1 120 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Rättsskydd och betalning?
Hej,
Vi har fått rättsskyd beviljat i en tvist. I vårt papper från försäkringsbolag står att försäkringen betalar /../ kostnader som vi inte får betalda av motparten.
Det står vidare att från vårt ombud skall räkningen till vårt försäkringsbolag innehålla:
1. hur stor del som fallit på oss vs vårt försäkringsbolag.
2. timmar o åtgärder (kostan(
3. samt DOM, beslut eller förlikning.
Vi skall få dom den 9 december. Nu har vi fått en räkning från vår advokat där han specat upp vårt totala belopp och vill ha betalt från vårt försäkringsbolag och oss inom 10 dagar (dvs innan dom).
Vi tycker detta är lite märkligt och undrar om någon vet : brukar det göras så här?
Vi har ju inte fått DOM ännu och vet således inte om vi får 0% eller 1000% betalda av mortparten.
Om vår advokat vill ha betalt så borde det ju vara mer rimligt att vi betalat 100% till honom nu och om och så om vi vinner så får vi 100% av kostnaden från vår mottpart, om vi förlorar får vi skicka in till vårt försäkringsbolag om ersättning??
Det är väl så att om vi vinner så skall väl inte vårt försäkringsbolag drabbas? eller tänker jag fel?
/Åsa
Vi har fått rättsskyd beviljat i en tvist. I vårt papper från försäkringsbolag står att försäkringen betalar /../ kostnader som vi inte får betalda av motparten.
Det står vidare att från vårt ombud skall räkningen till vårt försäkringsbolag innehålla:
1. hur stor del som fallit på oss vs vårt försäkringsbolag.
2. timmar o åtgärder (kostan(
3. samt DOM, beslut eller förlikning.
Vi skall få dom den 9 december. Nu har vi fått en räkning från vår advokat där han specat upp vårt totala belopp och vill ha betalt från vårt försäkringsbolag och oss inom 10 dagar (dvs innan dom).
Vi tycker detta är lite märkligt och undrar om någon vet : brukar det göras så här?
Vi har ju inte fått DOM ännu och vet således inte om vi får 0% eller 1000% betalda av mortparten.
Om vår advokat vill ha betalt så borde det ju vara mer rimligt att vi betalat 100% till honom nu och om och så om vi vinner så får vi 100% av kostnaden från vår mottpart, om vi förlorar får vi skicka in till vårt försäkringsbolag om ersättning??
Det är väl så att om vi vinner så skall väl inte vårt försäkringsbolag drabbas? eller tänker jag fel?
/Åsa
Ja, eller hur. Varför har då försäkringsboalget enbart informerat vårt ombud hur han skall använda sig av vår försäkring?
Jag tycket det rimligaste är att vi betalar 100% till ombudet, sen får vi dom och förhoppningsvis då betalar motparten 100% till oss - annars tar vi vår försäkring i anspråk?
Jag är förvirrad....
Jag tycket det rimligaste är att vi betalar 100% till ombudet, sen får vi dom och förhoppningsvis då betalar motparten 100% till oss - annars tar vi vår försäkring i anspråk?
Jag är förvirrad....
I normalfallet, om det är fråga om en seriös advokat, reglerar, vid förlust, advokaten/ombudet ersättningen direkt med försäkringsbolaget. Självrisken, som bolaget inte betalar, skall klienten erlägga direkt till advokaten.
Vid vinst kräver ombudet motparten genom dennes ombud den ersättning motparten skall betala enligt domen.
Alla dessa transaktioner sker normalt efter det dom fallit.
Vid vinst kräver ombudet motparten genom dennes ombud den ersättning motparten skall betala enligt domen.
Alla dessa transaktioner sker normalt efter det dom fallit.
Men vi har ju ingen dom? Vi vet ju inte vår kostnad??
...och vi har vad jag anser en mycket seriös advokat. Jag litar på honom men tycker det är konstigt att transaktionerna skall gå fram o tillbaka över flera led utan att veta summan som skall betalas eller utges..?
...och vi har vad jag anser en mycket seriös advokat. Jag litar på honom men tycker det är konstigt att transaktionerna skall gå fram o tillbaka över flera led utan att veta summan som skall betalas eller utges..?
Redigerat:
Vi har precis avslutat en dold-fel (badrum) process med hjälpa av en advokat. Vi behövde som tur var inte gå till domstol utan det slutade med en förlikning. Vi har Trygg-Hansa som försäkringsbolag och advokaten fick sin del direkt från dem och vi fick faktura från honom på den del som försäkringsbolaget inte tog.
Klicka här för att svara