2 005 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Färdiga kontrakt för bostadsköp
Sida 1 av 2
Hej,
(hoppas detta är rätt forum avdelning).
Finns templat för kontrakt avseende att köpa en lokal för ombildning till Br att hitta på webben någonstans? Eller kanske ett vanligt BR kontrakt som jag kan modifiera?
(hoppas detta är rätt forum avdelning).
Finns templat för kontrakt avseende att köpa en lokal för ombildning till Br att hitta på webben någonstans? Eller kanske ett vanligt BR kontrakt som jag kan modifiera?
Skall detta göras formellt riktigt skall Brf föreningen ombilda lokalen till bostad. Det är alltså ingen en köpare kan eller har rätt att göra. Frågan är även om styrelsen på egen hand har mandat att ta detta beslut. Misstänker att det behöver kallas till en extrastämma i detta fall. Förmodar att föreningen dessutom får en hyresförlust vid ombildningen då hyran för en lokal kan vara dubbelt så hög /m2 i jmf med en lägenhet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Just det där med ombildning av en yta är en ganska komplicerad åtgärd för föreningen. Det är stor risk att styrelsen inte riktigt har koll på vad de ger sig in i.
Du behöver ett kontrakt som dels skyddar dig mot ev. problem med bygglov, men även mot problem i stil med att bostadsrätten aldrig skapas korrekt. Jag skulle definitivt prata med en advokat i det här fallet. Det borde inte behöva bli mer än någon timme.
Du behöver ett kontrakt som dels skyddar dig mot ev. problem med bygglov, men även mot problem i stil med att bostadsrätten aldrig skapas korrekt. Jag skulle definitivt prata med en advokat i det här fallet. Det borde inte behöva bli mer än någon timme.
Redigerat:
I det här fallet så tror jag inte det finns några färdiga kontrakt, med tanke på problemen som finns... Ingen vill stå med en lokal på halsen som inte får göras om till bostad. Och för att kunna göra om en lokal till bostad så måste man ha bygglov och eventuell byggansökan godkända....
Edit:
hempularen kom före....
Edit:
hempularen kom före....
Tack för svar!
Styrelsen har sammanträtt och är med på noterna. Jag kommer att skriva i kontraktet att köpet går tillbaka om bygglov/anmälan nekas. En del av dealen är dock att jag sköter allt det administrativa själv såsom ansökningar etc.
Tänkte mest att det borde finnas någon web-länk till en kontrakts-mall så att jag sedan kan anpassa denna istället för att börja knop från början (ev. tillsammans med advokat).
/K
Styrelsen har sammanträtt och är med på noterna. Jag kommer att skriva i kontraktet att köpet går tillbaka om bygglov/anmälan nekas. En del av dealen är dock att jag sköter allt det administrativa själv såsom ansökningar etc.
Tänkte mest att det borde finnas någon web-länk till en kontrakts-mall så att jag sedan kan anpassa denna istället för att börja knop från början (ev. tillsammans med advokat).
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att styrelsen är med på noterna är ju en sak, men har de klart för sig att det krävs ett stämmobeslut? Har de klart för sig att de måste modifiera den ekonomiska planen?
Det är enklare (efter lagändring) idag, än när jag var ordf. för ca 20 år sedan, men det är ändå en relativt komplicerad operation. Att du skall hantera det administrativa, innebär det att du skall fixa även ekonomiska planen osv?
Det är enklare (efter lagändring) idag, än när jag var ordf. för ca 20 år sedan, men det är ändå en relativt komplicerad operation. Att du skall hantera det administrativa, innebär det att du skall fixa även ekonomiska planen osv?
Helt rätt hempularen. Jag sitter som ordförande i en mindre Brf förening. Vi sitter i samma sits s.a.s där kommunen vill sälja en lokal för att ombildas till bostad. Det är föreningen som ensam kan göra något sådant. Innan det över huvud taget går att göra något skall den ekonomiska planen omarbetas. Detta görs av HSB.
kallun, som någon påpekat tidigare, kontakta en advokat, eller HSB centralt. Allt för att inte hamna i trubbel senare.
kallun, som någon påpekat tidigare, kontakta en advokat, eller HSB centralt. Allt för att inte hamna i trubbel senare.
Vi håller på med samma i vår förening.. Ombildar lokal till bostad. Dock har vi valt att genm stämma besluta om att ändra andelstalet, föreningen bygger om och säljer sedan lokalen som bostad med rätt andelstal. Detta är den första av 2 lokaler som vi kommer arr göra detta med.
Vi har valt detta eftersom det bliv för krångligt att låta någon göra delar av jobbet. Vi näkade exemelvis en att göra om vinden ovanför sin lägenhet just pga att han ville göra jobbet själv. Vi såg problemet med vem som får ev underhållsansvar mm..
Vi har valt detta eftersom det bliv för krångligt att låta någon göra delar av jobbet. Vi näkade exemelvis en att göra om vinden ovanför sin lägenhet just pga att han ville göra jobbet själv. Vi såg problemet med vem som får ev underhållsansvar mm..
Hej,
Ja stämmobeslut finns taget. Inga stora kostnader (utöver inredning/möbler, avgifter för tillstånd etc) kommer att tillkomma efterssom lokalen redan är inredd såsom lämplig för bostad. Styrelsen kommer också ta in hjälp för beräkning av nya andelstal.
Således ombesörjer jag ansökan om bygglov för ändrad användning etc. men det sker i brf´s namn. När detta gått igenom fullföjls köp och betalning.
Jag förstår att dylikt kan vara oändligt krångligt men i just detta fall tror/hoppas jag att det skall gå relativt smärtfritt... överser jag måhända något
Ja stämmobeslut finns taget. Inga stora kostnader (utöver inredning/möbler, avgifter för tillstånd etc) kommer att tillkomma efterssom lokalen redan är inredd såsom lämplig för bostad. Styrelsen kommer också ta in hjälp för beräkning av nya andelstal.
Således ombesörjer jag ansökan om bygglov för ändrad användning etc. men det sker i brf´s namn. När detta gått igenom fullföjls köp och betalning.
Jag förstår att dylikt kan vara oändligt krångligt men i just detta fall tror/hoppas jag att det skall gå relativt smärtfritt... överser jag måhända något
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nu börjar det låta vettigt. Anledningen till att jag höjde ett varningens finger är att det händer oftare än man skulle kunna tro att en föreningsstyrelse säljer ett utrymme, utan stämmobeslut, med en månadsavgift som de höftat till själva. Och sedan dyker problemen upp många år senare när någon upptäcker att den där lägenheten som Sven Svensson bor i som 4e ägare egentligen inte alls är en bostadsrätt, den får inte säljas, inte belånas osv.
