Har ett hus som är köpt av mig enbart. Jag har betalt lagfarten+pantbrev+står för lån+kontantinsatser. Har nu bott ihop med en tjej i huset i några månader och hon betalar på huskostnaderna med men inte procentuellt lika mycket då hon har lägre inkomst. Nu vill vi göra som så att hon står på huset med men jag vill ändå säkerställa att OM det tar slut en dag så får jag den andel jag gått in med från start dvs kontantinsatser, lagfarter, pantbrev, högre amortering/månad etc.

Tips?

Kontakta en jurist och upprätta ett samboavtal.

Finns mycke att tänka på så kontakta nån som är verksam inom området. Men en sak vet jag eftersom kompisar tänkte göra just detta i våras, han som skulle köpa in sej i hennes hus var det inget problem för men hon skulle få betala reavinstskatt på summan som han betalade. Kallas för skattelagstiftning q(;^;)p
Dom valde att gifta sej istället, då kunde han betala halva värdet till henne utan att hon måste betala skatt.:cool:

Jan-Å skrev:
Dom valde att gifta sej istället, då kunde han betala halva värdet till henne utan att hon måste betala skatt.:cool:
Extra praktiskt, eftersom han betalade sig själv och henne med deras egna pengar d^_^b

Det finns en fälla här, som jag dock inte är helt säker på.
Jag har hört att det endast är den halva av huset som sambon köper in sig i som är köpt för gemensamt bruk. Den andra halvan tillhör helt den som ägde huset från början. Det skulle i så fall innebära att vid en separation så får den som ägde huset från början 75%, medan den som köpte in sig i halva huset endast får behålla 25%.

Jag har inte tillräcklig juridisk kunskap för att utreda om detta stämmer,
men det kanske finns någon annan på forumet som har fakta.

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.