G
Gladh: [citat] Klart de/man gör, problemet är inte några timmar utan man lägger på 50% mer timmar på den tid som redan är högt tilltagen. Du kan ju fundera på vad din kund hade sagt om du hade ökat offertpriset med 33% efter ni hade pratat om en lösning tillsammans där ni kommit överens om ett visst pris och sedan när offerten kommer så är den 33% högre...
37 svar · 13,1k läst
·
A
andersmc: Ja, jag är medveten om att ett ruttet äpple i korgen gör att jag i fortsättningen kommer att betrakta alla äpplen med misstänksamhet. Och tvisten, tja, den har gått i stå. Efter det senaste brevet, med hot om stämning, har den gode advokaten inte hört av sig. Och jag har fortfarande inte nåt användbart testamente...
10 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Jag anser att bra-byggares taktiktips är mycket vettigt. En konstruktiv, empatisk och positiv dialog leder alltid längre än tjafs om paragrafer. Om ett bygglov medför "ringa" överträdelse av planföreskrifterna blir frågan om kvällssol akut. Då blir det nämligen en fråga om detaljplanens syfte, och om överträdelsen äventyrar detta syfte. Isåfall räcker det formellt med att du
14 svar · 13,7k läst
A
andersmc: Om det är ett mindre belopp det handlar och du förlorar i rättegången, så kan du bli skyldig att betala dröjsmålsränta och påminnelseavgift. Den avgiften måste dock vara avtalad från början, annars är du inte skyldig att betala. Du kan bli skyldig för inkassoavgiften. Men en tvistig faktura får inte lämnas till inkasso, så har du bestridit fakturan från början ska det inte
5 svar · 2,0k läst
H
HEM2121: Min erfarenhet är att posten inte tar något ansvar och de är heller inte intresserade av att ta reda på varför inte breven kommer fram. Det kostar för mycket att kontollera säger de, de är bara intresserade av stt få in pengarna sedan tar de inte ansvar för tjänsten att leverera! Med den inställningen så smittar det av sig i organisationen och ingen tar ansvar för något och ingen
10 svar · 3,0k läst
LAINE
LAINE: Jag skulle ha tagit det som en klackspark, kansken att själv få bygga sitt nya badrum efter egna ider och önskningar. Visst kostar det pengar men det är det värt. Även om du driver det vidare så kommer du inte att få ett nytt badrum "gratis". Förmodligen måste alla boende gå ihop och klaga hos entreprenören för konstruktionen och deras ansvarstid på 10 år är nog slut. Lär nog
7 svar · 7,1k läst
T
Troberg: Oops, sorry, jag bara såg den i inläggslistan för att det fanns nya inlägg, och kollade inte datum på första posten. Nåja, fullmakter funkar fortfarande som för fyra år sedan, så någon kanske kan ha nytta av mitt babblande...
21 svar · 76,7k läst
C
Ceja: Jag undrar faktiskt det samma. Har fuktskador i den delen av huset som står mot vägen vilken har höjts över en halv meter under några år. Någon som kan det här?
1 svar · 2,0k läst
B
bengan6: Ja! (man kan ha bikupor där också)
13 svar · 10,0k läst
M
MagicFingers: vad hände sedan?
43 svar · 9,8k läst
H
hempularen: Som sagt det kan säkert finnas dler regler att ta hänsyn till när man funderar över detta.
3 svar · 2,6k läst
Suhagg
Suhagg: Som jag förstått det så behöver vi båda stå som ägare för att i ett senare skede få banklån. Kommer inte behöva låna pengar nu i början av bygget utan först när stommen är rest. Vi vill skriva papper så att skulle något hända imellan oss under byggets gång ska tomten som jag fått som gåva tillfalla mig igen. Lite historik
0 svar · 1,1k läst
A
aedwall: [citat] Man skall inte vara ogin, för det får man i nacken någon dag då man minst anar det. Jävlas du för mycket så räkna med att det kan bli problem i framtiden med andra ärenden i kommunen eller med andra grävare som hört rykten. Var rimlig i ersättningen, jag hade om de återställt marken nöjt mig med kanske en grusning utav en väg eller rensning utav ett dike eller liknande.
38 svar · 7,0k läst
M
Mr.Smith: Cased closed, har fått korrekt info.
4 svar · 1,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Det är väl en helt annan sak!
48 svar · 7,8k läst
C
cem77: Enligt beslutet så har det upplåtits utrymme för " med erforderliga anordningar för vatten försörjningen såsom pump, tryckkärl, ledningar, el m.m. beläget på fastigheten. " Då är frågan om ett filter räknas som erfoderlig anordning för vattenförsörjningen.Isåfall inkluderas det ju i m.m. Då det är lantmäteriet som skrivit texten och gör så i tusentals liknande fall så hör
19 svar · 3,1k läst
H
HEM2121: Klart att de sparar elektronska orderbekräftelser. På denna borde det framgå vilket pris som är avtalat. Stämmer det med fakturan? Gör det inte kan du bestrida fakturan och hänvisa till orderbekräftelsen.
13 svar · 1,7k läst
O
ordain: Med den nya infon är det besiktningsmannen då får rikta in dig på. Säljaren kan inte hållas ansvarig eftersom det mesta tyder på att felet var synligt när du köpte huset.
8 svar · 1,9k läst
M
mino: Det största problemet är väl att få det snyggt så att man inte fullständigt sabbar värdet på lägenheten. Jag tänker tex på fönsterplacering och trappor etc som behöver tänkas igenom. Men annars kan jag tänka mig att det är en rätt knivig nöt att knäcka rent juridiskt. I första hand borde det vara föreningen som är intresserad av att informeras om bygget, bygglov inomhus för
9 svar · 6,7k läst
T
Tossegubbe: Fast man kan ju ocksa vanda pa det och se det som att kke grannen ar stord pa poolen och vill ha den igenfylld eftersom den stor han? Ser inte riktigt att man i detta fallet har ngn ratt att klaga faktiskt..
61 svar · 8,7k läst
·
shieldfire
shieldfire: Ett ganska nybyggt hus sedan 10 år tillbaka finns också inom 100m. Var det jag tänkte på och så ny är ju inte KML. Rent praktiskt skulle man kunna tänka sig att bekosta en utredning om man ändå bygger nytt - efter att ha kontaktat RAÄ för kostnadsuppfattning. Eller be dom komma ut och titta (förhoppningsvis utan kostnad). Dessvärre är det ju ändå Lst som bestämmer, men RAÄs
3 svar · 1,9k läst
H
HEM2121: En småföretagareförsäkring och där ingår ansvarsförsäkring, vill minnas att den ligger på ca 3000/år. Tycker att du skall ringa ditt försäkringsbolag och fråga, plus ett par till för att jämföra priserna. Kanske kan du komplettera med villa/hem försäkringen.
8 svar · 6,5k läst
H
hempularen: Kan vara en komplicerad fråga. Generellt så kan gatukostnader debiteras väldigt sent, finns exempel där de debiterats 30- 50 år efter att gatan byggts. I princip så hör det till sakerna man bör kontrolelra själv med kommunen när man köper hus. Jag tror att det första du bör göra är att reda ut varför de debiteras först nu, det bör vara skillnad juridiskt om avgiften räknats ut
1 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Skulle det inte se ganska OK ut om du bygger ut ett skärmtak någon meter, fast lägre än husets tak? Kan ju vara ngt. att tänka på innan du gör markarbeten ich fyller ut.
5 svar · 8,4k läst
·
F
Farzan: Generellt bör väl "drift" omfatta löpande kostnader. Jag kan inte tycka att byte av slitlager eller byte av brunnsöverbyggnadens tak är sådana. Det är ju saker som inte görs löpande utan återkommer med flera års mellanrum. Fonderar gör man just för att täcka sådana kostnader genom årliga avsättningar, så att medlen finns när de behövs. Finns det ingen underhålls- och
1 svar · 1,3k läst
F
Fröberg: Jag har varit i kontakt med statens arkiv där mer information om servitutet fins arkiverade. Återkommer när jag får reda på mer.
3 svar · 1,4k läst
G
Gladh: [citat] Dessutom så är huset gammalt så det skulle inte bli många kronor som TS skulle få ut eftersom det som fanns knappast är värt mycket, vilket säkert ha avspeglats i försäljningspriset.
2 svar · 1,1k läst
M
-MH-: [citat] De sa att fastighetsmäklarnämnden får avgöra om mäklanre (dvs ej företaget) gjort fel eller ej, men att företaget (dvs ej mäklaren) skall hålla dem skadeslösa i vilket fall. De ändade rutinerna är till för att undvika samma situtation (OBS ej 'fel') igen. Hempularen lägger alltså ord i Erik Olssons mun. Lita aldrig på vad hempularen säger om en mäklare, utan dubbelkolla
9 svar · 1,4k läst
Värmdöbo
Värmdöbo: Hej hopp! efter många turer hit och dit fick vi ingenting utan blev oxå hänvisade till domstol. Pratade med vår advokat som frågade hur mycke vi kunde förlora, bad oss sedan lägga på typ två svindyra advokatkostnader osv och frågade om det vra värt risken. Såklart har vi inte råd med det eftersom vi har fått lägga alla pengar på huset som för övrigt snart är klart!! Iallafall,
41 svar · 21,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.