D
Dannemannen: Hej! Sitter i styrelsen till en samfällighet som förvaltar 3 st gemensamhetsanläggningar (väg, vatten och avlopp) i ett fritidshusområde. Nu skall avloppsanläggningen som idag består av slambäddar som är utdömda ersättas av ett reningsverk. Detta reningsverk kommer till stor del nyttja spillvattenledningarna som finns idag. Alla 88 fastigheter är idag medlemmar i alla 3
0 svar · 3,0k läst
O
Odjuret: Nu är du lite väl filosofisk! Men eftersom du inte tror på det vi skriver så tycker jag att du ska kontakta en jurist som är expert på ämnet så kanske han kan övertyga dig om svaret på din fråga! kom gärna tillbaks hit sen å berätta vad han sa!
34 svar · 6,6k läst
R
Rena: [citat] Nej, nu är det gedigna svenska företag som är inblandade. Skall träffa säljaren imorgon så vi får se vad som händer!
10 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Nu var det ju tydligen en fullbordad försäljning så att lägga det på tomten skulle ju drabba fel person. Dessutom så vore det olagligt.
5 svar · 2,3k läst
M
Maba: Ja, vi kommer inte att tömma hela fonden. Men det kommer säker att bli en massa snack/gnäll typ: Varför ska vi betala för att andra inte har varit lika aktsamma som vi. Eller: Vi behöver reparera för att dessa garage var felbyggda från början. Några tips på hur man kan förklara hur en samfällighet/gemensamhetsanläggning fungerar? Lagar som man kan stödja sig mot etc.?
2 svar · 1,6k läst
P
peter_mikael: Hej Tack för snabbt svar. :) Om jag inte vill köpa hela den obebyggda tomten är kanske det enda alternativet att stycka av den del som ligger framför huset och att jag även köper den delen av den obebyggda tomten. Hur skulle det gå till? Jag behöver inte slå ihop fastigheten där huset står med den avstyckade delen av den obebyggda tomten. Mvh Peter
2 svar · 1,3k läst
S
Safet: [citat] Okej, det går ju inte att lösa genom köp eller gåva om man inte samtidigt skriver ett samboavtal om att sambolagen inte gäller för jag utgår ifrån om att huset är eran gemensamma bostad och skall ingå i en ev. framtida bodelning. Så alternatvis köper din loss en andel från henne samtidigt som man skriver att sambolagen inte skall gälla er. Notera att detta medför till du
4 svar · 7,6k läst
L
lojsis: Vi har möjlighet att välja med vilket index som vår totalentreprenad ska regleras efter överenskommen fastprisperiod. Valet står mellan MT74 och E84 serie 123. Vilket är mest fördelaktigt för oss som konsumenter? Ser fram emot snabbt svar från någon som vet. :)
0 svar · 3,7k läst
B
billy_baver: Få badgäster skulle lämna sina stolar på stranden innan de reser sig för att ta bilen in till stan för att veckohandla, sedan hälsa på hos bekanta i en annan stad,. och därefter jobba några dagar, sova några nätter i åter en annan stad för att sedan - en eller annan solig dag - återvända till sina älskade utemöbler vid havet... Av detta lilla originella fåtal skulle ännu
13 svar · 3,5k läst
S
Safet: ojoj..varför dröja så länge men å andra sidan är det inget problem. Eftersom du har anmält skadan i tid och enligt egen utsago bara fått en delreglering så är din rätt till ersättning kvar. Försäkringsavtalslagen (för din del gällde vid den tidpunkten konsumentförsäkringslagen men någon ändring i denna del har inte skett) Preskription av rätt till försäkringsersättning 4
3 svar · 2,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ja, det är nog lösningen! Man räknar om andelarna efter uppskattade tonkilometer per år till respektive fastighet.
10 svar · 6,1k läst
J
Jasse64: [citat] Du har nog helt rätt. Rivningen påbörjad med glatt humör så får vi se hur mycket det blir i slutändan.
12 svar · 2,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: Klokt.
6 svar · 7,4k läst
D09
D09: Skaffa dig ett nuläge att jämnföra emot, blir nog svårt annars.. Ta kontakt med t ex eurofins, inte allt för dyrt och går ganska snabbt att få svar. Iaf bra att veta att ens vatten är betjänligt innan någon ev blir dålig
8 svar · 4,9k läst
snickarboden
snickarboden: Tillbaka till TS's fråga. 1. Bestrid fakturan och ta kontakt med en jurist. Det där är de viktigaste sakerna. Resten sköter sig själv sen. Vill du sen själv leka jurist så diskutera antal timmar, resultat på jobb etc men jag rekommenderar inte att du gör det. Inte menat att vara elak men en jurist gör ett bättre jobb där. Hemförsäkringen lär täcka en del här så kolla med ditt
9 svar · 2,2k läst
snickarboden
snickarboden: Där är jag väldigt beredd att hålla med, mäklare är säljare och tyvärr lägger nog många köpare lite väl mycket tilltro till mäklaren. Det är rätt dumt men det tar nog ett tag innan man kommer på att de faktiskt inte har speciellt mycket kunskaper mer än att just sälja. /Kent
10 svar · 1,6k läst
A
AndWig: Hej och tack för era svar, jag har tagit kontakt med bygglovsavdelningen som får föra frågan vidare. Detta handlar absolut inte om att jag är kvarterspolis eller inte kan låta bli att lägga näsan i blöt. Jag och mina grannar har för avsikt att försöka hjälpa personerna i fråga eftersom vi talar om svår misär. Sen att detta ligger i ett villaområde med mycket barn är såklart
7 svar · 6,1k läst
B
billy_baver: Nja, personen A´s fordran kvarstår INTE enligt premisserna, eftersom fordran var såld till någon annan för symbolisk summa. Och just därför att "tillgången" skulle man kunna bokföra den som ett "resultat" - detvillsäga om det hade uppstått i någon sorts förvärvsverksamhet.
4 svar · 1,4k läst
O
Odjuret: Tänk dig själv in i byggarens situation i det här fallet. Ingen vill behöva göra något gratis. Därför skriver han in det som kan uppstå, eftersom han är medveten om att den kan ske. Han har inte friskrivit sig ifrån allting. Utom bara det som är utanför hans arbetsområde. Sedan så behöver du inte som sagt innan acceptera någonting, det är en offert. Gillar du inte priset så
10 svar · 2,4k läst
J
cheetah1: Alltså, jag förstår inte problemet? Borde inte det allra billigaste vara att ställa upp det du har i garaget på läkt och införskaffa en gummiskrapa? Jag tänker då inte krångla med nåt fall i mitt garage, det får bli som plattan blev, gropig och dan (och utan golvbrunn eller fall).
37 svar · 7,5k läst
K
kindvall: Vilka intressen har egentligen säljaren/ordföranden? Ägde han tomten från början, har han haft intressen i byggandet? Har han (eller hans familj) stått för alla ursprungliga medlemsskap? Om banken får information om situationen borde de ju säga stopp och belägg.
9 svar · 4,8k läst
P
P-A: Angående utebliven flyttstäd så skickar ni marknadsmässig räkning till säljaren, brukar ju vara åtskilliga tusenlappar det rör sig om... Att pannan ej fungerar som alternativ värmekälla är tyvärr något som ni borde ha upptäckt, dvs inte dolt fel eftersom ni ju enkelt kunde ha provkört den. Mäklarens agerande borde absolut anmälas, det är givetvis inte ok att tillträdet
9 svar · 6,9k läst
B
b8q: Jag förstår - hon vill använda dig som bulvan, för att både äta kakan och ha den kvar. Som du skriver så vill hon få del av de pengar som försäljningen ger, men hon vill också få bostadsbidrag. Alltså ger hon dig bostadsrätten, du säljer den, ger henne (del av) pengarna utan att skattemyndigheten vet något om det, och hon kan dessutom få sitt bostadsbidrag. Smart (moraliskt rätt
6 svar · 1,1k läst
B
billy_baver: Vi talar om "byggnad på ofri grund". Åtminstone ihop med ett korrekt arrendeavtal blir pantvärdet egentligen likvärdigt med bostadsrätt. Och sådana belånar ju - som bekant - bankerna mer än gladeligen. Tomträttsinstitutet är förbehållet hus man bygger på mark som tillhör staten eller någon kommun. Men det finns också i Jordabalkens Kap 13 ett undantag, som medger att stiftelser
10 svar · 3,2k läst
F
frohike: Skall man vara rikigt på den säkra sidan att så man slipper göra om samma jobb framöver så bör man ta ned det under 100bq som med mycket hög trolighet blir det nya gränsvärdet inom en snar framtid. Vi håller själva på i vårt område med årgärder, och vi har ökat på så att det skall omsättas mer luft, men tyvärr verkar det som om det blir värre för oss.
5 svar · 1,2k läst
A
amtrix: Tack för svar. Vi har redan haft vår slutbesiktning, på vilken vi också deltog. Då såg parketten fin ut, men det fanns drygt 100 andra anmärkningar. När de skulle rätta till övriga fel (givetvis kvarstår flera av dessa ännu, men kommer att åtgärdas) så brydde de sig inte om att täcka golvet igen. Vi kan eventuellt begära en ny besiktning av golven, men vi skulle gärna vilja veta
2 svar · 1,6k läst
O
Odjuret: Javisst är det intressant! mäklaren är dessutom den enda som kan sitta på 2 stolar samtidigt utan att det blir jäv.... Hur skall en som får sin lön betald av säljaren kunna vara opartisk när han hjälper köparen? Man litar inte helt på en försäljare, men på en mäklare... skillnaden är enligt mig hårfin... Mäklaren är en säljare enligt mig. och säljare ska man inte lita blint
30 svar · 6,0k läst
ByggareNick
ByggareNick: Oj, vad härligt att man får höra att sådana problem faktiskt går att lösa. Grattis.
5 svar · 2,5k läst
S
sblixten: Hela grejen tycker jag är att jag inte skall behöva all kunskapen. Jag tycker att när jag har proffs(mäklare och besiktningsman), så skall jag mer eller mindre kunna luta mig tillbaka och lita på deras omdömmen. Det borde finnas utrymme i det svenska systemet för ett nytt yrke....husköparkonsult. I vilket fall så är syllen bytt nu och en bärande regel. Hittade bland annat ett myrbo:O
9 svar · 8,6k läst
J
Jan-Å: Jag har precis fått ett meddelande i nätbanken att vårt enda bundna lån läggs om 14/6 och att jag har tills dess på mej att ändra villkoren om jag vill det. Så din långivare borde höra av sig och undra hur Du vill göra. Swedbank själva hävdar att dom ska hjälpa mej att sänka mina kostnader genom att binda lånet 3 år till vilket jag inte kommer att gå på igen :rolleyes: har bara
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.