Juridik
gaia: [citat] ... är en känd riskkonstruktion och går inte att betrakta som dolt fel, är jag nästan säker. gaia
naresjo: Bygg staktet i moduler, som gör det möjligt att både montera och demontera från din sida. Då behöver du inte prata med grannen varken när det gäller uppsättning av planket eller underhållet av det. Mycket smidigt!
Swetrot: Jag är glad om vi kan hålla oss till det juridiska i den här delen. Hur man bygger diken finns det andra delar i forumet för. Och juridiken är rätt så klar. Man får inte leda in vatten i andras diken eller mark utan deras tillåtelse.
lars_stefan_axelsson: [citat] Jasså. Vad hände då? Vad blev du hotad med?
mr_bygg: Jag håller nog med Swerot att många diskussioner handlar om att hantverkare ibland har svårt att på ett vettigt sätt precisera sitt utförda arbete på en faktura. Vi hade en elektriker hemma för att koppla in vårt bastuaggregat, allt förberett bara att ansluta tåtarna. Ett enkelt jobb som gick snabbt och det var avklarat på ca 20 min. På fakturan var det sedan upptaget 1,5 tim
abbe_: Låter precis som Älvsjö. Mycket beror på vad det står i detaljplanen och hur dom styrande politikerna ser på detta med förtätad bebyggelse. Uppmanar er att kolla upp ev avvikelser från detaljplanen om flerfamiljshus, total byggyta etc. Om det faller inom ramen är det sådant man tyvärr får räkna med. /abbe
kiirus: Tack för alla inlägg och stöd! Ni har belyst problemet från lite olika sidor, även om jag fortfarande inte har några paragrafer att vifta med. Vi kommer naturligtvist att diskutera med grannen och bolla även med honom.
MickeK: Jag ringde markägaren (fastighets bolag) förra vecka och berättade om brunnen utanför min tomt. De bara skrattade och gjorde en notering om detta och jag fick fortsätta använda den så länge de inte ska bygga på marken :) Nu har jag ryggen fri! Ärlighet varar längst....:p
hempularen: Det låter struligt. Möjligen kan du sälja dem med arrendetomt, med ett långt avtal. Dvs du behåller själv tomten och hyr ut den med ex. ett 50 års kontrakt (tror inte att kontraktet kan skrivas längre än så). Personligen skulle jag aldrig köpa på de premisserna. Eller sälj dem som andels hus, låt köparna köpa 2 veckors strimlor, en högsäsongsvecka och en lågsäsongsvecka. Vet
flindra: Jättebra, tack för svaret JBa! Det låter ju strålande, för vi skulle vilja börja gräva för vatten och avlopp i höst. Vi har ingen lust att fortsätta med vårt urusla banklån med 7% ränta. Banken påstod att de inte kunde ge oss lägre ränta eftersom det inte fanns något hus på tomten. Kanske stämmer, men 7% ränta känns jättedåligt. Vi har också sparat pengar nu så det känns
ArcTeryx: Det finns en rad saker man bör kontrollera vid förvärv av fastighet, min egen checklista brukar vara följande: - Vem är lagfaren ägare? - Ägarens civilstatus och ekonomiska status. - Vilka pantbrev finns, är de belånade? - Har kommunen förköpsrätt? Om ja, vill de nyttja den? - Finns det några servitut, ledningsrätter eller andra nyttjanderätter? - Krävs medlemskap i samfällighet?
volvo: [citat] Konsumenttjänstlagen ger dig två års garanti på byggnader. Då skall entreprenören åtgärda alla fel som uppstår om de inte kan bevisa att de inte är skyldiga till det uppkomna. Vad ni ska göra är att kalla till besiktning, genomföra besiktningen där skadorna påtalas, skriftligen kräva att entreprenören åtgärdar inom 2 år från färdigställandet. Om de inte gör detta
SCB: [citat] Det skall ni absolut göra. Tomtrgänser har en förmåga att "flytta" sig med tiden, speciellt när de gamla tomtstenarna/rören har försvunnit. Är just i en avstyckningsaffär och min tilltänkta tomt går 8 meter in på det grannen trodde var hans tomt, helt plötsligt blev han av med planen framför sin carport, och en stor remsa av hans gräsmatta tillhörde en annan granne...
Suhagg: [citat] Det är ju inte lätt om man gått in i allt så ung som du var. Men det är ju aldrig försent att ha papper iordning även senare i livet. I vårt förhållande tjänar jag mest, gör nog mest hemma också för mina hobbys tar mindre tid än min sambos. Om några år kanske mina tar mer tid än hennes då får hon rycka in lite mera hemma. Med att prata om det är ju grundregeln. Hon
Humulus: Det är ju relativt vanligt att blå lättbetong använts vid senare om och tillbyggnader, så på äldre fastigheter så bör man mäta om man vill vara säker. Som hempularen skriver, du kan ju alltid ringa kommunen och höra om det finns någon annan mätning registrerad hos dem!
mirakelasta: Jag säger bara HACCP, där regleras byggregler, normer för alla slags livsmedelsverksamheter. De byggnormer som livsmedelsinspektörerna på miljö- och hälsoskydd kontrollerar och går efter. Finns bl. a på Livsmedelsverkets webbsida www.slv.se sök i deras sökruta.
frjo7205: Ingen av parterna har fått kalla fötter om transaktionen? Ni har i övrigt en god relation med köparna? Det enda som har hänt är att de fällt träd ca 7 dagar för tidigt? Om de hade väntat med sågen till kl 12.01 på tillträdesdagen så hade allt varit ok? I så fall skulle jag rekommendera - av rent pragmatiska skäl - att ni inte begär någon kompensation utan endast påtalar att de
hempularen: OK så problemet ligger i att du inte kan ta över det befintliga lånet? Men det är inga problem för dig att stå som ägare för huset? I så fall borde ni kunna göra upp allt nu, men din man står kvar som låntagare, huset i sin helhet ligger kvar som pant för lånet. MEN du skriver ett skuldebrev till din man så att du blir skyldig honom det belopp som han lånar i banken (Eller
hempularen: Bara en nyfiken fråga: Hur mycket har ni förbrukat? Nu när du vet vad som är rätt ingångsvärde på mätaren.
billy_baver: Det ligger visserligen i både donatorns och mottagarens intresse att en överlåtelse registreras genom att köparen begär lagfart. Men förvärvet i sig blir giltigt även lagfart förutan. Samtliga överlåtelsehandlingar blir offentlig handling så snart de diarieförs hos inskrivningsmyndigheten i samband med lagfartsansökan. Om sådan inte inkommer lär varken övriga delägare eller
bosse4: Konsumenttjänstlagen: Specificerad räkning 40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats. Tid för
volvo: [citat] Instämmer! Ni kan inte ställa några större krav på när de väljer at åtgärda. Möjligen kan ni förhandla om en kontantersättning mot att de inte utför arbetena på ert hus. Grannarnas får ni leva med att de genomförs. Försök få ansvarig för arbetena att gå med en sväng medan ni dokumenterar hur trädgård etc. ser ut innan arbetena påbörjas för att sedan göra samma
FlygelT: Tack för alla svar och funderingar! Det kom även fram att det inte var draget några pengar till de ursprungliga pantbreven och lagfarten ( ca 65.000kr), och köpebrevet tog det banken 9 mån att skicka in för registrering. Det här var vårt första bostadsköp och enligt vår bankkontakt så skulle hon dra det kostnaderna innan hon betalade ut pengar till oss. Vi har haft dålig koll och
frjo7205: Ja, jag är ganska säker på att sett på hela riket och över en 20-årsperiod så har det genomsnittliga K/t-talet varit över 1,0.
byggareblogg: Tack för tipsen, ja det finns idag inte några hyresgäster i huset att ta hänsyn till.
magentis: [citat] Aha, du menar så, jag tänkte mest på själva servitutet, inte på saker som ligger utanför det.. magentis.
Nova5: Någon som vet eller har erfarenhet av denna situation?? Ett av Sveriges största företag som säljer målarfärg skickar en konsult för att medla/utföra en opartisk besiktning mellan mig & entreprenör(målare). Utförlig besiktningsutlåtande utlovas mig. Konsulten hinner bara innanför dörren så påstår han att förlikningssumman entreprenören erbjudit mig är skitbra!!!! Han tittar
monro: Bygglov om jag kan få grannmedgivande. Annars rivning + påföljder.
toffeh: Tack för bra svar. Tänkte kontakta MålareMästarna (www.maleri.se) som verkar vara en branschorganisation för målare. Firman i fråga verkar dessutom ansluten. Förhoppningsvis kan de skicka en besiktningsman som inte gillar klåpare ...