10 776 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Kaklat golv som lutar fel? Dolt fel?
Jag hittade följande text på GVK hemsida angående golvlutningen om någon annan är intresserad.Gladh skrev:
http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=197 skrev:
Gladh, later bra!
tillbaka till lutningsdiskussionen: säljaren till det hus vi köpt fick en fraga av besiktningsmannen om lutande golv fanns i huset. Säljaren svarade pa detta Nej. Detta togs även med i besiktingsprotokollet. Efter användning av badrummet i källarplanet (som även det är en kombinerad tvättstuga, bastu, dusch) sa markte vi att vattnet inte rann ner i brunnen vid duschen och heller inte vattnet vid bubbelbadet rann bort till brunnen brevid bubbelbadet.
Jag förstar att i "vanliga" fall hade vi och/eller besiktningsmannen behövt kolla detta men vad gäller nu när säljaren gjort en utfästelse? Borde besiktningsmannen ända ha upptäckt detta? Föll var undersökningsplikt bort?
Nagra gissningar om vara chanser mot säljaren? Detta faller väl inte under dolt fel utan under vad säljaren informerat oss om?
Hälsningar
Susanne
tillbaka till lutningsdiskussionen: säljaren till det hus vi köpt fick en fraga av besiktningsmannen om lutande golv fanns i huset. Säljaren svarade pa detta Nej. Detta togs även med i besiktingsprotokollet. Efter användning av badrummet i källarplanet (som även det är en kombinerad tvättstuga, bastu, dusch) sa markte vi att vattnet inte rann ner i brunnen vid duschen och heller inte vattnet vid bubbelbadet rann bort till brunnen brevid bubbelbadet.
Jag förstar att i "vanliga" fall hade vi och/eller besiktningsmannen behövt kolla detta men vad gäller nu när säljaren gjort en utfästelse? Borde besiktningsmannen ända ha upptäckt detta? Föll var undersökningsplikt bort?
Nagra gissningar om vara chanser mot säljaren? Detta faller väl inte under dolt fel utan under vad säljaren informerat oss om?
Hälsningar
Susanne
Konstig besiktningsman ni hade. Har inte besiktningsmannen egna ögon (eller instrument) att mäta med? Måste han fråga SÄLJAREN om en så uppenbar sak som om golven lutar? Vad menar besiktningsmannen egentligen med frågan? Sedan lutar väl nästan alla golv bara mer eller mindre. En del kanske lutar 0.00001 medan andra lutar 2 grader. Hur skall man tolka en sådan fråga och ett sådant svar?Suus skrev:säljaren till det hus vi köpt fick en fraga av besiktningsmannen om lutande golv fanns i huset. Säljaren svarade pa detta Nej. Detta togs även med i besiktingsprotokollet. Efter användning av badrummet i källarplanet (som även det är en kombinerad tvättstuga, bastu, dusch) sa markte vi att vattnet inte rann ner i brunnen vid duschen och heller inte vattnet vid bubbelbadet rann bort till brunnen brevid bubbelbadet.
Sedan så vet jag inte riktigt hur man skall sätta detta i samband med ditt badrum med dåligt fall som gör att vattnet inte rinner ner i golvbrunnen. Det verkar ju precis som om säljaren har svarat PRECIS RÄTT, det finns *INGA* lutande golv i huset, inte ens där det borde ha funnits. Alltså kan ni inte ens klaga på dåligt fall i badrummet då det står svart på vitt att det inte finns några lutande golv.
Redigerat av moderator:
Tänk det tänkte jag med, vilken friskrivning säljaren har gjort. Helt beroende på hur man ser på frågan så har han faktiskt informerat er om att det inte finns någon lutning på något golv....
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
"I utrymmen med golvavlopp skall golvet ha fall mot avlopp i sådana delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet"Gladh skrev:
Det innebär alltså att i en tvättstuga så behövs inte fall ?
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Så tolkar jag det. Nu handlade det tydligen ev. om bakfall i TS tvättstuga.
Klicka här för att svara