1 775 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Frågor kring faktura
Hej!
Jag hade en rörkille hemma från ett större företag i somras för att installera en vattenpump. Arbetet tog 20 min inkl lite skitsnack, när jag frågar vad det skulle gå på säger han att han ska debitera en timme pga pappersarbete.
Jag blir ganska förvånad men tänker att det kanske är ok eftersom han inte debiterar för bilen osv. Jag säger även till att jag vill utnyttja rotavdrag. Några veckor senare ligger det en blankett för rotavdrag på bron framför huset och en lapp där det står att han vill fylla i den och returnera. Jag gör det men inte överdrivet snabbt då dom håller till i en annan stad. Nu, några veckor senare ringer han upp mig och säger att de ska debitera 1,5h och att de har gjort om rutinen på senare tid och därför tillkommer en adminavgift på 500kr pga rotavdraget. Jag säger att det inte är ok eftersom den avgiften inte fanns när arbetet gjordes, det blir en konstig tystnad och han säger att han ska kolla med chefen. Vad säger ni, är det rätt att debitera för 1,5h när arbetet tog 20 min och lägga på en avgift på 500kr.
Jag hade en rörkille hemma från ett större företag i somras för att installera en vattenpump. Arbetet tog 20 min inkl lite skitsnack, när jag frågar vad det skulle gå på säger han att han ska debitera en timme pga pappersarbete.
Jag blir ganska förvånad men tänker att det kanske är ok eftersom han inte debiterar för bilen osv. Jag säger även till att jag vill utnyttja rotavdrag. Några veckor senare ligger det en blankett för rotavdrag på bron framför huset och en lapp där det står att han vill fylla i den och returnera. Jag gör det men inte överdrivet snabbt då dom håller till i en annan stad. Nu, några veckor senare ringer han upp mig och säger att de ska debitera 1,5h och att de har gjort om rutinen på senare tid och därför tillkommer en adminavgift på 500kr pga rotavdraget. Jag säger att det inte är ok eftersom den avgiften inte fanns när arbetet gjordes, det blir en konstig tystnad och han säger att han ska kolla med chefen. Vad säger ni, är det rätt att debitera för 1,5h när arbetet tog 20 min och lägga på en avgift på 500kr.
Varför tar du inte bara räkningen som den är utan att de drar av ROT-avdraget, så begär du själv ersättning för ROT-avdraget i din deklaration? Fungerar året ut och för sådana här småbelopp som jag tar för givet att detta handlar om, så kan det inte vara så betungande att ligga ute med pengarna ett tag? Då behöver företaget bara presentera en korrekt faktura och kan låta bli att fakturera för ROT-avdragsadminitration.
Men det här med att företagen skall hantera ROT-avdraget är vansinne... Ganska lätt att förutse att många företag skulle tycka illa om det och ta extra betalt för det och det bäddar för höjda timarvoden också...
Men det här med att företagen skall hantera ROT-avdraget är vansinne... Ganska lätt att förutse att många företag skulle tycka illa om det och ta extra betalt för det och det bäddar för höjda timarvoden också...
Ja i det här fallet är det nog bäst att göra pappersarbetet själv, inte så mycket pengar att ligga ute med.
Vad säger ni om att en timme blev 1,5 timmar och att avgiften för ROT-avdraget tillkommer i efterhand, det var alltså inget som fanns när arbetet gjordes.
Vad säger ni om att en timme blev 1,5 timmar och att avgiften för ROT-avdraget tillkommer i efterhand, det var alltså inget som fanns när arbetet gjordes.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Du skriver att de håller till i en annan stad. Du får nog räkna med att de debiterar tid från att de sätter sig i bilen, tills de är hemma igen.
Nej, jag tycker inte det är OK att ta extra betalt för standard kontors/pappersarbete som tidsredovisning och fakturering. Sådana kostnader bör ingå i det timarvode som man betalar. Jag vill betala en hantverkare för det antal timmar som denne sysslar med sin hantverkssyssla på mitt arbete. OK, att jag också betalar för att denne använder tid för att göra inköp osv som är direkt anknytna till mitt uppdrag. Men offerter, tids-"dagbok" och fakturering är kontorssysslor som jag anser är företagets administrationskostnader som bör vara inbakat i tim-priset, precis som bankens fika-kaffe är inbakat i det pris jag betalar till dem...
Jag kan acceptera att fakturerad tid avrundas i viss mån uppåt till t.ex. full timme, speciellt om de inte fakturerar för restid och bilersättning.
Jag kan acceptera att fakturerad tid avrundas i viss mån uppåt till t.ex. full timme, speciellt om de inte fakturerar för restid och bilersättning.
Att debitera en timme är helt okej. att i efterhand säga att rutinerna ändrats så att det nu skall debiteras 1,5 timmar är inte okej. Inte heller att i efterhand lägga på 500kr för Rot-avdragsadministration.
jag skulle, som de andra skrivit, struntat i Rot-avdraget o dra av det själv. Jag skulle också skriva ett brev och bestrida den extra ½ timmen och sedan betala in den timme ni kom överens. Kan inte tänka mig att firman kommer att kräva dig för en ½ timme.
jag skulle, som de andra skrivit, struntat i Rot-avdraget o dra av det själv. Jag skulle också skriva ett brev och bestrida den extra ½ timmen och sedan betala in den timme ni kom överens. Kan inte tänka mig att firman kommer att kräva dig för en ½ timme.
Tack för alla svar!
Han skulle ringa tillbaka senare, får se vad han säger då.
Om inte hans "erbjudande" är bättre känns 1 timme (med tanke på 30 min resa tor) rimligt.
ROT-avdraget ordnar jag själv kan inte vara så svårt.
Bara för att ha något att jämföra med, vad är normal timpening?
Han skulle ringa tillbaka senare, får se vad han säger då.
Om inte hans "erbjudande" är bättre känns 1 timme (med tanke på 30 min resa tor) rimligt.
ROT-avdraget ordnar jag själv kan inte vara så svårt.
Bara för att ha något att jämföra med, vad är normal timpening?
Fakturan kom i början av förra veckan (47) och jag bestred den i fredags. Något förvånad blev jag:
Antal a´ Sa
Packning 1 10 10
VS-montör 1,5 410 615
Servicebil 1 200 200
Kilometerersättning 20 6 120
Skattereduktion -384
Att betala 797
Kan servicebil och kilometerersättning anses vara standard och kunden ska "veta" att det debiteras även om det aldrig nämns?
Antal a´ Sa
Packning 1 10 10
VS-montör 1,5 410 615
Servicebil 1 200 200
Kilometerersättning 20 6 120
Skattereduktion -384
Att betala 797
Kan servicebil och kilometerersättning anses vara standard och kunden ska "veta" att det debiteras även om det aldrig nämns?
Hantverkare är fantastiska. Har ni kommit överrens om en timme så är det vad du ska betala. Man kan inte lägga på div annat i efterhand.
En annan fråga är om det är rimligt att man betalar milersättning etc. Ja, det kan man väl säga, men det krävs att det framgår någonstans att det tillkommer.
En annan fråga är om det är rimligt att man betalar milersättning etc. Ja, det kan man väl säga, men det krävs att det framgår någonstans att det tillkommer.
Klicka här för att svara