D
Jag tycker inte alls att "allt detta visar att vi köpt av struliga människor". Tycker snarare att det känns som ni är ganska krävande köpare?

1. Skorstenen var godkänd av sotaren och till med provtryckt tre år tidigare! Det är ju långt mycket bättre än de allra flesta säljare har att uppvisa och ändå har de inte några eldningsförbud på eldstäderna trots att de läcker som såll och de är "godkända" (=ej underkända) för eldning.

2. Vattnet var OK (eller i alla fall verkade det så enligt er) när ni skrev kontrakt och har sedan på några månader blivit sämre. Visst, det kanske är säljarens ansvar att åtgärda, men hur menar du att detta visar att säljaren är "strulig"? De har väl knappast haft gult gift i brunnen med flit utan i så fall är det något som är utanför deras kontroll som har hänt med brunnen och som de kanske inte ens har märkt eftersom "påsmygande" problem inte märks så tydligt för den som varje dag ser dem. Vid visningstillfället och kontraktsskrivningen tyckte ni ju vattnet verkade OK och det var väl antagligen i samband med detta de sa att de inte haft problem med vattnet?

Jag tror inte vattenkvaliten har blivit sämre på några månader. Det var det här med igensatta kranar och avlopp jag menade då. När vi frågade säljarna om vattnets färg efter vårt tillträde då vi upptäckte det sa dom att vattnat brukade vara lite gult. Det tycker jag att dom borde ha berättat för oss. Hade vi vetat det hade vi nog gjort ett vattenprov innan kontraktskrivning.

I övrigt är det inget vi har tagit upp med säljarna förrutom att städningen inte var gjord. Mäklaren tyckte vi var mer än tålmodiga med att hela ladan var fylld med deras saker osv så jag tror knappast vi kan klassas som besvärliga köpare.. Men det är väl bara att konstatera att man kan tycka olika.

D
Jag kan naturligtvis inte veta hur du är i verkligheten. Du kanske har haft ett oändligt tålamod som köpare... Jag går ju bara efter det intryck som jag får av vad du skriver här och då ter sig din berättelse om t.ex. skorstenen som om du har alldeles för högt ställda förväntningar på vad man kan kräva vid ett husköp. Om säljaren säger att eldstaden är godkänd (=ej belagd med eldningsförbud) så kan det ju mycket väl vara korrekt även om skorstenen läcker som ett såll. Att säljaren dessutom gjort ett tryckprov bara 3 år tidigare som gått igenom stärker ju säljaren i sin uppfattning helt rimligt. Det är ju i sig ingen garanti för att skorstenen är absolut tät.

När det gäller igensatta kranar osv, så tycker jag också att det är petitesser som man helt enkelt får räkna med i ett begagnat hus. Det är ungefär i nivå med att klaga över att det ligger löv i hängrännorna.

Sedan hindrar ju inte detta att du kan ha fog för dina klagomål i andra fall, som t.ex. städning och ev. vattenkvaliten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.