Vårt lokala bankkontor ska upphöra med bankfack, frågan är om man behöver nåt sånt egentligen? Jag minns inte när jag var där senast, kommer inte ihåg numret på det ens och hittar inte på det nere i valvet, minns inte vad jag har där heller förutom en hög med negativ till gamla kort.
Det mesta idag är ju digitalt, tex lagfart och sånt får man inte nåt papper om längre. Eller borde man lägga en massa original där och ha kopiorna hemma?

Enligt mig:

Nej.

Eller som du kanske redan insett: Egentligen Kanske/Ja om man vill ha ordning på betyg, viktiga orginal..mm.

:-)

Lagfart och outnyttjade pantbrev är definitivt värdehandlingar som du ska hålla i lika noga som din "myntsamling"!

Samma gäller eventuellt testamente, som i svensk lagstiftning (tyvärr) kan utgöras av i princip vilken papperlapp som helst. Dock INTE en "digital papperslapp".

Det finns faktiskt både dokument och annat som jag absolut inte vill förlora. Inbillar mig att det är säkert i ett bankfack, speciellt som jag bor i ett trähus. Kostnaden är försumbar i förhållande till ev. förlust

Idag klarar sig nog många utan ett bankfack

Nya pantbrev är digitala så du får inte ens en papperslapp i handen längre. Lagfarten registeras också digitalt och du behöver bara visa upp pappret ifall hela fastighetsregistret skulle bryta ihop och någon i samband med det hävdar att det är de som äger din fastighet. Ifall inte detta sker precis när ditt hus brinner upp så räcker det ju att ha lappen hemma...

Gamla betyg finns arkiverade ifall ens hus skulle brinna upp (men givetvis kan även arkivet vara förstört) och ifall du sökt en utbildning för inte allt för länge sedan så finns betyget sparat digitalt.

Foton förvarar man som sagt lämpligen digitalt numer. Digitalisera dina gamla negativ kanske?

Har man firma eller testamente som styr stora tillgångar så är det förstås en annan fråga, men det har inte de flesta.

Så se till dig själv, har just du någon anledning att ha ett bankfack?

Vi kör med brandsäkert kassaskåp.

Jag vidhåller: Gamla "analoga" pantbrev är definitivt värdehandlingar. Om de kommer bort måste de dödas, vilket kostar både tid och pengar.

Testamenten är i Sverige ALLTID ett skriftligt dokument, oavsett hur stor eller liten behållning bouppteckningen kommer att uppvisa.

Fortfarande bekräftas så gott som alla viktiga avtal och affärer mellan privatpersoner med namnteckning på papper; kvitton, kontrakt, reverser.

Hyresavtal med bilagor ligger på papper. Vitsord och betyg från gamla arbetsgivare, som kanske gick i konken innan de ens lärde sig stava till PC

Jag är faktiskt i behov att antingen skaffa bankfack eller ett bra kassaskåp. Lutar åt ett bra och godkänt kassaskåp istället för bankfack.

Någon som vet vad påfölderna kan bli om tex firmans bokföring brinner upp, är man skyldig att ha kopior?

Helt oftopic men nu är det ju dags att göra bokslut för 2009, vad händer om huset brinner ner i december med all bokföring. Slipper man bokföra då eller?

JLAINE skrev:
Jag är faktiskt i behov att antingen skaffa bankfack eller ett bra kassaskåp. Lutar åt ett bra och godkänt kassaskåp istället för bankfack.
Det är väldigt smidigt med kassaskåp. Finns anpassade för digital media också. Bra att ha en back-up-hårddisk i skåpet.

Heureka skrev:
Det är väldigt smidigt med kassaskåp. Finns anpassade för digital media också. Bra att ha en back-up-hårddisk i skåpet.
Ja det lutar starkt åt att inhandla kassaskåp, bra att alltid ha det tillgängligt i kontoret, då jag antar att man inte har fri tillgång till sitt bankfack. Dock så får man ju lägga runt 10000:- för ett vettigt/godkänt skåp.

Japp, det kostar en del. Vad tar bankerna för ett fack? Månadskostnad?

Vi körde på Diplomat och är nöjda. http://www.diplomatsafe.se/. Det körs hem, men man får själv baxa in det i huset.

Redigerat:
Tack för tipset! Var ju inte så jättedyra ändå och rätt stora är de ochså.

Var det tungt att bära in dessa?

Heureka skrev:
Vad tar bankerna för ett fack? Månadskostnad?
Min bank tar 260:- om året och det tycker jag är prisvärt. Så jag röstar på bankfack! :)
Dock kan det vara praktiskt med ett skåp hemma också, för sådana handlingar man vill ha tag i snabbt eller på helger. :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.