7 191 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Behöver man bankfack?
Nej, behöver du inte ett stort skåp kommer du undan med färre laxar.
Vi har "Kombinationsskåp dokument/datamedia RDL 220D". Vikt 250 kg. Vi använde en liten "rullplatta" (platta med hjul som tål hög belastning) för att få in den i huset. Vi var 3 pers och det gick utan problem. Väl inne i rummet nyttjade vi en hundfäll mellan skåp och golv för att fösa skåpet på plats. Det gick förvånansvärt smidigt.
Vi har "Kombinationsskåp dokument/datamedia RDL 220D". Vikt 250 kg. Vi använde en liten "rullplatta" (platta med hjul som tål hög belastning) för att få in den i huset. Vi var 3 pers och det gick utan problem. Väl inne i rummet nyttjade vi en hundfäll mellan skåp och golv för att fösa skåpet på plats. Det gick förvånansvärt smidigt.
Jag pröjsar 250 kr/år och får halva nästa år gratis om jag flyttar till ett annat kontor så kostnaden är försumbar. Jag tänkte mest att jag aldrig är där men diskussionen i tråden visar nog att jag både borde ha ett fack och dessutom gå dit oftare 
Tack för synpunkterna, även om skåp men dom är för dyra utifrån vad man får för pengarna.
Tack för synpunkterna, även om skåp men dom är för dyra utifrån vad man får för pengarna.
Låter smidigt med 250 kilo på tre personer. Och jag vill minnas att Jönssonligan har FYRA personer!
Får jag fresta med ett kassaskåp av märket "Jaeger" ...
Får jag fresta med ett kassaskåp av märket "Jaeger" ...
Observera att dessa skåp helt saknar stöldskyddsklassning. De är enbart testade för skydd mot brand. I princip innebär de att de KAN vara helt värdelösa vid ett inbrott. Att det ingår en försäkring som även täcker inbrott säger INGET om motståndskraften mot stöldförsök. Din hemförsäkring ger inget extra för att du förvarar värdesaker i ett Diplomat-skåp. De är helt enkelt inte godkända för det.Heureka skrev:
Om man vill skydda sig mot inbrott måste man även tänka på vem man vill skydda sig mot.
Diplomat-skåpen skyddar förmodligen mot personer som gör inbrott för att skaffa pengar till droger, men vill man skydda sig mot mer avancerade tjuvar bör man ha något bättre.
"Kassaskåp" är ett luddigt begrepp.
Man måste hålla reda på vad man vill skydda sig mot.
Skydd av dokument mot brand
Detta kräver ett brandklassat skåp. Man tillåter ganska hög temperatur i skåpet, för papper klarar ganska mycket. Exempel: dokumentskåp, värdeskåp
Skydd av datamedia mot brand
Detta kräver ett datamediaskåp eller ett brandklassat skåp med datamediainsats.
Datamedia klarar inte lika höga temperaturer som papper.
Skydd mot stöld
Detta kräver ett stöldskyddsklassat skåp.
T.ex. ett värdeskåp eller ett vapenskåp
För ett ordentligt stöldskydd ska alla skåp som väger mindre än 1 ton bultas fast i golvet.
Ett stöldskyddsklassat skåp har normalt hål i golvet för fastbultning.
Dokumentskåp = Skyddar papper mot brand
De ser ofta ganska robusta ut, men det beror på att de ska klara att falla flera våningar om det t.ex brinner i ett trähus.
Vapenskåp = Skyddar enbart mot stöld
Datamediaskåp = Skyddar papper och datamedia mot brand
Värdeskåp = Skyddar mot stöld och brand. Kräver en extra insats för att skydda datamedia mot brand.
Datamediainsats = Skyddar datamedia mot brand om man ställer insatsen i ett utrymme som skyddar papper mot brand.
/Hasse
Det har ingen bestridit. Däremot är det gratis att få gamla pantbrev omvandlade till datapantbrev, så det skulle jag rekommendera om något gammalt pantbrev är enda anledningen till att man skaffar bankfack.billy_baver skrev:
Ingen har bestridit detta, men sitter man med fru/man, barn och en nettoförmögenhet runt 50 000 kr (en högst normal svensk siffra), och lagen ändå reglerar en stor del av arvet, så känns det kanske inte som att det är värt att lägga allt för mycket pengar på att brandsäkra ett testamente, som lätt kan skrivas om ifall branden är framme. Den maximala "förlusten" är ju rätt begränsad då.
Kan tillägga att jag själv både har bankfack och dokumentskåp, men använder bankfacket allt mindre, och skulle egentligen klara mig med dokumentskåpet.
Redigerat:
Har också både bankfack och enklare "kassaskåp" som sitter fastbultat i betongvägg. Dessutom är bostaden larmad. Dock håller jag bankens säkerhet betydligt högre än min egen. Så, riktigt värdefulla saker; Banken, no doubt. Inte fullt lika värdefulla saker, hemma i kassaskåpet.
För händelsen att ett testamente försvinner skrev Ordain att "den maximala "förlusten" är ju rätt begränsad" när familjen inte är förmögen.
Inget hindrar att en rättslig tvist kan uppstå i de fattigaste familjer. Jag har själv sätt människor klösa ögonen ur varandra (bildligt talat men ändå). Bara på grund av en uppsättning kristallglas och andra synbara struntsaker! Dessutom behöver alla värden inte synas som siffror i en bouppteckning. Testamenten kan syfta till att hjälpa en efterlevande att slippa flytta eller kanske bli indraget i en dödsbokonkurs.
Bortsett från ren affekt och affektion finns risken att testator/testatrix själv avlider i samband med branden/inbrottet. Då blir akten för evigt förlorad. Och EN viktig sak tror jag vi alla kan enas om: Det vore på tiden att Sverige får nya regler för testamenten, så att de måste registreras (och gärna "sanktioneras") INNAN dödsfallet för att bli giltiga. Ty ibland hjälper det inte att testamenten ligger i bankfack. De vållar elände ändå...
Inget hindrar att en rättslig tvist kan uppstå i de fattigaste familjer. Jag har själv sätt människor klösa ögonen ur varandra (bildligt talat men ändå). Bara på grund av en uppsättning kristallglas och andra synbara struntsaker! Dessutom behöver alla värden inte synas som siffror i en bouppteckning. Testamenten kan syfta till att hjälpa en efterlevande att slippa flytta eller kanske bli indraget i en dödsbokonkurs.
Bortsett från ren affekt och affektion finns risken att testator/testatrix själv avlider i samband med branden/inbrottet. Då blir akten för evigt förlorad. Och EN viktig sak tror jag vi alla kan enas om: Det vore på tiden att Sverige får nya regler för testamenten, så att de måste registreras (och gärna "sanktioneras") INNAN dödsfallet för att bli giltiga. Ty ibland hjälper det inte att testamenten ligger i bankfack. De vållar elände ändå...
Klicka här för att svara