Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kaklat golv som lutar fel? Dolt fel?

1. S
    Medlem · Stockholm · 19 inlägg

Seglarmange

Medlem
    Jag köpte ett radhus tillsammans med min sambo 2005. Vi besiktigade huset innan köpet och det fanns från besiktningsmannen ingen anmärkning på det våtutrymme som min fråga gäller (eller i huset i övrigt).

Tvättstugan som det här gäller var nyrenoverad något år innan köpet och har kaklat golv med golvvärme samt vävtapet på väggen. Vid köpet fanns en tvättmaskin, torktumlare och ett handfat med tillhörande bänk. Nyligen tog vi bort bänken och handfatet och satte in ett badkar (Tvättmaskinen och torktumlaren står kvar orörda).

Efter att ha använt badkaret en tid upptäckte jag att det stod vatten under badkaret som inte rann ner i brunnen. I princip hela golvytan under badkaret är så plan att vattnet inte rinner bort. Avloppet till badkaret sitter vid ena kortändan dolt under badkarssargen. I motsatta änden strax utanför den andra kortänden av badkaret är ett avloppsrör från tvättmaskinen nerdraget i kakelgolvet. En del av vattnet som blir stående under badkaret rinner ner mot den golvgenomföringen istället för mot badkarets avlopp. Den genomföringen är utanför badkaret och synlig och det var genom att det stod vatten där som jag upptäckte situationen. När vi köpte huset var den genomföringen dold under ett diskbänksskåp. Jag är ganska säker på att det innan golvet kaklades satt en golvbrunn på den plats där avloppet från tvättmaskinen nu går ner i golvet.

Vattnet som står under badkaret har kommit ifrån två platser. Dels är det ’skvättvatten’ efter att min dotter badat och dels kommer det ifrån avledningsröret från tvättmaskinen som går ner i golvet. Jag vet inte om det är något fel i samband med genomföringen i golvet men jag tror inte det. Spillvattnet kommer istället från en skarvning på plaströret högre upp på väggen som lossnar ibland. När den gör det rinner allt tvättmaskinsvatten ut på golvet, vilket hänt vid ett par tillfällen. Det småläcker också lite hela tiden från skarven. Badkarsvattnet rinner ut som det skall genom avloppet som det är kopplat till.

1. Är det under omständigheterna möjligt att A) klassa badrumsgolvets felaktiga lutning och B) eventuell fuktskada som uppstått på grund av detta, som ett dolt fel?

2. Hur skall man se på ett sådant fel? Bör man vara bekymrad? Jag antar att om man skall få rätt på det hela måste golvet läggas om?

En annan omständighet är att förre ägaren har avlidit men hans frånskilda fru lever vad jag känner till. Hon ägde halva huset. Jag vet inte om hon bodde i huset då det renoverades eller om hon flyttade ut tidigare. Mannen som avlidit och som sålde huset tecknade ingen försäkring mot dolda fel.

3. Jag antar att frun kan bli skyldig för det dolda felet eftersom hon ägde hälften av huset? Är det ett riktigt antagande?

4. Om frun är ersättningsskyldig om det skulle visa sig vara ett dolt fel, kan hon ställas till svars för hela skadan då eller bara i proportion till sin ägarandel?

Tack på förhand för era kommentarer!

Mvh
    /Magnus

Redigerat 10 nov 2009 20:35
  2. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Pimpat första inlägg...

3. M
    Medlem · Stockholms län · 2 585 inlägg

myrstack

Medlem
    #1 i och med att det är möjligt att kontrollera golvets lutning i förhållande till golvbrunnen utan att skada badrummet på något sätt (inkluderar även att lyfta bort möbler) kan det inte klassas som dolt fel. Finns flera trådar om det på forumet så söker du lite hittar du flera trådar med riktigt bra utvecklingar på hur man kommer fram till detta.

// Mats

Redigerat 10 nov 2009 20:56
  4. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Felaktig lutning kan väl knappast klassificeras som dolt fel? Lätt att upptäcka med vattenpass, en spann vatten eller någon annan metod. Om du har skarvar som läcker, varför inte täta dem då och sätta på en slangklämma eller vad som nu behövs? Verkar betydligt enklare än att försöka få det till dolt fel.

5. H
    Moderator · Stockholm · 46 119 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Iom. att det var en tvättstuga, inte ett badrum när ni köpte så tror jag att ditt case är svagt. Visserligen så skall det vara fall mot brunnen i en tvättstuga också, men brunnen i tvättstugan är ju framförallt en nödbrunn som skall ta upp vatten i samband med översvämmning från maskinen.

Det har ju blivit ett problem för dig iom. att du byggt om det till badrum, den ombyggnaden ansvarar (troligen ) du för.

Ett dolt fel är det under inga omständigheter fråga om, du hade alla möjligheter att undersöka golvets lutning före köpet. Möjligen har besiktningsmannen ett ansvar här. Men de brukar ha en tidsbegränsning på 2 år för sitt ansvar. Och iom. att dte är en tvättstuga det handlar om så tvivlar jag på att du skulle kunnat få honom ansvarig.

Nu läste jag lite nogrannare. Du skriver om avlopp från badkaret, har du ingen golvbrunn i badrummet nu?

6. S

Seglarmange

Medlem
    Hej!

Tack för ditt snabba svar hempularn! Jo, det sitter en golvbrunn under ena kortänden av badkaret där avloppet från karet går ner. Den golvbrunnen är rummets enda golvbrunn. Tvättmaskinen står i andra änden av rummet. Det går slangar från tvättmaskinen till ett rör på väggen som går ner igenom kakelgolvet. Det är vid denna rörgenomföring som vattnet samlas, det som inte ligger kvar under karet vill säga.

Mvh
    /Magnus

Redigerat 10 nov 2009 21:07
  7. S

Seglarmange

Medlem
    Hej Mats!

Tack för ditt snabba svar. Vill bara förtydliga att badrumsskåpet som stod där tidigare var fastskruvat i väggen tillsammans med den väggfasta bänken. Det gick inte att se genomföringen i golvet med mindre än att man skruvade bort skåpet och bänken.

Mvh
    /Magnus

8. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Oavsett, så var det en tvättstuga och det fanns inte ens ett badkar ivägen för att upptäcka att fallet gick åt det hållet. Kan du inte sätta badkaret där tvättmaskinsavloppet går ner och flytta tvättmaskinen till stället där badkaret stod då? Då verkar det ju allt rinna åt det håll du vill...

9. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Ja, men det är väl inte genomföringen som sådan du vill klaga på utan lutningen på golvet? Så stort var väl inte badrumsskåpet att det täckte hela golvet ändå bort dit badkaret står?

10. S

Seglarmange

Medlem
    Hej!

Tack för ditt svar! När vi köpte huset fanns en fast monterad tvättstugemöbel på platsen där badkaret står nu. Vi hade antagligen inte sett att det stått vatten under skåpet om vi hällt ut vatten på golvet. Man kunde alltså inte mäta lutningen under tvåttställ + bänk med mindre än att skruva ner dem från väggen. Den läckande skarven är åtgärdad.

Mvh
    /Magnus

11. G
    Medlem · Skåne · 672 inlägg

Gladh

Medlem
    Jag hade nog blivit mer bekymrad över att dessa möbler var monterade på ett sådant sätt att de gick hela vägen ner till golvet. I vårt tvättstuga och i badrummet så är alla möbler upplyfta en liten bit från golvet med hjälp av ben.

Dessutom så är det väl knappast ett krav på att hela golvet i en tvättstuga skall luta mot golvbrunnen, utan bara ett visst område runt golvbrunnen? Eller?

12. B
    Medlem · 1 450 inlägg

Bambi

Medlem
    Hej Seglarmange!

När förutsättningarna är som det är, svårt case och förhållandet med de tidigare ägarna, så tycker jag att det bästa du kan göra är att försöka få ordning på det själv. Det ena problemet med skarven verkar du ha löst och det andra med skvättvattnet borde kunna lösas med en mjukfog eller liknande mot väggen och en handduk utanför karet. Jag uppfattade det som att vattnet från badkaret rann ner i avloppet, det kanske rinner för fort så brunnen inte hinner med? I så fall kan du kanske koppla på en slang på badkarsavloppet som sen går ner i avloppet om du byter lock/sil på brunnen till ett sånt med öppning för slang.

Så har du fått tätt på tvättmaskinsslangen och det rinner ner där det ska, avloppsvattnet så det rinner ner och tätt mellan badkar och vägg så kan det bara skvätta utanför badkaret där handduken ligger och då ser jag inte detta som ett problem jämfört med att driva det som dolt fel.

Ursäkta om jag låter övertydlig men det är svårt att förklara :)

Lycka till!

Redigerat 11 nov 2009 15:59
  13. B
    Medlem · Stockholms Län · 333 inlägg

Bluff

Medlem
    Detta blir lite OT men jag kan inte hålla mig.

Nästan alla på detta forum vill få nästan alla frågeställningar kring "dolt fel" till att det inte är ett dolt fel i de olika fallen. Enligt dessa personer så ska man vara snickare, elektriker, rörpulare, målare, plattsättare och golvläggare. Detta för att ha deras kunskap när man går på en visning.

Man ska sedan i detta fall ha med sig ett vattenpass och en hink med vatten när man går på visning. Man ska nog ta en sväng till fredells och handla på sig verktyg för ett par hundra tusen så man kan undersöka det hus man ska titta på.

Sen ska man vara duktig på antaganden. Låt säga att man ser en sten ligger upp och ner i trädgården. Då ska man anta att även en bräda i panelen kan vara vänd åt fel håll. Med detta i åtanke så kan ju panelen vara dåligt målad. Om då panelen är dåligt målad så kan ju kablarna till utomhusarmaturen vara dåliga. Om de kablarna är dåliga så kan ju kablarna till spisen vara dåliga och det medför ju självklart att diskmaskinen kan vara dålig. Om då diskmaskinen är dålig så kan ju golvbrunnen i badrummet vara dålig. Alltså, den rostiga gamla golvbrunnen i det nybyggda badrummet inte ett dolt fel.

Man går på en visning i 45 min. På denna tid ska man undersöka ALLT i huset, det är omöjligt.

Man ska kunna göra antaganden. Är ett badrum nyrenoverat av så ska man kunna anta att det är gjort fackmannamässigt. Är golvbrunnen inte bytt så är det inte fackmannamässigt gjort och således är säljaren skyldig att åtgärda detta. Som privatperson FÅR du renovera ett badrum men du ska följa branschstandards.

/Johan

14. B
    Självbyggare · Värmland · 138 inlägg

bengan6

Självbyggare
    Bluff-Jag kan inte heller hålla mig. Men du köper väl inte huset på visningen? Betr verktyg kan du spara in ca hundra tusen genom att gå på Biltema eller Byggmax eller nån annan skräpbod.
    Du behöver inte svara, för det var bara med ironi jag skrev detta. Men det lättade.
    bengan6

15. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Lite oftopic men som privatperson FÅR du renovera ett badrum efter eget huvud, och det finns inga lagkrav på att någon i sverige behöver följa branschregler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.