Det var ju som hittat! Jag trodde det var typ en sådan summa per månad!

Nej, behöver du inte ett stort skåp kommer du undan med färre laxar.

Vi har "Kombinationsskåp dokument/datamedia RDL 220D". Vikt 250 kg. Vi använde en liten "rullplatta" (platta med hjul som tål hög belastning) för att få in den i huset. Vi var 3 pers och det gick utan problem. Väl inne i rummet nyttjade vi en hundfäll mellan skåp och golv för att fösa skåpet på plats. Det gick förvånansvärt smidigt.

Jag pröjsar 250 kr/år och får halva nästa år gratis om jag flyttar till ett annat kontor så kostnaden är försumbar. Jag tänkte mest att jag aldrig är där men diskussionen i tråden visar nog att jag både borde ha ett fack och dessutom gå dit oftare :D
Tack för synpunkterna, även om skåp men dom är för dyra utifrån vad man får för pengarna.

Låter smidigt med 250 kilo på tre personer. Och jag vill minnas att Jönssonligan har FYRA personer!

Får jag fresta med ett kassaskåp av märket "Jaeger" ... ;)

ordain skrev:
Foton förvarar man som sagt lämpligen digitalt numer.
...och i 99 fall av 100 har man dem hemma i kåken som brann ner :)

Har man inte för många och stora filer kan man lägga dem på gmail (också).

Redigerat:
Heureka skrev:
Vi körde på Diplomat och är nöjda. [länk]. Det körs hem, men man får själv baxa in det i huset.
Observera att dessa skåp helt saknar stöldskyddsklassning. De är enbart testade för skydd mot brand. I princip innebär de att de KAN vara helt värdelösa vid ett inbrott. Att det ingår en försäkring som även täcker inbrott säger INGET om motståndskraften mot stöldförsök. Din hemförsäkring ger inget extra för att du förvarar värdesaker i ett Diplomat-skåp. De är helt enkelt inte godkända för det.

Om man vill skydda sig mot inbrott måste man även tänka på vem man vill skydda sig mot.
Diplomat-skåpen skyddar förmodligen mot personer som gör inbrott för att skaffa pengar till droger, men vill man skydda sig mot mer avancerade tjuvar bör man ha något bättre.

"Kassaskåp" är ett luddigt begrepp.
Man måste hålla reda på vad man vill skydda sig mot.

Skydd av dokument mot brand

Detta kräver ett brandklassat skåp. Man tillåter ganska hög temperatur i skåpet, för papper klarar ganska mycket. Exempel: dokumentskåp, värdeskåp

Skydd av datamedia mot brand

Detta kräver ett datamediaskåp eller ett brandklassat skåp med datamediainsats.
Datamedia klarar inte lika höga temperaturer som papper.

Skydd mot stöld

Detta kräver ett stöldskyddsklassat skåp.
T.ex. ett värdeskåp eller ett vapenskåp
För ett ordentligt stöldskydd ska alla skåp som väger mindre än 1 ton bultas fast i golvet.
Ett stöldskyddsklassat skåp har normalt hål i golvet för fastbultning.

Dokumentskåp = Skyddar papper mot brand
De ser ofta ganska robusta ut, men det beror på att de ska klara att falla flera våningar om det t.ex brinner i ett trähus.

Vapenskåp
= Skyddar enbart mot stöld

Datamediaskåp = Skyddar papper och datamedia mot brand

Värdeskåp = Skyddar mot stöld och brand. Kräver en extra insats för att skydda datamedia mot brand.

Datamediainsats = Skyddar datamedia mot brand om man ställer insatsen i ett utrymme som skyddar papper mot brand.

/Hasse

Bra förtydligande, Hasse!

Det var aldrig aktuellt med antingen 1 ton eller att ha sönder golvet för vår del, men det är bra att tänka på om man tänker förvara något (väldigt) värdefullt i skåpet.

billy_baver skrev:
Låter smidigt med 250 kilo på tre personer. Och jag vill minnas att Jönssonligan har FYRA personer!

Får jag fresta med ett kassaskåp av märket "Jaeger" ... ;)
Ja, dyker Jönsson- eller Björnligan upp så är det kört! :D

billy_baver skrev:
Jag vidhåller: Gamla "analoga" pantbrev är definitivt värdehandlingar. Om de kommer bort måste de dödas, vilket kostar både tid och pengar.
Det har ingen bestridit. Däremot är det gratis att få gamla pantbrev omvandlade till datapantbrev, så det skulle jag rekommendera om något gammalt pantbrev är enda anledningen till att man skaffar bankfack.

Testamenten är i Sverige ALLTID ett skriftligt dokument, oavsett hur stor eller liten behållning bouppteckningen kommer att uppvisa.
Ingen har bestridit detta, men sitter man med fru/man, barn och en nettoförmögenhet runt 50 000 kr (en högst normal svensk siffra), och lagen ändå reglerar en stor del av arvet, så känns det kanske inte som att det är värt att lägga allt för mycket pengar på att brandsäkra ett testamente, som lätt kan skrivas om ifall branden är framme. Den maximala "förlusten" är ju rätt begränsad då.

Kan tillägga att jag själv både har bankfack och dokumentskåp, men använder bankfacket allt mindre, och skulle egentligen klara mig med dokumentskåpet.

Redigerat:
Har också både bankfack och enklare "kassaskåp" som sitter fastbultat i betongvägg. Dessutom är bostaden larmad. Dock håller jag bankens säkerhet betydligt högre än min egen. Så, riktigt värdefulla saker; Banken, no doubt. Inte fullt lika värdefulla saker, hemma i kassaskåpet.

För händelsen att ett testamente försvinner skrev Ordain att "den maximala "förlusten" är ju rätt begränsad" när familjen inte är förmögen.

Inget hindrar att en rättslig tvist kan uppstå i de fattigaste familjer. Jag har själv sätt människor klösa ögonen ur varandra (bildligt talat men ändå). Bara på grund av en uppsättning kristallglas och andra synbara struntsaker! Dessutom behöver alla värden inte synas som siffror i en bouppteckning. Testamenten kan syfta till att hjälpa en efterlevande att slippa flytta eller kanske bli indraget i en dödsbokonkurs.

Bortsett från ren affekt och affektion finns risken att testator/testatrix själv avlider i samband med branden/inbrottet. Då blir akten för evigt förlorad. Och EN viktig sak tror jag vi alla kan enas om: Det vore på tiden att Sverige får nya regler för testamenten, så att de måste registreras (och gärna "sanktioneras") INNAN dödsfallet för att bli giltiga. Ty ibland hjälper det inte att testamenten ligger i bankfack. De vållar elände ändå...

Bra poänger, Herr Baver!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.