Hej Hopp!

Är sambo, bor i hus, har 2 gemensamma barn, 2 och 5 år.

Kan man skriva i ett testamente att man vill att de regler som gäller gifta oxå skall gälla oss om en av oss avlider?
" Vår yttersta vilja är att om en av oss avlider skall den andre ärva som om vi vore gifta"
Är det juridiskt hållbart att skriva så? eller måse man svänga sig med alla de fina ord som finns.......
Hur ska man annars skriva för att den efterlevande skall få ärva alla tillgångar.

Är på det klara kring de regler som gäller vittnen mm.

/ Henrik

Ja du bör skriva ett testamente. Dina barn ärver normalt dig. De är s.k bröstarvingar. Kolla andra stycket i bif. länk: http://www.dinjurist.se/sambo.htm Finns stora värden och barnen är minderåriga kan det bli ganska tungrott att göra något om överförmyndaren hela tiden skall vara med.

Ni bör definitivt skriva ett testamente. Det behöver inte vara några "fina ord" för att det ska gälla. Det går förmodligen att hitta användbara mallar på Internet. Annars finns till exempel Testamentshandboken från Björn Lundin Information AB.
Jag rekommenderar att ni INTE tar hjälp av någon advokat för att skriva testamentet. Om ni gör det är risken att det inte finns något kvar att ärva när den dagen kommer.

andersmc har rätt beträffande advokaterna. Jag har anlitat en begravningsfirma för att upprätta testament och gåvobrev. I Stockholm bör det finnas många att välja på. Ring runt och kolla priser för det kan skilja enormt.

Ärvdabalken är till vissa delar inte dispositiv. Exempelvis kan man inte göra "särkullbarn" lottlösa med testamente. Men som er familjesituation ser ut idag bör er idé vara fullt hållbar. Ni har nämligen inga särkullbarn, utan endast gemensamma barn.

Tänk bara på att testamentet KAN överleva ert förhållande utan att någon av er avlider. Isåfall kan ett sådant bortglömt dokument vålla enorma rättskostnader (och ännu större lidande) den dag den ene av er verkligen lämnar denna världen.

>andresmc och JanneL
Varför skulle man utelämna och aktivt undvika att använda advokater i ett juridiskt spörsmål? :confused:
Det tycker jag är ett dåligt råd, jurister är experter på juridik så om man inte är säker på vad som gäller och hur det går till borde man ta hjälp av nån som vet.
När det gäller ett testamente så kan man förstås använda en mall från internet vilket man kan när man monterar golvvärme också, men det är ju inte självklart att det blir rätt för att man gör det själv :rolleyes:
Det är lite lättare att fatta hur och var man slår i en spik än att skriva ett dokument som håller juridiskt i en ev. framtida tvist. ;)

Apropå stickspåret "kompetens": Det finns inget som varken kvalificerar eller diskar någon individ enbart därför att hon iochförsig tillhör något kollektiv.

Advokater (till skillnad från bankjurister) är medlemmar i ett samfund, varifrån de kan bli uteslutna i händelse av klander. Begravningsentreprenörer, fastighetsmäklare och kloka gubbar och gummor av olika sort kan mycket väl uträtta lite av varje. Visserligen blir det ofta tokbilligt och minst lika bra som hos någon advokat. Men jag har sett både amatörer och namnkunniga advokater begå generalfel.

Alltså: Lita inte blint på någon! Därför kan det vara bra att både kolla och dubbelkolla väsentliga ting.

Faktum är dock att det FINNS mer vederhäftiga advokater än andersmc ´s.

>andersmc
Oki, det förklarar ju en del. Men som när vi ibland dömer ut snickare, plattsättare och andra här på forumet lätt glömmer, det finns dom som är ok också.
De jurister jag har kontakt med är inte såna, i alla fall inte mot mej :)
OT förstås men, hur gick det för dej med din tvist??

Ja, jag är medveten om att ett ruttet äpple i korgen gör att jag i fortsättningen kommer att betrakta alla äpplen med misstänksamhet.
Och tvisten, tja, den har gått i stå. Efter det senaste brevet, med hot om stämning, har den gode advokaten inte hört av sig. Och jag har fortfarande inte nåt användbart testamente...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.