälften...
"Byggare i dalarna"
Löste det enkelt..
Jag avskrev mig från ALL eventuell ersättning/arv så länge båda är i livet....
Vad den andra parten gör i livet är dennes ensak, inte min rätt att kräva ersättning av någon som bildat familj med "min" familj.. Tycker att hela systemet luktar skit... Ursäkta mitt ordval....
Måste tillägga att jag respekterar mina föräldrars val i livet.... Varför skulle jag ifrågasätta deras val av livspartner,samt att det finns även syskon/halvsyskon/inga syskon,syskon..med i bilden också...
Bråket om pengarna tycker jag personligen att "ungdjävlarna"(inkluderar mig) får sköta när båda parter är borta..
Är det rätt att jag och min syster får pengar när våran mor går bort, vi har en bror till med annan fader,som blir utan arv helt då hans far inte har råd att bo kvar...Vad i helv...Hur kan någon med IQ över 70 kommit på dessa regler...
Råd till alla levande partner konstellationer.....
SENIOR låna hela fastigheten, sätt sprätt på pengarna, lev livet som sig bör utan att ägna "ärvarna" någon tanke...
Det är ändock NI som lagt grunden för dessa pengar....
Kanske låter elakt av mig. Älskar mina barn och hjälper dem med både det ena och det andra vid behov..
Men vad jag gör med mina pengar/fastighet det måste vara min och min partners ensak...
Ändra reglerna tack.. Arvingarna ska ha problemen inte den levande andra hälften...
"Byggare i dalarna"
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo sambon "köper" inte halvan (om h*n vill bo kvar), utan den tillfaller sambon genom arvskifte, Det innebär att ingen reavinstskatt utgår. Men den dagen sambon säljer så åker h*n på dkatt för alltihop.ridax skrev:
Samtidigt så skulle ju arvingarna blivit tvugna att betala reavinstskatt om lägenheten säljs till ngn. annan än sambon. Därför skall man räkna av den beräknade skatten från beloppet som sambon skall betala, det är ju en skatteskuld som förr eller senare skall betalas.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Sedan som Pagno påpekar, så är det min personliga uppfattning också att man som arvinge här bör se till att den efterlevande kan få bo kvar i den gemensamma bostaden.
Dvs som arvinge bör man (enl. min uppfattning) avstå från arvet så länge sambon är i livet.
Dvs som arvinge bör man (enl. min uppfattning) avstå från arvet så länge sambon är i livet.
Vet inte riktigt vad gällande regler är för "seniorboendet" ska se över det...
Har en liten aning om att den kvarvarande inte behöver lösa ut någon alls!
eller är jag helt fel ute?
Jag läste tyvärr inte att det var ett seniorboende det handlade om..
"byggaren"
Har en liten aning om att den kvarvarande inte behöver lösa ut någon alls!
eller är jag helt fel ute?
Jag läste tyvärr inte att det var ett seniorboende det handlade om..
"byggaren"
OK, då förstår jag (kanske). Så oavsett vad sambon betalar för 50% av lägenheten vid skiftet så räknas inte den summan in när denne sedan skall sälja lägenheten och beräkna reavinstskatten. Men istället så övertar han ingångsförvärvspriset väl?hempularen skrev:
Det låter ju juste, men tänk om sambon gifter om sig och därefter dör? Skall man fortsätta och avstå arvet då?hempularen skrev:
Har alla inblandade barn kan det bli riktigt krångligt...
Tycker nog att det är dags att skifta arvet när båda föräldrarna gått bort. Vill man se till att den efterlevande kan bo kvar kan man ju lägga inlösenpriset på en sån nivå att det är möjligt.
Att man kan få sitta i orubbat bo gäller väl bara för gifta par, om man bara varit sambos så måste man väl lösa ut arvingarna.
I vår familj löste vi det med en revers som jag har på min pappas sambo. Reversen löper fortlöpande med 3 månaders uppsägning och utan ränta...
Kanske en sådan lösning vore något om man inte är i behov av pengarna bums? Nu var det för vår del inte stora pengar det handlade om, men tillräckligt för att sätta pappas sambo på soffkanten.
I vår familj löste vi det med en revers som jag har på min pappas sambo. Reversen löper fortlöpande med 3 månaders uppsägning och utan ränta...
Kanske en sådan lösning vore något om man inte är i behov av pengarna bums? Nu var det för vår del inte stora pengar det handlade om, men tillräckligt för att sätta pappas sambo på soffkanten.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det stämmer att orubbat bo gäller gentemot gemensamma barn, (vet ej om det spelar roll om föräldrarna var gifta eller ej). men då handlar det om tvingande regler. Dvs när en av dina "riktiga" föräldrar avlider så får du vackert vänta på arvet till även den andre avlider.
I ett fall som det här så bygger ev. orubbat bo på frivillighet från arvingarna.
I ett fall som det här så bygger ev. orubbat bo på frivillighet från arvingarna.
Klicka här för att svara