Y
Som hyresvärd så har man rätten att vägra prata fel eller annat med personer som vars namn inte nämns i kontraktet.

Men hur är det om kontraktägaren har en godeman, är jag då skyldig att föra diskussioner med denna som om det vore kontraktägaren själv?

Hemmakatten
En god man (inte godeman) innebär att en person (huvudmannen) frivilligt har gått med på att få hjälp framförallt med att hålla ordning på papper, betala räkningar mm. Personen som har en god man till hjälp har fortfarande full tillgång till sin ekonomi och förfogar över sina tillgångar som vanligt. Dvs. personen kan köpa fonder, ge bort pengar, skriva avtal och kontrakt osv.

Anledningen till en god man är förstås att personen i fråga behöver hjälp, är gammal, börjar bli senil eller annat. En god mans uppgifter kan variera från person till person beroende på behov. Vad exakt den gode mannen för din hyresgäst skall göra står i det förordnande som tingsrätten utfärdat. Det är t.ex. mycket vanligt att den gode mannen för äldre personer har kontakt med de sociala myndigheterna, ser till att huvudmannen får rätt bostadstillägg, hemtjänst mm.

Jag tycker att du nog skall prata med den gode mannen och ha en dialog. Be också att få se förordnandet.

Tyvärr finns det ibland gode män som gärna vill styra o ställa mer än vad som står i deras förordnande. (Iofs är det mer vanligt med motsatsen.)

Y
God Mannen sade vid ett tillfälle att vi kunde skriva ett kontrakt utan den boendes vetskap. Hon sa detta på ett obehagligt sätt.

Så, en domstol har beslutat hur stora rättigheter hon har och detta beslut står på ett "förordnande" - görs detta i varje enskilt fall eller generellt som täcker god mannens samtliga ärenden`?

Att perosnen har rätt att ändra i kontrakten är en sak, men innebär det att jag som hyresvärd är skyldig att föra diskussionen med henne / betrakta denna likvärdig som hyresgästen?

Redigerat:
Hemmakatten
En god man är att anse som en ställföreträdare till huvudmannen (din hyresgäst). Förordnandet är personligt och görs i varje enskilt fall. Är det så att det ingår i uppdraget att handha hyresavtal mm så måste du prata med den gode mannen.

Däremot är det väl tveksamt om det,trots, det, ingår att göra stora omförhandlingar av hyresavtalet.

Generellt gäller att god man är en frivillig hjälp som personen själv har ansökt om, god man kan som Hemmakatten skriver har förordnande om att göra mer än att bara hjälpa till med ekonomin. Men skriva kontrakt utan att den det gäller vet om det är inte vad god man normalt har rätt att göra, det krävs en förvaltare för den typen av befogenheter.

gode mäns uppdrag övervakas av kommunens överförmyndarnämnd. hör med dem om de anser kontraktsskrivning för bostad ligger inom gränsen för dennes uppdrag

Jag är god man och hjälper min huvudman i det dagliga livet så att huvudmannens rättigheter tillgodoses utifrån de behov som finns. Allt ska göras i samförstånd med huvudmannen. Huvudmannen har alla rättigheter som en myndig person har, dvs är inte omyndigförklarad. Skilj här på att det även finns personer som har förmyndare som är en helt annan roll och helt andra befogenheter.

Har bl.a. hjälpt till i dialogen vid kontraktsskrivning på lägenhet utifrån den hjälp huvudmannen behöver.
Det finns inget detaljerat inskrivet i mitt förordnande som god man, utan jag ska se till helheten utifrån huvudmannens behov och vilja.
Som god man kan jag hjälpa till att förhandla fram ett hyreskontrakt för att säkerställa innehållet i kontraktet så att min huvudmans rättigheter tillgodoses och villkoren är skäliga, men det är kotraktsägaren som ska godkänna det.
För att detta ska fungera krävs att det finns ett förtroende mellan god man och huvudmann.

Jag anser att du ska föra en dialog med den som är god man, men säkerställa att den som står som kontraktsägare undertecknar. Om du känner osäkerhet eller om du uppfattar att den som är god man inte agerar utfrån den som du ska teckna kontrakt med så kontakta överförmyndaren enligt tidigare inlägg. Det förekommer även här att personer luras av en god man.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.