Hej

Finns det någon preskriberingstid på utfört arbete?

Vi hade en hantverkare till att göra garderober + dörrar till oss och fick dem i mars 2008. Svärfar känner honom som gjort det lite och har påmint honom några gånger men det får väl ändå ligga i hans intresse inte vårt att skicka faktura. Till saken hör att jag inte blev nöjd med dem och tagit in offert från annan snickare att göra nya dörrar, men det känns lite onödigt ändå , då garderoberna står i vårt sovrum så är ju bara vi själva som ser dem och då bara på morgonen när man vaknar eller innan man går och lägger sig. MEN om det går så lång tid att vi inte behöver betala för dem är det ju inte lika surt att lägga pengar på nya! =)

Har för mig att preskriptionstiden är 3 år på dessa skulder. Kan det vara så att snickare själv tycker de ser för bedrövliga ut och skäms att ta betalt? :D

Ok, bara 1½ år kvar då! ;-)

Ja, man kan ju hoppas! ;-)

Nu kommer ett tyckande från mig, det har alltså inte med juridik att göra utan etik. Det är klart att man ska betala för sig! Ta kontakt med hantverkaren ni anlitat och gör upp det hela. Lite fult att gå bakom ryggen på honom och beställa andra dörrar istället för att ta upp det direkt med honom/henne tycker jag.

Ingen tvingar ju hantverkaren att fakturera, inte ringer man och påminner heller.

Skulle inte heller ringa och påminna. Skulle därimot ha påpekat direkt att jag inte tycke dörrarna var ok och kanske inte betalat pågrund av det.

Märklig inställning att inte vilja göra rätt för sig. Från båda håll.

Jag har ett liknande case. En underentrepenör till min snickare. Snickaren blev tvungen att ta in en hantverkare han inte visste så mycket om, hans vanliga kille var upptagen på annat håll.

Nåväl jag bedömde att det var 1,5 - 2 dagars jobb för en person. Hantverkaren kom och släppte av 2 unga killar som jag misstänker var lärlingar båda två. De höll på i en vecka. Jag blev rejält orolig för fakturan. För jag var inte pigg på att betala för 80 timmar när det borde varit typ 16 timmar. Gick och funderade på hur jag skulle argumentera när fakturan kom.

Min snickare var också upprörd och menade att aldrig i livet att de skulle få debitera alla timmarna.

Dessutom gjorde de ett antal fel, som iofs rättades. Slutresultatet är inte bra, men med tvekan godkänt. Sista rättningen drog ut på tiden så att jag var tvungen att ha byggnadställningar runt huset i ca 4 veckor extra (det var ju iofs jag som inte ville låta dem fixa felet utan tillgång till byggnadställning, vill inte ha någon på 8meters höjd utan skydd). Lyckades till min egen stora förvåning slippa betala extra hyra för ställningen, hade den i totalt 10 veckor mer än avtalat.

Nåväl det kom aldrig någon faktura, tänkte att den kommer väl vid årskiftet, men inte heller då.

Nu är detta ju en faktura som skall gå via min snickare, så preskribtionen är väl längre.

Egentligen har jag ganska dåligt samvete över att inte betala, det var ju ialla fall material för minst 5 000. Hade det inte varit för att jag vill undvika att behöva bråka om timmarna så hade jag nog påmint hantverkaren om fakturan.

Nu har jag en liten misstanke att det kan vara så att chefen skäms över resultatet och därför strukit fakturan. Det var chefen som själv kom ut och sent omsider fixade sista felet.

Jag tycker man kan påminna en gång, men sen får man faktiskt skylla sig själv.

Jag tycker absolut inte att man ska påminna om fakturering. Däremot i andra sammanhang som telefoni,hyror mm, kostnader du har regelbundet så är du tvungen att betala, fast du inte fått faktura.

Skall och skall. Personligen skulle jag ha lite svårt att med samvetet om en hantverkare som gjort ett bra jobb inte fått betalt BARA för att han missat faktureringen.

fast ibland ångrar man att man försöker vara ärlig. För några år sedan fick jag 232 000 för mycket från SE banken. De hade räknat upplupen ränta på ett värdepapper jag sålde fel. Jag fick ränta för 90 år och 14 dagar istället för 14 dagar.

Jag ringde och påpekade felet. (som var det 7e felet i rak följd på en och samma affär). Damen som svarade säger då lite surt och kommenderande "då måste du komma in så vi får reda ut det här". Jag vägrade, menade att nu har jag rapporterat felet, se till att fixa det och gör rätt. Damen säger då "vi kan inte ta tillbaka pengarna om du inte kommer in". Mitt svar "vad bra, då kan jag behålla dem" och lade på luren. Dagen därpå hade de klarat att ta tillbaka pengarna alldeles utmärkt utan min medverkan.

När det gäller mindre hantverkare som gjort ett bra jobb, så skulle jag nog ha påmint. Dock i TS fall så var hon inte helt nöjd med jobbet och då skulle inte jag heller ha påpekat missen.

Kompisen sa upp sitt ettårsabonnemang på mobilen några månader efter tecknande, de skulle skicka sluträkning på den minsta totalkostnaden i augusti på cirka 8000:- och har ännu inte fått fakturan. När det gäller missar från storföretag så tycker jag att det är rätt åt dom, om de missar att skicka faktura.

När det gäller banken så har de i alla kända fall kunnat spåra pengar som kommit till fel konto. Så det är inte så klokt att spendera eventuella extrapengar man fått in på kontot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.