Hur har det gått?

ah... jo, fick specen som jag inte alls tyckte verkade rimlig, vi hade ett möte där dom gick med på att dra av ca 5500 kr, pga felaktigheter.

det var dock allt dom var villiga att dra bort, jag tyckte dock att 13 timmars arbete på att koppla in en hydrofor + befintlig vattenpump var för mycket tid, speciellt när dom säger att dom varit ute 3 gånger för det och att jag inte varit hemma dom 2 första gångerna och därför inte kunnat göra jobbet... fast vi hela tiden sagt att vi skulle komma överens om när dom skulle komma ut och arbeta...

Så vi körde fast på 31.000 kr, vilket jag tyckte var för mkt pengar men han tyckte det var rimligt. Jag gav då som förslag att om han drog bort ca 6 timmar så skulle allt vara ok och inget mer tjafs, dvs 28.000 kr.

Fick dock noll respons på detta så då lessnade jag och tog dessa 31.000 kr och drog av 4.000 kr för att dom var 2 veckor försenade och betalade 27.000 kr med ett följebrev där jag skrev varför och att dom inte svarat.

Fick bara nån dag efter detta ett svarsbrev där han skrev att det inte alls var försenat utan att det bara var extraarbeten som dragit ut på tiden vilka inte innefattades i tidsramen i avtalet och att jag skulle betala in resterande 4.000 kr.

Svarade då med VAD som var försenat och vilka datum jag ringt för att försöka påtala detta och att jag inte kommer betala in mer pengar.

detta skickades i tisdags förra veckan och jag har ännu inte fått nån respons på detta brevet, antingen så stämmer han väl mig på 4a lax eller så skiter han i det...

får väl se...

Behövde du betala honom resten av pengarna?

Jag har råkat ut för nästan samma grej...

Tjena, nej jag betalade aldrig dem resterande 4.000 kr. blev dock utan en ordentlig el-ritning insåg jag i efterhand...

När det är material så är det ju lätt att kolla, bjud hem elektrikern över en kopp kaffe, gå igenom fakturan pryl för pryl där han får peka ut exakt vad det är och vart han har använt det och varför. Har han köpt in det begär kvitto. Arbetstiden är det värre med, där är det svårt att få rätt om man inte har rejält på fötterna (klockat honom varje gång han kommit hem till dig). Det är iofs ändå ord mot ord men det är möjligt att få honom att vekna lite när han inser att du har haft koll.

Jag har haft samma dust med "rörmokaren från arslet"... det tog väldigt lång tid innan vi blev överens, det efter både polisanmälningar och inkassoföretag. Och vi fastnade på precis samma sak, arbetskostnaden.

Begär alltid fastpris! Det gör jag hädanefter. Då har man anser jag mkt större chans att få rätt då man har en offert att vifta med...

/Henrik

Begär alltid fastpris! Det gör jag hädanefter
Det gjorde jag av min röris, vilket resulterade i att det genast ramlade på 8 timmar jämfört med den tiden som vi pratade om när han var här och tittade. Då sa han 16 timmar vilket jag tyckte lätt mycket när offerten kom så blev det 22 timmar. Och material för 5.000.

Det slutar med att jag gör det själv istället, köpt material själv för runt 2.000 och spara dessutom de 11.000 som han ville ha i arbetskostnad. Och allt detta för att man ville flytta varmvattenberedaren 2 meter och ta bort några rör som låg i golvet..... :)

Att de lägger på några timmar vid fastpris är ju normalt, det gör jag också (it-konsult) när jag får i uppdrag att tidsuppskatta ett jobb. Dock får man ju akta sig för rena ockerpriser som är utom all rimlighet. Sedan har det ju att göra med vilken firma man vänder sig till, hur det står till med samvetet.

Jag anlitade en målarfirma att måla övervåningen i vårat hus när vi renoverade, allting utom ett 10 m2 badrum ville jag ha målat och det skrev vi offerten på. Jag märkte ju att de jobbade snabbare än vad som var offerterat, och gjorde ett bra jobb. Men sen när plattsättaren bangade ur (som skulle målat badrummet) frågade jag om de kunde ta badrummet också (väggar och tak) och det gjorde de utan extra kostnad, fick vänta 3 dagar bara på att målaren kunde bli ledig. Det är vad jag kallar service.

/Henrik

hen_rik79 skrev:
Att de lägger på några timmar vid fastpris är ju normalt, det gör jag också (it-konsult) när jag får i uppdrag att tidsuppskatta ett jobb.
Klart de/man gör, problemet är inte några timmar utan man lägger på 50% mer timmar på den tid som redan är högt tilltagen.

Du kan ju fundera på vad din kund hade sagt om du hade ökat offertpriset med 33% efter ni hade pratat om en lösning tillsammans där ni kommit överens om ett visst pris och sedan när offerten kommer så är den 33% högre...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.